Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fy huggarn DePaul va hårt Vanadin 4 Extra stålet blev. 66HRC med ett prov på 67. Innan cryo.

Seved
OOOH, det var inte illa! Var köpte du det? Det kommer formligen att käka upp ditt sandpapper och dina maskiner ;).

Vilken typ av kniv har du tänkt dig att bygga? Eftersom stålet tål snäva vinklar så har du kanske ett tillfälle att tillverka en tunnbladig jaktkniv eller en camping-/kökskniv?

~Paul~

OOOH, det var inte illa! Var köpte du det? Det kommer formligen att käka upp ditt sandpapper och dina maskiner ;).

Vilken typ av kniv har du tänkt dig att bygga? Eftersom stålet tål snäva vinklar så har du kanske ett tillfälle att tillverka en tunnbladig jaktkniv eller en camping-/kökskniv?

~Paul~

Den här är mening att bli min jakt kniv, ska testa den lite o lägga upp på Youtube. Det här kommer du inte gilla, men jag tar ner den till 60 i alla fall.
Köpte direkt från en Uddeholms försäljare. O skar ut Forest knivar.
Ja fy huggarn vad det skulle äta band med 66.

Seved

Den här är mening att bli min jakt kniv, ska testa den lite o lägga upp på Youtube. Det här kommer du inte gilla, men jag tar ner den till 60 i alla fall.
Köpte direkt från en Uddeholms försäljare. O skar ut Forest knivar.
Ja fy huggarn vad det skulle äta band med 66.

Seved
OK, jag kan förstå att man går ner i hårdhet. Men är inte hela 6 RC-grader lite för mycket? Förresten du nämnde att det var innan cryo. Det betyder att stålet har potential att stiga ytterligare 1-2 grader. Då skulle det hamna på drygt 68 HRC ;). Kanske t o m på 69.

~Paul~

OK, jag kan förstå att man går ner i hårdhet. Men är inte hela 6 RC-grader lite för mycket? Förresten du nämnde att det var innan cryo. Det betyder att stålet har potential att stiga ytterligare 1-2 grader. Då skulle det hamna på drygt 68 HRC ;). Kanske t o m på 69.

~Paul~

Hm jag har inte bestämnt mej än, eventuellt låter jag den vara 62 63, o lindar den med nåt läder eller nåt o gör lite tester, och sen ta ner den igen.
Japp innan cryo. Men jag är lite brydd, 66 det kan inte vara mycket kvar att ge med cryo. Vanligtvis så brukar det ju ge ca 2 grader.
Jag är lite brydd i databladet står det att man inte ska gå under 525 grader. för att inte ta bort för mycket seghet o restaustenit.

Seved

Hm jag har inte bestämnt mej än, eventuellt låter jag den vara 62 63, o lindar den med nåt läder eller nåt o gör lite tester, och sen ta ner den igen.
Japp innan cryo. Men jag är lite brydd, 66 det kan inte vara mycket kvar att ge med cryo. Vanligtvis så brukar det ju ge ca 2 grader.
Jag är lite brydd i databladet står det att man inte ska gå under 525 grader. för att inte ta bort för mycket seghet o restaustenit.

Seved
Nu har jag inte deras datatabell framför mig men de brukar i regel vara rätt försiktiga i sina anvisningar.

Det skall bli intressant att få läsa lite om dina tester!

~Paul~

Hej på er!

Ni som har koll på stål: synpunkter på hur hårt AEB-L respektive ATS-34 bör härdas...?
Rör sig om en liten jakt/friluftskniv med 80x3.5 mm blad som ska komma till världen.

/M

Tackar! Vilket stål hade DU valt? Jag har inte använt AEBL tidigare.
En otroligt svår fråga som har med priset på stålet att göra. Om prisskillnaden är substantiell så skulle jag alltid välja AEB-L.

AEB-L är mer lättarbetat och lättslipat. Det har ett litet och väldistribuerat korn och anses av många som det bästa allroundstålet (bland annat av Devin Thomas). Det är förhållandevis slagsegt för att vara rostfritt. Går att polera upp väl.

ATS-34 är också ett fint stål. Det är slitstarkt och går att polera upp till en mycket fin glans men det kräver sin tid. Kornet är litet större än hos AEB-L men inte mycket. RWL-34 är ju den pulvermetallurgiska varianten av ATS-34. Har du chansen att köpa det så bör du slå till om priset är någorlunda fördelaktigt. Det stålet slår ju förstås AEB-L på nästan alla punkter.

En direkt jämförelse mellan tunna eggar och hållbarhet är svår att göra och beror på godsets tjocklek direkt bakom eggen. Förmodligen skulle ATS-34 trots allt segra eftersom det härdas högre. När det till slut plasticerar så blir det i form av urflisning. AEB-L viker av i stället.

Som sagt, ett mycket svårt val.

~Paul~

AEB-L - 58-59 RC
ATS-34 - 60-61 RC

~Paul~

+1 fast 60 på ATS 34

Nu är kanske jag jävig, men jag tycker absolut att du ska ha AEB-L . Jag tycker att det är ett bättre alroundstål. Sen har jag alldrig fått tillbaks förtroendet för ATS 34 sen dom hade problem med orenhet. Men det var iof länge sen jag hörde om några problem, så det är nog fixat. Som sagt mina åsikter.

Ha ha DePaul, jag vart övertalad av min gode vän, Anders som hade Slipcentralen förut, att lägga den på 62-63 :D

Seved

+1 fast 60 på ATS 34

Nu är kanske jag jävig, men jag tycker absolut att du ska ha AEB-L . Jag tycker att det är ett bättre alroundstål. Sen har jag alldrig fått tillbaks förtroendet för ATS 34 sen dom hade problem med orenhet. Men det var iof länge sen jag hörde om några problem, så det är nog fixat. Som sagt mina åsikter.

Ha ha DePaul, jag vart övertalad av min gode vän, Anders som hade Slipcentralen förut, att lägga den på 62-63 :D

Seved
Haha, jag det är lite högt. Hur funkade det?

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg