Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för svaren killar! Alla tre stålen du tar upp Paul, är just de som är tillgängliga i det här ärendet. Jag har inte diskuterat pris beroende på ståltyp ännu. Men sammanfattningsvis så är jag rätt nyfiken på AEB-L då jag aldrig haft det i en kniv tidigare. Dessutom kommer jag be om en totalvinkel på 40 grader (brrrrr nu far det iskalla kårar genom Pauls ryggrad ;) ) så med tanke på det du nämner Paul, så borde det vara safe. Och Seveds erfarenhet väger ju såklart också tungt i vanlig ordning!

/M

Tack för svaren killar! Alla tre stålen du tar upp Paul, är just de som är tillgängliga i det här ärendet. Jag har inte diskuterat pris beroende på ståltyp ännu. Men sammanfattningsvis så är jag rätt nyfiken på AEB-L då jag aldrig haft det i en kniv tidigare. Dessutom kommer jag be om en totalvinkel på 40 grader (brrrrr nu far det iskalla kårar genom Pauls ryggrad ;) ) så med tanke på det du nämner Paul, så borde det vara safe. Och Seveds erfarenhet väger ju såklart också tungt i vanlig ordning!

/M
I samband med 40 g sammanlagd eggvinkel funkar det mesta väl ;). Det är nästan slöseri med resurserna att köra på fina stålsorter. Tänk att det primära syftet med ett finkornigt och hårt stål är just möjligheten att gå ned i riktigt snäva vinklar utan att äventyra eggens hållbarhet.

En tunn egg skär alltid effektivare än en trubbig dito. Den går helt enkelt igenom diverse material med mindre friktion förutsatt att bladprofilen i övrigt är optimalt anpassad. Det är liksom ingen idé att slipa fram en ytterst tunn egg, samtidigt som bladet är 5 mm tjock, 30 mm brett, och utrustat med en kort skålslipning.

~Paul~

PS Ingen orsak att tacka, bara kul

Bladet är 80x25x3.5mm och måttlig drop-point på ca 5 mm. Hmm ja...30 kanske man skulle smyga ner till...Får se, ska bestämma definitivt på söndag.

Bladet är 80x25x3.5mm och måttlig drop-point på ca 5 mm. Hmm ja...30 kanske man skulle smyga ner till...Får se, ska bestämma definitivt på söndag.
Med dessa mått skulle jag gå ned till 2,5 mm i tjocklek. Max! Därefter hade jag satsat på ett fullt flatslipat blad med en liten microegg skapad genom strigling. RWL-34.

~Paul~

Blir lite i tunnaste laget för mig. Men flatslipning och brynegg blir det! Stålet återstår då att se...AeB-L lutar det åt men vi får se! Rätt roliga bekymmer man har trots allt :)

Blir lite i tunnaste laget för mig. Men flatslipning och brynegg blir det! Stålet återstår då att se...AeB-L lutar det åt men vi får se! Rätt roliga bekymmer man har trots allt :)

Förstår. Det blir säkert kanon hur du än gör!

Jag har dock inga roliga bekymmer trots allt. Fick detta besked idag gällande försändelsen från Lamnia genom finska Itella:

Utlämningsförsök, adressaten anträffades ej.
Registrering: 26.10.2012 kl. 12:41:00

Det konstiga är att jag har varit hemma hela dagen och suttit vid datorn. Datorn är i köket och jag har full pejl på alla som kommer i närheten av min dörr. Dessutom hördes ingen ringsignal. Brevlådan är på bottenvåningen och är gemensam för alla hyresgäster.

Man blir fan inte klok på det här. Frågan är vad man skall göra härnäst. Det stod inga direktiv gällande ett läge som detta.

~Paul~

Hmm märkligt, och tradigt när man väntat hela dagen....
Det var inte så att du var helt i trans med en knivslipning och inte hörde klockan ;) ?
Invänta avi på måndag och se vart det bär. Pigga upp dig med en sjysst bit käk, ett gott glas och sedan lite eggpolering framför tv:n !

Jo, jag har ett Id-nummer. Jag har redan skrivit till Itellas kundtjänst. Inget svar än så länge. Min dörrklocka är så högljudd att man bokstavligen får hjärtinfarkt varje gång någon ringer på dörren. Det finns ingen chans att man kan missa den signalen.

Det som stör mig är kommentaren att adressaten ej anträffades. Det låter nästan som att de inte lyckades lokalisera min bostad :(.

Som sagt, jag har suttit vid den här jäkla datorn hela dagen idag. Hade en mygga passerat framför ingången så hade jag sett den.

Det lustiga är att precis samma sak inträffade förra gången när jag väntade paket från USA genom FedEX. De påstod sig har ringt på min dörr kl 07.00 på morgonen. Jag är helt säker på att ingen varit här den gången heller. Detta får mig tro att många företag sätter detta i system för att tjäna lite extra på den straffavgift som tillkommer i samband med "oanträffbara" adressater.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg