Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Typiskt. Som sagt så har jag aldrig hört talas om ett så här pass "stukat" namn. När man vanligtvis hittar denna kombination av bokstäver så tyder det på att det rör sig om ett kinesiskt stål. Dock brukar namnet vara längre, t ex 3Cr13MoV. Det är därför som jag tror att namnet som pialia har angett inte är komplett.

~Paul~

Haha, typiskt som sagt :)
Här sitter jag med en trevlig Laphroaig Tripple Wood i näven och skulle vara lite fyndig. Men det gick inte riktigt som planerat...

Krya på er, bägge två!

Aldrig hört talas om Cr30. Är det verkligen det fullständiga namnet?

Ärligt talat. Om jag hade haft hosta i 2 månader så hade jag varit ganska orolig. Har du några andra symptom som tyder på att det rör sig om förkylning? Äter du mediciner av något slag? En del mediciner framkallar ju slembildning och rethosta.

~Paul~

Det är från en rysk sida, det enda dom skriver är CR30.

Ang. hostan så tog sjuksköterskan blodprov och sa att jag hade ett virus. Hennes kommentar var "en månad är inte särskilt lång tid för en hosta." Det var ca 3 veckor sen jag var dit, jag ska nog dit igen på Måndag om det inte händer något över helgen :/ Jag har nog aldrig haft hosta över en vecka förut, dock.

Edit: Nu hittade jag en sida som det stod "Cronidur-30" på. Ring any bells?

Haha, typiskt som sagt :)
Här sitter jag med en trevlig Laphroaig Tripple Wood i näven och skulle vara lite fyndig. Men det gick inte riktigt som planerat...

Krya på er, bägge två!
Fast jag tar tillbaka det lite. Med hänsyn till vad pialia nu har skrivit så vet jag vad det är för stål. Det är som sagt ett ryskt stål som jag hörde talas om för längesedan i samband med ett franskt Bonpertuis-stål. Den franska kombinationen är TS och därefter kolhalten. Den ryska är som sagt Cr. Förvirringen uppstod när jag antog att det rörde sig om ett kinesiskt stål.

Företaget sålde båda dessa produkter. Kolhalten är ganska låg vill jag minnas. Det är inget dängarstål. Återfinns i större ryska huggare/Bowieknivar. Jag har en tabell någonstans där det här stålet beskrivs. Återkommer om jag hittar tabellen!

Whiskyn skulle kanske kunna hjälpa mig i den här stunden. Tyvärr har jag inget hemma :(.

~Paul~

PS Tack för krya på hälsningen

Det är från en rysk sida, det enda dom skriver är CR30.

Ang. hostan så tog sjuksköterskan blodprov och sa att jag hade ett virus. Hennes kommentar var "en månad är inte särskilt lång tid för en hosta." Det var ca 3 veckor sen jag var dit, jag ska nog dit igen på Måndag om det inte händer något över helgen :/ Jag har nog aldrig haft hosta över en vecka förut, dock.

Edit: Nu hittade jag en sida som det stod "Cronidur-30" på. Ring any bells?
OK, nya bud. Cronidur är ett helt annat stål än Cr i rysk tappning som jag skrev om i mitt förra inlägg. Man brukar nämligen aldrig förkorta Cronidur med CR. Mycket förvirrande. Cronidur är ett tyskt stål tillverkat av Thyssen/Krupp och en del andra: http://www.energietechnik-essen.de/uk/products/high-nitrogen-steels/cronidur-30.html

Det är ett dugligt stål men tämligen okänt. Ett annat namn är Werkstoff nr 1.4108 och DIN (Deutsche Industrie Norme) X 30 CrMoN 15 1.

~Paul~

Har hittat den ryska tabellen. Det är tysk text men man kan ändå förstå någorlunda väl. Stålet jag syftade på är det allra första i den här tabellen under rubriken Rostträge russische Stähle.

Bilagor

• Ståltabell över ovanliga, bl a ryska och franska ståltyper.jpg
    Ståltabell över ovanliga, bl a ryska och franska ståltyper.jpg
    43.7 KB · Visningar: 505
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 513
Tack så mycket för infon! Det underlättar lite i sökandet :)

På tal om stål och EDC knivar. För de tidigare nämnda användningsområdena, buntband etc etc. så skulle väl M4 vara ett väldigt bra stål? Tror inte kniven erbjuds i detta stål, dock :(

Hur jämför sig ZDP 189 med S30/90V?

Tack så mycket för infon! Det underlättar lite i sökandet :)

På tal om stål och EDC knivar. För de tidigare nämnda användningsområdena, buntband etc etc. så skulle väl M4 vara ett väldigt bra stål? Tror inte kniven erbjuds i detta stål, dock :(

Hur jämför sig ZDP 189 med S30/90V?
Ingen orsak! CPM M4 REX skulle vara nära nog idealiskt i det här sammanhanget. Dock bör man se upp med rosten!

ZDP-189 slår båda, framför allt S30V när det gäller den övergripande kvalitén.

~Paul~

Ingen orsak! CPM M4 REX skulle vara nära nog idealiskt i det här sammanhanget. Dock bör man se upp med rosten!

ZDP-189 slår båda, framför allt S30V när det gäller den övergripande kvalitén.

~Paul~

Attans! Tyvärr så ska säljaren ha nästan 2000:- extra för ZDP modellen över S90V.

Iofs inser jag att detta är helt din personliga åsikt... men jag är nyfiken oavsett - hur mycket extra skulle du kunna tänka dig betala procentuellt för en mid-tech EDC kniv i S90V över S30V? Eller du kanske inte ens skulle vilja ha S90V! Jag försöker lista ut exakt vilken konfiguration jag vill ha på kniven, just nu är det ca 25-35% ökning i pris i S90V över S30V.

Jag har inte provat ZDP/S90V så jag är lite nyfiken, därav mina frågebomber :)

Förresten, nu när jag införskaffat en rätt så konsistent metod för polering av eggarna, vet du hur skillnaden är att jobba upp ZDP/S30V/S90V till en spegelblank finish? I slutändan så är det egentligen lite prylböghet så att säga över stålvalet, jag tror nog jag kommer vara nöjd med stålet så länge det kan ta en skarp egg och få en fin glans, men när man ändå är på gång så kan man lika gärna go the extra mile så att säga! ^^

Edit: Nu blev jag lite nyfiken på M4... har du några tips på företag/makare som gör EDC folders i detta stål? De enda knivarna jag egentligen sett i M4 är Spydercos enstaka knivar. Militaryn är nog den jag ser oftast.

1. Tyvärr så ska säljaren ha nästan 2000:- extra för ZDP modellen över S90V.

2. hur mycket extra skulle du kunna tänka dig betala procentuellt .... just nu är det ca 25-35% ökning i pris i S90V över S30V.

3. vet du hur skillnaden är att jobba upp ZDP/S30V/S90V till en spegelblank finish?

4. I slutändan så är det egentligen lite prylböghet

5. Nu blev jag lite nyfiken på M4... har du några tips på företag/makare som gör EDC folders i detta stål? De enda knivarna jag egentligen sett i M4 är Spydercos enstaka knivar. Militaryn är nog den jag ser oftast.
1. Det är lite mycket. Jag hade nog nöjt mig med S90V.

2. Den smällen hade jag däremot tagit. S90V är i min bok så mycket bättre.

3. Det är riktigt jobbigt. Har du inte jobbat med PM-stål tidigare så kommer du svära en hel del ;).

4. Det skall dock inte underskattas ;).

5. Spyderco och Benchmade är de två som av och till har tillverkat modeller i detta stål. När det gäller custom så är det ganska få. Phil Wilson är en av dem men tyvärr tillverkar han så vitt jag vet inga fällknivar: http://www.seamountknifeworks.com/about.htm

~Paul~

Har ropat in ytterligare en Frosts C-173 Fiskebowie, den tredje i ordningen. Det 175 mm långa bladet är i anodiserat Sandvik 20C. Anodiseringen är lite flammig av någon orsak. Greppet är som vanligt i Fibrox. Slidan är av den vanliga typen, dvs öppen läderslida i ett ganska tunt material, samt flärp med tryckknapp.

Bilagor

• Frost's C-173 Fiskebowie.jpg
    Frost's C-173 Fiskebowie.jpg
    15.9 KB · Visningar: 435
  • Min Frosts C-173 Fiskebowie, 2.jpg
    Min Frosts C-173 Fiskebowie, 2.jpg
    18.9 KB · Visningar: 465
  • Min Frosts C-173 Fiskebowie, 3.jpg
    Min Frosts C-173 Fiskebowie, 3.jpg
    36.2 KB · Visningar: 487
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 491
Senast ändrad:
Najs Paul! Men hur fungerar det stålet i fiskesmanhang, roatmässigt dvs?
Började själv helgen med att upptäcka att Outnorth har Gränsfors "liten skogsyxa" för 495:-. Bra pris! Nu är en sådan på väg hem till mig :)
Gillar verkligen yxor i den storleken och den hamnar i gott sällskap med min Roselli R850 och Wetterlings stora jaktyxa, vilka även de ligger i samma kategori. Ska man bära yxa med sig så är kring 50 cm och 1 kg ultimat kompromiss i mina ögon.

/M

Plockar din hjärna efter lite mer information, dePaul...

Jämfört med de stålen vi redan pratat om, hur passar det olika CTS stålen in? CTS-XHP, CTS 20CP, sen finns det väl en till som är rätt populär(CTS 204P?) Och 20CV ska vi inte glömma!

Jag vet att det var många som var riktigt imponerade med Socom Elitens 20CV, men också många som hellre tar en XM-18 i CTS XHP över 20CV.

Är det väldigt stora variationer på dessa stål mellan tillverkare eftersom de inte används så hemskt ofta? Kvaliteten för S30V verkar vara rätt så jämn mellan ex. CRK och Spyderco.

-Pia

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg