Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ärligt talat så är det trots allt lite förvirrande. Hade det inte stått 45 på min ask så hade jag varit tveksam till vad jag egentligen äger ;).

~Paul~
Kollade just vem som köpte Swede .38 i box :)

Jag skippade budning, men sparade en kopior av Tradera-foton! (billigare). Noterade att det står "Design Sigvard Bernadotte" på .38 men inte på .45. (?!) Samt att .38 och .45 nog inte var en tillfällig likhet med kaliber.

Som jag skrev till dig tvekade jag om en BM Shoki 480-1, med vissa brister; och köpte två EKA till. Återkommer med bilder när jag fotat.

Kollade just vem som köpte Swede .38 i box :)

Jag skippade budning, men sparade en kopior av Tradera-foton! (billigare). Noterade att det står "Design Sigvard Bernadotte" på .38 men inte på .45. (?!) Samt att .38 och .45 nog inte var en tillfällig likhet med kaliber.

Som jag skrev till dig tvekade jag om en BM Shoki 480-1, med vissa brister; och köpte två EKA till. Återkommer med bilder när jag fotat.
Haha, skyldig. Den blev lite dyr men vad gör det om hundra år. Om S Bernadotte har designat 38-an så borde rimligtvis samma sak gälla 45-an. Det är ju i princip samma kniv.

Skall bli kul att se några bilder. Jag har själv handlat idag. Det blev en EKA Camp, en EKA 92 wood och en BM 530 i 154CM. Min gamla 530 har jag tyvärr lyckats sabba :(. Tappade den i golvet och spetsen gick av. Även eggen blev ofrivilligt sågtandad.

~Paul~

Handlade du från lamnia.fi Paul? Såg de hade både 92 wood och Campen (!görs den fortfarande?) i lager.

ps. låter som du gjort om parduen till (världens första?) hopfällbara dykkniv :) ds

/M

Senast ändrad:
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Emerson CQC-6

2. Strider EB-S

3. Stider DB NM samt se punkt 1 och 2

4. En Henckel Zwilling

5. Se punkt 1, dvs en Emerson CQC-6.
Därför:
a. skitsnygg :D
b. jag gillar den "taktiska" bakgrunden och utvecklingen på kniven
c. den är så förbannat smidig som edc, liten och nätt i fickan men löser ändå ganska stabila skärjobb.
d. se punkt a...
e. den har varit med ett tag nu

99399376.jpg

1. Emerson CQC-6

2. Strider EB-S

4. En Henckel Zwilling

Därför:
c. den är så förbannat smidig som edc, liten och nätt i fickan men löser ändå ganska stabila skärjobb.
d. se punkt a...

99399376.jpg

Kanonfin sexa! Verkar ha varit med en del ;-) Hade själv en femma men den var för liten. Använder en tia mycket istället. Gillar att bolstren får så fin patina!

Kanonfin sexa! Verkar ha varit med en del ;-) Hade själv en femma men den var för liten. Använder en tia mycket istället. Gillar att bolstren får så fin patina!
Tack! Ja det har den verkligen, jag håller med titanet blir riktigt trevligt när man har slitit in det. En krispig custom Emerson är alltid spännande men jag gillar mest de som är slitna och väl använda.

Femman är lite liten, men jag hade gärna haft en sådan också ;) Bytte bort min 10'a men det var faktiskt en av dem som jag verkligen gillade som brukskniv, inte så spännande design men klockren i handen!

:)

1. Emerson CQC-6

2. Strider EB-S

4. En Henckel Zwilling

Därför:
d. se punkt a...

99399376.jpg
Vackert, min sexa har en bit kvar innan den ser så där bra ut men den är på god väg. Knivar ska brukas.
//Per

Handlade du från lamnia.fi Paul? Såg de hade både 92 wood och Campen (!görs den fortfarande?) i lager.

ps. låter som du gjort om parduen till (världens första?) hopfällbara dykkniv :) ds

/M
Ja, jag köpte dem på Lamnia. Campen är en sprint run, dvs man har förmodligen rotat fram ett gammalt lager. För inte så länge sedan så hade de också 110-orna på försäljning! De med den röda knappen. Jag passade dock eftersom jag redan äger en sådan. Campen köpte jag för att jag saknade förpackningen till mina tidigare knivar.

BM-kniven finns inte mer. Jag har plockat den på reservdelar och slängt resten. Är man klantig så är man :(.

~Paul~

1. Emerson CQC-6

2. Strider EB-S

4. En Henckel Zwilling

Därför:
d. se punkt a...
Hej! Mycket roligt att "se" dig här! :) Hoppas allt väl?

Trevlig lista! Den tackar vi för. Jag samlar mestadels på fällknivar. De fastbladare som jag trots allt köper då och då är sådana som inte tillverkas längre eller är av en sådan karaktär att jag bara måste ha dem.

~Paul~

Här är en kompis till CQC-6, en välanvänd 10. Är låset bra på din? Min fick åka hem till Emerson för att fixas och det tog låååång tid. Gör aldrig om det och har skaffat min sista Emerson, men gillar som sagt denna mkt.

Uploaded with ImageShack.us

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg