Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Fasen vilka fällisar. Måste införskaffa en strider snart. Har haft en sng men sålde den:-(

Har inte köpt något på ett tag men däremot gjort en mindre kniv av fjäderstål 1080, mammut ben som bolster och stabbat ash burl. Bladet är 8.2 cm långt o hela ca 19.2 cm långt. Hoppas ni gillar :)

tvaring_zps7e41ed28.jpg

tre_zpsec076849.jpg

fem_zps8dce4c34.jpg

Fasen vilka fällisar. Måste införskaffa en strider snart. Har haft en sng men sålde den:-(

Har inte köpt något på ett tag men däremot gjort en mindre kniv av fjäderstål 1080, mammut ben som bolster och stabbat ash burl. Bladet är 8.2 cm långt o hela ca 19.2 cm långt. Hoppas ni gillar :)

tvaring_zps7e41ed28.jpg

tre_zpsec076849.jpg

fem_zps8dce4c34.jpg

Grymt fin! Ser ut som en mkt praktisk vardagskniv. Avrundad spets? Eller är det min skärm?

Första kniven avklarad. Kommer nog bli successivt mer och mer polerade när stenarna har blivit lite uppvärmda. Grymd nöjd med resultat än så länge iaf! Jag förväntade mig inte att första kniven skulle vara markant vassare än alla knivar jag fått från fabrik.

Zt2qQ.jpg

Ser väldigt bra ut. Exakt hur gick du till väga?

~Paul~

Normalt sätt frihandar jag på sandpapper hela vägen upp till 5000 och går över till en strigel laddad med bark rivers compound. Med denna metod fick jag aldrig egen helt jämn, dock.

Nu kör jag Wicked Edge upp till 1600 keramik och går över till fasttejpade 2500, 3000 och 5000 sandpappersbitar sen 5/3.5 micron följt av 1/0.5 micron strigel.

Jag blev förvånad över hur bra eggen biter även efter den är polerad på 0.5 micron, faktiskt bättre än eggen på min Sage gjorde innan när jag slipat på Sharpmakern/striglat på Bark Rivers strigel.

Nästa mål är nog att kunna få en lika vass konvex egg på japanska stenar, men det tar nog ett tag innan jag lägger ut mer pengar på slipsystem ;)

Normalt sätt frihandar jag på sandpapper hela vägen upp till 5000 och går över till en strigel laddad med bark rivers compound. Med denna metod fick jag aldrig egen helt jämn, dock.

Nu kör jag Wicked Edge upp till 1600 keramik och går över till fasttejpade 2500, 3000 och 5000 sandpappersbitar sen 5/3.5 micron följt av 1/0.5 micron strigel.

Jag blev förvånad över hur bra eggen biter även efter den är polerad på 0.5 micron, faktiskt bättre än eggen på min Sage gjorde innan när jag slipat på Sharpmakern/striglat på Bark Rivers strigel.

Nästa mål är nog att kunna få en lika vass konvex egg på japanska stenar, men det tar nog ett tag innan jag lägger ut mer pengar på slipsystem ;)
Vilken vinkel har du lagt på eggen? Vad jag vet så kan man inte gå ned i allt för snäva eggvinklar med detta slipsystem.

~Paul~

Ser väldigt bra ut. Exakt hur gick du till väga?

~Paul~

Vilken vinkel har du lagt på eggen? Vad jag vet så kan man inte gå ned i allt för snäva eggvinklar med detta slipsystem.

~Paul~

Med de nya kulledsarmarna och skruvstädshöjaren så kan jag gå enda ner till 10° per sida. Min Sage är slipad med 16° vinkel per sida. Det går att finjustera vinkeln upp till två decimaler med nya armarna också, riktigt bra förbättring!

Vackert, min sexa har en bit kvar innan den ser så där bra ut men den är på god väg. Knivar ska brukas.
//Per
Helt rätt, det känns ju bara så mycket mera som "sin" kniv när man har använt den lite mer :)

Hej! Mycket roligt att "se" dig här! :) Hoppas allt väl?

Trevlig lista! Den tackar vi för. Jag samlar mestadels på fällknivar. De fastbladare som jag trots allt köper då och då är sådana som inte tillverkas längre eller är av en sådan karaktär att jag bara måste ha dem.

~Paul~
Jajjemän, med dig med hoppas jag? :) Mitt samlande har väl mest ramlat av pinn, för lite tid och har fokuserat på annat ett tag, men det kommer väl... ;)

Här är en kompis till CQC-6, en välanvänd 10. Är låset bra på din? Min fick åka hem till Emerson för att fixas och det tog låååång tid. Gör aldrig om det och har skaffat min sista Emerson, men gillar som sagt denna mkt.

*picsnip*
Låset var klockrent när jag sålde den, jag har fått låset justerat på min sexa och min gamla nia, det tog nog 5-6 månader som längst. Det är omständligt, tidsödande och dyrt att skicka in sina knivar. Men förutom det så tycker jag det funkar ok.

:)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg