Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Med de nya kulledsarmarna och skruvstädshöjaren så kan jag gå enda ner till 10° per sida. Min Sage är slipad med 16° vinkel per sida. Det går att finjustera vinkeln upp till två decimaler med nya armarna också, riktigt bra förbättring!
Det var det jag misstänkte. Merparten av mina knivar är nämligen slipade till mellan 15-20 g sammanlagt, en del så lågt som 12-14 g sammanlagt. En hel del är förstås kockknivar/köksknivar men ganska många är vanliga EDC.

Om man dock (som de flesta) är nöjd med vinklar ner till 20 g sammanlagt så är säkert ditt slipsystem behändigt. Wicked Edge är inte ensamma om att dras med det här problemet. Jag vet nog inte ett enda system som går att ställa in på ned till 10-12 g sammanlagt utan en hel del tweakande.

~Paul~

Jajjemän, med dig med hoppas jag? :) Mitt samlande har väl mest ramlat av pinn, för lite tid och har fokuserat på annat ett tag, men det kommer väl... ;)
Jodå, allt väl. Det är som du säger aldrig för sent att återuppta samlandet :). I mitt fall så har det snarare ökat än minskat. På både gott och ont. Det tenderar att skada min plånbok rätt kraftigt ;).

~Paul~

Paul, jag vet du gillar snäva vinklar, men 15 grader sammanlagt på en EDC är ju imponerande lågt...
Blir det inte opraktiskt? Hur många gånger om dagen får du bryna? :)

Paul, jag vet du gillar snäva vinklar, men 15 grader sammanlagt på en EDC är ju imponerande lågt...
Blir det inte opraktiskt? Hur många gånger om dagen får du bryna? :)
Allt hänger förstås på stålet och bladgeometrin i övrigt i samspel med den förmodade arbetsområdet. Jag har inte 15 g på en kniv i 1.4116 härdat till 56 RC-grader som skall användas till hårt täljande :).

Däremot så har jag denna vinkel på i stort sett alla mina laminerade moror, moror i kolstål, fiskeknivar, samt EDC-knivar och köksknivar i bättre stålsorter. Gamla Eskilstuna-köksknivar är härdade till runt 60-62 RC, till exempel:
JaernbolagetEskilstunaArmkkskniv2.jpg

En 710 i M390 är inga besvär med att utrusta med en ytterst tunn och effektiv egg. Likaså en Spyderco Air i CPM M4 REX ;).

Hur ofta jag bryner har ju att göra med hur ofta jag använder kniven och till vad. Går således inte att svara på :).

~Paul~

EKA Nordic S8 Limited Edition

Skall bli kul att se några bilder. Jag har själv handlat idag. Det blev en EKA Camp, en EKA 92 wood och en BM 530 i 154CM.
~Paul~

En EKA Nordic S8 Limited Edition

8121504885_51dcceb55c_z.jpg

Och tillsammans med resten i Bubinga-klubben (förutom Swedes 45). Jag kollade några veckor bakåt på en lika dan EKA 90 från dig, det verkar som den ändrade till rakare linje på träsidor i senare utgåva (i motsats till svängd liksom 82, 60 osv).

8121505029_a7debb85f1_z.jpg

Och hur var Swede 92 Wood? Identisk med 82 förutom träslag eller?

Det var det jag misstänkte. Merparten av mina knivar är nämligen slipade till mellan 15-20 g sammanlagt, en del så lågt som 12-14 g sammanlagt. En hel del är förstås kockknivar/köksknivar men ganska många är vanliga EDC.

Om man dock (som de flesta) är nöjd med vinklar ner till 20 g sammanlagt så är säkert ditt slipsystem behändigt. Wicked Edge är inte ensamma om att dras med det här problemet. Jag vet nog inte ett enda system som går att ställa in på ned till 10-12 g sammanlagt utan en hel del tweakande.

~Paul~

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag hade läst någonstans att man började tappa prestanda om man slipade eggen för tunn för att de flesta stålen har för stora karbider som inte kan utnyttja eggens tunnhet.

Du får gärna utveckla/blotta sanningen :D

1. En EKA Nordic S8 Limited Edition

2. Jag kollade några veckor bakåt på en lika dan EKA 90 från dig, det verkar som den ändrade till rakare linje på träsidor i senare utgåva

3. Och hur var Swede 92 Wood? Identisk med 82 förutom träslag eller?
1. Jättefin! Fina bilder!

2. Ja, det stämmer. Lite rakare.

3. Skillnaden mellan 82 och 92 Wood är träslaget. Det är ask i skollorna på 92 men om jag fattat det korrekt så kan det vara vilket annat udda träslag som helst, Bubinga undantagen.

~Paul~

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag hade läst någonstans att man började tappa prestanda om man slipade eggen för tunn för att de flesta stålen har för stora karbider som inte kan utnyttja eggens tunnhet.

Du får gärna utveckla/blotta sanningen :D
Alltså, som jag skrev. Det gäller att välja ståltyp och bladprofil/eggeometri i en optimal kombination. Inte alla stålsorter passar till så tunna eggar. CPM M4 är ett exempel på en nästan idealisk kombination mellan eggstabilitet/slagseghet och utmärkta slitegenskaper. Detta i samband med EDC-knivar.

När det gäller köksknivar så är slagsegheten inte lika viktig som resistencen mot abrasiv nötning. Därför funkar det med tunna blad i höglegerade rostfria stålsorter, t ex R2, SRS-15, ZDP-189 eller Cowry X. Samma sak gäller dock här, dvs kornet måste vara litet och väldistribuerat och stålet någorlunda hårt. Gärna över 62 HRC. Med dessa egenskaper kan man slipa fram en mycket tunn och ändå hållbar egg.

Kolstål har inte hårda karbider i form av molybden, vanadin eller volfram. För att få en någorlunda bra slitstyrka så måste man därför ta till en annan metod. Nämligen att öka på hårdheten. Visserligen tappar då stålet i seghet men vinner i slitstyrka. Som vanligt så handlar det om en avvägning. CPM M4 är redan från början en nästan perfekt blandning varför man inte behöver tweaka värmebehandlingen allt för mycket i syfte att öka på det ena eller det andra (slitstyrka kontra slagseghet).

När det gäller EDC-knivar så bör man som sagt noga överväga vad man använder kniven till allra mest. Om man vet att man öppnar ett och annat korvpaket och skär några salamiskivor så kan man köra med mycket tunn egg. Om man däremot kör en del täljande, vridningar och att bända upp saker så bör man köra på en trubbigare eggvinkel.

~Paul~

Ser ut som en intressant modell, finns den att köpa idag?
Ja, den finns att köpa. Gör en enkel googling ;).

Har fått hem en lustig mora. Kniven är helt uppenbart en KJ Eriksson. Välanvänd och udda. Greppet är svart, bladet är märkt med som verktygsstål och på greppet finns ett logo som säger Falcon. Den ser ut som modell 510 men bladet är drygt 1 cm längre, nämligen 102 mm.

Jag spenderade några timmar igår med att restaurera eggen med ett grovt diamantbryne. Jag slipade fram en vinkel på ca 15 g sammanlagt men därefter så striglade jag fram en konvex profil för att få en högre grad av hållbarhet eftersom kniven kommer att användas till bland annat täljning.

Frågan är vad det är för stål. Trodde först att det var Uddeholm 15LM men ju längre jag funderar på det desto tveksammare är jag. Det var helt enkelt för hårt och för segt. Jag börjar luta åt 2140/Arne i stället.

Jag kommer inte att polera bladet eller för den delen göra något annat med det. Det är rätt charmigt som det är ;).

Bilagor

• Min KJ 510 Special.jpg
    Min KJ 510 Special.jpg
    15.5 KB · Visningar: 842
  • Min KJ 510 Special, 2.jpg
    Min KJ 510 Special, 2.jpg
    22.9 KB · Visningar: 846
  • Min KJ 510 Special, 3.jpg
    Min KJ 510 Special, 3.jpg
    34.8 KB · Visningar: 844
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 761

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg