Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Har samma funderingar som du Morgan:) tror heller inte att någon production fällis har i beskrivningen att du får absolut inte tälja i något med denna kniv för då viker sig eggena. Sen att de funkar olika bra till det pga slipningen osv är en annan sak men inte faan ska eggena vika sig.:)

1. En mikroegg får du väl så fort du striglar eller polerar eggen.

2. Med tanke på stålet i Nilakkan jämfört med en ordinär Mora borde väl inte sådana skador som visades i länken uppstå vid normal täljning om det inte är något fel på värmebehandlingen?

3. Alternativt har amerikanerna en helt annan syn på vad täljning är än vi skandinaver
1. Inte nödvändigtvis. Man kan både strigla och polera på ett sådant sätt att metallen avlägsnas jämnt över hela bladytan. Detta är dock opraktiskt i längden, varför de flesta trots allt skapar en liten mikroegg. När denna har blivit för utpräglad så brukar man återställa bladet till sin ursprungliga geometri (så gott det går).

2. Spyderco härdar sina S30V-blad till 60 HRC enligt de tester som Ankerson har gjort. En egg som är endast 20 g sammanlagt tål helt enkelt inte dessa påfrestningar. Resultatet blir urflisning. Hade stålet varit kanske 2 RC mjukare så hade eggen vikit av i stället.

Det skulle behövas ett kolstål som 2140 eller något ur 10XX-serien för att slippa dessa problem om man vill behålla knivens bladprofil. Det enda man kan göra i det här fallet är att skapa en ny egg, antingen konvex eller rak och därmed skapa ett tjockare område precis bakom den nya eggen. Därefter kan man förstås avsluta med strigling för att runda och jämna av axeln.

3. Ja det har de absolut. Täljning för jänkarna är ibland vad vi skulle kalla för skogsröjning
Biglaugh.gif

~Paul~

Nu har min SOG Aegis Camo kommit från USA, första intrycket är ett mycket smäckert flatslipat blad i AUS 8,handtaget känns lite lätt och fladdrigt och plastigt, känns litet som en leksakskniv på nåt vis. Men kniven är mycket bekväm,toppen skärpa samt clipset rätt placerat. Överlag en prisvärd kniv i mitt tycke.
http://jeknives.blogspot.fi/

Bilagor

• SOG Aegis 001.jpg
    SOG Aegis 001.jpg
    36.2 KB · Visningar: 784
  • SOG Aegis 002.jpg
    SOG Aegis 002.jpg
    64.3 KB · Visningar: 884
  • SOG Aegis 003.jpg
    SOG Aegis 003.jpg
    44.5 KB · Visningar: 661
Nu har min SOG Aegis Camo kommit från USA, första intrycket är ett mycket smäckert flatslipat blad i AUS 8,handtaget känns lite lätt och fladdrigt och plastigt, känns litet som en leksakskniv på nåt vis. Men kniven är mycket bekväm,toppen skärpa samt clipset rätt placerat. Överlag en prisvärd kniv i mitt tycke.
Ser trevlig ut! Skulle du vilja rekommendera den?

~Paul~

Jag står i beråd och skall beställa en Ontario Rat 1 fällkniv, har någon här erfarenhet av denna,den får ju väldigt bra omdömen i tester för att va en så billig kniv med AUS8 stål. Ca 28 USD

Bilagor

• rat1.jpg
    rat1.jpg
    5.4 KB · Visningar: 643
Jag står i beråd och skall beställa en Ontario Rat 1 fällkniv, har någon här erfarenhet av denna,den får ju väldigt bra omdömen i tester för att va en så billig kniv med AUS8 stål. Ca 28 USD
Jag har den inte men med tanke på utseendet så skulle jag inte köpa den. Det som stör mig är som vanligt ricasson.

~Paul~

Behandla trä

En fråga till er som är knivmakare, och alla andra med kunskap för den delen: Hur behandlar ni skaftämnen av trä, där ni verkligen inte vill påverka ursprungsfärgen. Jag frågar eftersom jag nog ska köpa mig skalor i buck eye burl och sätta på ett blad. Jag vill helst inte göra det mörkare, utan behålla det ljusa utseendet. Tips för att göra det väderbeständigt? Finnes någon transparent olja månne?

/M

En fråga till er som är knivmakare, och alla andra med kunskap för den delen: Hur behandlar ni skaftämnen av trä, där ni verkligen inte vill påverka ursprungsfärgen. Jag frågar eftersom jag nog ska köpa mig skalor i buck eye burl och sätta på ett blad. Jag vill helst inte göra det mörkare, utan behålla det ljusa utseendet. Tips för att göra det väderbeständigt? Finnes någon transparent olja månne?

/M

Jag använder Koktlinolja o Balsamterpentin. 50/50 det kan gulna lite lite, men det är inte så farligt. Så har Nordellknives nån härdbar olja, minns inte vad den heter.

Seved

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg