Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har den inte men med tanke på utseendet så skulle jag inte köpa den. Det som stör mig är som vanligt ricasson.

~Paul~

Har själv en Ontario Rat 1, den fungerar helt ok. Att påstå att den har en ricasson som skulle störa är tyvärr fel ( ~Paul~ : s problem att lösa) Vill man ha ett grepp nära eggen så kan man enkelt lägga ett finger längre fram i greppet.

Har själv en Ontario Rat 1, den fungerar helt ok. Att påstå att den har en ricasson som skulle störa är tyvärr fel ( ~Paul~ : s problem att lösa) Vill man ha ett grepp nära eggen så kan man enkelt lägga ett finger längre fram i greppet.

Har inte sagt att den inte funkar "OK". Däremot så berättade jag vad jag stör mig på. Även sämre designade knivar funkar ju OK. Det är dock skillnad på något som funkar OK och något som funkar optimalt. För visst är ricasson där och dessutom ganska rejäl:
Rat1.jpg

En ricasso som finns där till bekostnad av egglängd är sällan en bra lösning. Det har helt enkelt med fysik och geometri att göra. Visst kan man lägga ett finger längre fram i greppet men varför inte rita en kniv så att man slipper ta till diverse artificiella lösningar? En väl designad kniv behöver inte diverse justeringar i greppet för att kännas bekväm eller effektiv.

~Paul~

Ja. Man skulle ju kunna leta upp ljusast möjliga olja och spä kanske tom 50/50. Vad tycker du annars om träet? Jag hade först tänkt sätta stabiliserad masur som jag har liggande. Sen hittade jag det här på nätet som jag minst sagt blev fascinerad av. Riktigt snygga färger och strukturer. Bladet är ett WM1 och jag tänkte ha ihåliga mässingnitar.

Ja. Man skulle ju kunna leta upp ljusast möjliga olja och spä kanske tom 50/50. Vad tycker du annars om träet? Jag hade först tänkt sätta stabiliserad masur som jag har liggande. Sen hittade jag det här på nätet som jag minst sagt blev fascinerad av. Riktigt snygga färger och strukturer. Bladet är ett WM1 och jag tänkte ha ihåliga mässingnitar.

Ja det kanske är lite skillnader på dom. Annars är det ingen fara att späda lite mera. Då sugs det in lite bättre.
Jag missade vad det var för trä. Ja Björkmasur är ju alltid snyggt.
Ja WM1 är ju ett fint EDC blad. Man märker knappt kniven i bältet.

Seved

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg