Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Sluta nu....jag börjar ju tappa mitt Nilakka-sug. Men det här med
eggen är klart ett litet aber. Man vill ju kunna ta i LITE ibland. Får se hur det blir med det här köpet trots allt...
Men alltså man brukar ju inte använda kniven till att bända med eller dra ut trilskande spik. Den klarar som sagt ett vanligt användande. Jag tycker trots allt att du bör slå till. Inte minst för att vi andra vill få en recension ;).

~Paul~

Sluta nu....jag börjar ju tappa mitt Nilakka-sug. Men det här med
eggen är klart ett litet aber. Man vill ju kunna ta i LITE ibland. Får se hur det blir med det här köpet trots allt...
Precis, man vill ju kunna tälja en korvpinne av färskt sly ibland. Det ingår iallafall i mina krav på en EDC.
(säger han som har en betydligt kraftigare kniv i fickan än vad som krävs;))

//Per

Men visst lockar den lite fortfarande..Måste bara förvalta mina kronor :) Har ett litet nytillkommet projekt som jag sitter och skissar på. En liten custom som ska göras i AEB-L och stab. trä, i storlek med WM1 men lite mer slimmad och utan guard. Blir en liten julklapp till mig själv :) Nilakkan får nog vänta lite därav...

re

hmm... Eggen är lite väl tunt med andra ord. Går ju som sagt var att dona dit en secundär egg som blir starkare men man vill ju att det ska vara starkt direkt från fabrik.

Jag har läst lite olika bud, allt från 18 till 22 grader sammanlagt. Eggen sägs vara en zeroegg med en liten primär/microegg. I den här konstellationen skulle jag inte våga använda kniven till hårt täljande. Den bör dock kunna klara av allt annat som man förknippar med en vanlig EDC.

~Paul~

Men vad ligger eggvinkeln på hos en ordinär morakniv? Det är väl inte mycket mer än 20 grader heller? Och de går ju bevisligen bra att tälja med, även ganska hårthänt, utan att förstöra eggen.

/ Morgan

Men vad ligger eggvinkeln på hos en ordinär morakniv? Det är väl inte mycket mer än 20 grader heller? Och de går ju bevisligen bra att tälja med, även ganska hårthänt, utan att förstöra eggen.

/ Morgan
De flesta mororna som levereras idag har en eggvinkel på ca 22 g med en liten mikroegg. Den tar den största smällen så att säga. Jag har på senare tid inte köpt en enda mora som inte haft en liten mikroegg.

~Paul~

De flesta mororna som levereras idag har en eggvinkel på ca 22 g med en liten mikroegg. Den tar den största smällen så att säga. Jag har på senare tid inte köpt en enda mora som inte haft en liten mikroegg.

~Paul~

En mikroegg får du väl så fort du striglar eller polerar eggen.
Med tanke på stålet i Nilakkan jämfört med en ordinär Mora borde väl inte sådana skador som visades i länken uppstå vid normal täljning om det inte är något fel på värmebehandlingen?
Alternativt har amerikanerna en helt annan syn på vad täljning är än vi skandinaver

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg