Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Verkar i vart fall inte vara en kniv som är tänkt att använda. Lite märkligt väl? En scandi grind hade kanske funkat bättre?
Jag förstår inte varför Spyderco envisas med att kalla det för skandinavisk slipfas? Det rör sig ju helt uppenbart om ett fullt flatslipat blad med en primäregg. Som bekant så är skandinavisk slipfas en variant på sabelslipning, dvs slipfasen går inte hela vägen upp till bladryggen.

När det gäller deras krav på försiktighet och klara direktiv hur kniven bör användas så har jag dock lite bättre förståelse. Eggen och området bakom den är ytterst tunt. Man vill helt enkelt förvisa sig om att det inte kommer in otaliga reklamationer på samma tema. Det hela har således med knivens design att göra. De krav som utrycks är faktiskt inte så märkvärdiga och borde egentligen gälla 90% av alla fällknivar.

~Paul~

Tack Seved. Ja, det är en mycket fin, gedigen och välbyggd kniv. Den har dock några nackdelar.

Den är för stor, tung och klumpig, samt har ett ganska obekvämt grepp med vassa kanter och oergonomisk form. Jo, en sak till. Själva frame-locken är jäkligt styv och svår att trycka in när man håller kniven i endast en hand.

~Paul~

Följer man den länken får man en del frågetecken. Verkar som om eggen inte klarar det minsta lilla tyvärr.
Lite konstigt eftersom designen från början är en träbearbetningskniv.

dePaul, fattar jag rätt om Spyderco påstår att det inte finns någon sekundäregg utan att det är en fullflatsslipad zero edge? Dessutom runt 20 grader totalt? Verkar helt sjukt tunnt oavsett ståltyp.

Sen att kalla det scandigrind är väl lite galet kanske, även om det också är en zero edge.

//Per

Följer man den länken får man en del frågetecken. Verkar som om eggen inte klarar det minsta lilla tyvärr.
Lite konstigt eftersom designen från början är en träbearbetningskniv.

dePaul, fattar jag rätt om Spyderco påstår att det inte finns någon sekundäregg utan att det är en fullflatsslipad zero edge? Dessutom runt 20 grader totalt? Verkar helt sjukt tunnt oavsett ståltyp.

Sen att kalla det scandigrind är väl lite galet kanske, även om det också är en zero edge.

//Per
Jag har läst lite olika bud, allt från 18 till 22 grader sammanlagt. Eggen sägs vara en zeroegg med en liten primär/microegg. I den här konstellationen skulle jag inte våga använda kniven till hårt täljande. Den bör dock kunna klara av allt annat som man förknippar med en vanlig EDC.

~Paul~

Sluta nu....jag börjar ju tappa mitt Nilakka-sug. Men det här med
eggen är klart ett litet aber. Man vill ju kunna ta i LITE ibland. Får se hur det blir med det här köpet trots allt...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg