Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Knivar för militärt bruk

I USA, precis som i Sverige får soldaterna välja själva om de vill använda den tilldelade standardkniven eller sin personlig favoritkniv.

En standardkniv har alltid ett så kallat NSN-nummer (Nato Stock Number), det vill säga att kniven är godkänd för militärt bruk av NATO.

Knivtillverkaren anger oftast NSN-numret på produktsidan vid respektive kniv. Har en kniv ett så kallat NSN-nummer så vet man alltså med säkerhet att det är en officiell militärkniv.

Exempel: http://sogknives.com/store/M37.html

Och precis som där är med allt annat så är inköparna av knivar kostnadsmedvetna så även om en kniv från exempelvis Zero Tolerance eller Chris Reeve är bättre än en kniv från SOG, Benchmade eller Spyderco är, så är den också dyrare och därför har den inte ett NSN-nummer fast den i både praktiken och teorin är godkänd för militärt bruk. Många tillverkare ansöker inte ens om NSN-nummer eftersom de vet att deras knivar helt sonika är för dyra för staten att köpa in.

En soldat med en Zero Tolerance-kniv har alltså betalt denna själv, ur egen ficka.

Hoppas att detta reder ut en del oklarheter, om inte är det bara att säga till så ska jag försöka besvara frågorna.

Med vänlig hälsning
Per
 
BRKT:s Bravo 1 är ju faktiskt en officiell militärkniv som inte är speciellt billig. Enligt ryktet så var Fällknivens F1 den andra kniven som klarade testet men dom valde ändå Bravo 1. Båda modellerna kan väl ses som hyfsade allround knivar för militärt bruk.

Snott från BRKT:s hemsida.

The Bravo-1 was specifically designed with the folks at the Southern Training Center of the Force Recon Units of the U.S. Marine Corps. That initial contact was back in 2006 and we began delivery in 2007 of the Bravo-1 and they are is still in heavy demand from professionals, both Military and Private Contractors, and is in use by a lot of private citizens as their "Go To" knife for Heavy Outdoor Use. Since that time we have delivered over 12,000 Bravo-1s.

This All started back in 2006 when the instructors from Force Recon took $5,000.00 of their funds and bought a bunch of knives to test. They never told any of the Manufacturers and bought them online, like any other customer. When all the testing was done there were only two knives left not broken or damaged beyond use. The Bark River Gameskeeper was one of the two. It was totally undamaged in everything these folks did to it.

We got a call and were asked if we could re-design the Gameskeeper to be the knife they wanted.

The Bravo-1 is the result of their input.

The changes were the addition of the ramp style thumb rest on the spine and changing the guard into an integral self guard. They also wanted the choil eliminated to bring the sharp edge all the way to the front of the handle slabs for leverage in notching. The balance of the knife had to be on the first finger. Balance was achieved by skeletonizing the tang to put the weight evenly over the first finger position.

The handle slabs had to be epoxied and bolted to and through the blade. All of the Bravo-1s have the handle sets attached with bolt sets. They are non-removable. We grind off the screw slots as we finish out the handles. They synthetic material handles will all have stainless steel screw sets.

Here is something that needs to be clarified.

The Ramp on the top of the Bravo-1 is not actually a Thumb Ramp. It serves two purposes. The rear part of the Ramp is notched to engage the Firesteel. The front part of the ramp aids in putting more pressure over the plunge line for notching. The final result is a heavy duty bushcraft/survival knife that can stand up to abusive use.


Fredrik
 
Det där är knivtillverkarens säljpitch. Nästan ALLA amerikanska knivtillverkare är favoriserat av något av USA:s specialförband.

Men faktum är att om det inte finns ett NSN-nummer på kniven så är det inte en officiell kniv. Dock så säljs det batchar med knivar till förband fast de inte har NSN-nummer, men detta gör den inte till en officiell kniv.

Och även om just denna knivtillverkare har tagit fram en kniv i samarbete med ett förband så betyder inte det heller att alla i det förbandet köper just den kniven. Det finns liksom inget knivmonopol. Som sagt, alla amerikanska, och utländska, knivtillverkare använder militära förband som reklam för just sina knivar och nästan alla knivtillverkare har i samarbete med ett förband tagit fram en kniv.

//Per


BRKT:s Bravo 1 är ju faktiskt en officiell militärkniv som inte är speciellt billig. Enligt ryktet så var Fällknivens F1 den andra kniven som klarade testet men dom valde ändå Bravo 1. Båda modellerna kan väl ses som hyfsade allround knivar för militärt bruk.

Snott från BRKT:s hemsida.

The Bravo-1 was specifically designed with the folks at the Southern Training Center of the Force Recon Units of the U.S. Marine Corps. That initial contact was back in 2006 and we began delivery in 2007 of the Bravo-1 and they are is still in heavy demand from professionals, both Military and Private Contractors, and is in use by a lot of private citizens as their "Go To" knife for Heavy Outdoor Use. Since that time we have delivered over 12,000 Bravo-1s.

This All started back in 2006 when the instructors from Force Recon took $5,000.00 of their funds and bought a bunch of knives to test. They never told any of the Manufacturers and bought them online, like any other customer. When all the testing was done there were only two knives left not broken or damaged beyond use. The Bark River Gameskeeper was one of the two. It was totally undamaged in everything these folks did to it.

We got a call and were asked if we could re-design the Gameskeeper to be the knife they wanted.

The Bravo-1 is the result of their input.

The changes were the addition of the ramp style thumb rest on the spine and changing the guard into an integral self guard. They also wanted the choil eliminated to bring the sharp edge all the way to the front of the handle slabs for leverage in notching. The balance of the knife had to be on the first finger. Balance was achieved by skeletonizing the tang to put the weight evenly over the first finger position.

The handle slabs had to be epoxied and bolted to and through the blade. All of the Bravo-1s have the handle sets attached with bolt sets. They are non-removable. We grind off the screw slots as we finish out the handles. They synthetic material handles will all have stainless steel screw sets.

Here is something that needs to be clarified.

The Ramp on the top of the Bravo-1 is not actually a Thumb Ramp. It serves two purposes. The rear part of the Ramp is notched to engage the Firesteel. The front part of the ramp aids in putting more pressure over the plunge line for notching. The final result is a heavy duty bushcraft/survival knife that can stand up to abusive use.


Fredrik
 
Har full respekt för dina åsikter.

1. Samma tänk hos jänkarna när gäller Hindererknivar och Striderknivar. Nämligen att större och bastantare är alltid bäst.

Det betyder dock inte att man prickat rätt i knivträsket. Som jag skrev i mitt förra inlägg så bör en fällkniv av combat-typ först och främst kunna användas till samma arbetsuppgifter som en vanlig EDC. Det är extremt sällan man använder en fällkniv i en stridssituation där livet hänger i en skör tråd.

2. XM 18 kan jag inte se som en EDC. Ett våldsamt tjockt blad övergående i en skålslipfas är knappast användarvänligt i samband med en vanlig vardagskniv. Flipperfunktionen begränsar knivens användningsområde ytterligare. En genomlöjlig design, likt många andra amerikanska dito.

Jag har i mitt tidigare inlägg inte försökt att jämföra fällknivar med fastbladare, utan den övergripande designen som sådan. Eftersom du jämförde märke för märke så gjorde jag det samma, utan att ta hänsyn vare sig det handlade om fastbladare eller fällknivar.Jag hoppades att du skulle förstå det när jag skrev mitt förra inlägg ;).

3. Det finns otaliga exempel på order till den amerikanska armén där framför allt den ekonomiska aspekten har dominerat utan att ta hänsyn till de praktiska detaljerna eller för den delen till manskapets önskan. Jag hoppas att du inte önskar att jag nämner några eftersom listan kan göras lång ;).

När det gäller knivar så kan man inte "anklaga" militären för att ha den bästa kunskapen i fråga om användarvänlighet, det praktiska eller ergonomi. Så är det tyvärr i de flesta arméer.

4. Det här är rent nonsens. En kniv bör funka som en kniv. Dvs, den skall skära och eventuellt penetrera på ett adekvat sätt. En kniv som inte klarar dessa uppgifter är värdelös, oavsett om det är en s k combatkniv eller vanlig EDC. Som combatkniv så är räckvidden för kort, bladet för kort och ergonomin fel. Som en vardagskniv så är geometrin helt på tok och likaså som komplettering till multiverktyg. En vanlig Victorinox gör jobbet avsevärt bättre.

Den här kniven är "inte "ett hyfsat skärande och eventuellt brytande verktyg". Den är tyvärr allt annat. Som skärande verktyg så är slipfasen helt fel. En aggressivt och högt uppdragen skålslipning är allt annat än ett bra skärande verktyg.

Som brytande verktyg så bör man i så fall inte försvaga bladets styrka genom att sätta dit en hög och tunn skålslipning. Med andra ord så upprepar jag det jag sagt tidigare: Nämligen att kniven uppvisar en enorm massa kontroverser.

~Paul~

He, he – av något konstigt skäl sitter jag och försvarar en kniv jag inte gillar och inte använder ... Nåväl:
2. XM18 är jag i alla fall väl förtrogen med. För det första är det bara customvarianterna som är skålslipade. Övriga är flatslipade. Jag gillar själv inte flippern och äger numera en flipperlös XM. För den som söker en extremt oöm medelstor fällkniv som det det i nödfall går att använda som fastbladare finns det inte mycket som är bättre. De skärande egenskaperna är utmärkta (finns flera olika bladutföranden.)

3. Stämmer. Men just i det här fallet, med tanke på vad de diskuterade knivarna kostar, rör det sig knappast om ekonomiska hänsynstaganden från beställarens sida ;-)

4. Håller med om att en hög skålslipning inte är optimal (gillar iof skålslipningar på andra knivtyper.)
 
1. XM18 är jag i alla fall väl förtrogen med. För det första är det bara customvarianterna som är skålslipade. Övriga är flatslipade. Jag gillar själv inte flippern och äger numera en flipperlös XM. För den som söker en extremt oöm medelstor fällkniv som det det i nödfall går att använda som fastbladare finns det inte mycket som är bättre. De skärande egenskaperna är utmärkta (finns flera olika bladutföranden.)

2. Stämmer. Men just i det här fallet, med tanke på vad de diskuterade knivarna kostar, rör det sig knappast om ekonomiska hänsynstaganden från beställarens sida ;-)
1. OK, låt oss säga att det inte handlar om customvarianten utan den flipperlösa. Då ser kniven ut något i den här vägen:
xm-18-3-5-non-flipper-1400.jpg


Visst ser den oöm ut med hänsyn till utseendet men bra skäregenskaper?? Finns ingen chans, oavsett hur vass själva eggen är. Det handlar nämligen inte enbart om skärpa utan också om bladgeometri/bladprofil. Och återigen den där löjliga choilen ;)

2. Se Pers inlägg.

~Paul~
 
1. OK, låt oss säga att det inte handlar om customvarianten utan den flipperlösa. Då ser kniven ut något i den här vägen:
xm-18-3-5-non-flipper-1400.jpg


Visst ser den oöm ut med hänsyn till utseendet men bra skäregenskaper?? Finns ingen chans, oavsett hur vass själva eggen är. Det handlar nämligen inte enbart om skärpa utan också om bladgeometri/bladprofil. Och återigen den där löjliga choilen ;)

2. Se Pers inlägg.

~Paul~

Nja, den här skär bättre och är också min favorit. http://www.knifeart.com/rihiknxmblta.html Håller med om att choilen borde bort.
 
Någon som har erfarenhet av CRKTs Ken Onion Ripple i Acuto+?

CR-K400BXP-CRKT-Ken-Onion-Ripple-2.jpg


Vill testa en billigare flipper och jag har varit på jakt efter en tunn bladprofil, här verkar det som att jag kan få båda världarna. 0.10" tjock, flippermodell för drygt $60.

Har inte ägt någon flipper tidigare och vill se vad jag tycker om hela idén, eventuellt kan det hända att jag lägger en order för en semi-custom om jag är imponerad.

Jag förväntar mig inte Chris Reeve toleranser eller dyl. men det verkar inte finnas väldigt mycket negativt som folk har att säga om modellen.

All input mottages glatt!
 
Någon som har erfarenhet av CRKTs Ken Onion Ripple i Acuto+?

CR-K400BXP-CRKT-Ken-Onion-Ripple-2.jpg


Vill testa en billigare flipper och jag har varit på jakt efter en tunn bladprofil, här verkar det som att jag kan få båda världarna. 0.10" tjock, flippermodell för drygt $60.

Har inte ägt någon flipper tidigare och vill se vad jag tycker om hela idén, eventuellt kan det hända att jag lägger en order för en semi-custom om jag är imponerad.

Jag förväntar mig inte Chris Reeve toleranser eller dyl. men det verkar inte finnas väldigt mycket negativt som folk har att säga om modellen.

All input mottages glatt!

Ser fin ut och som du säger - många goda omdömen. Midtechen är säkert superfin, men jag vet att Onion hade kvalitetsproblem med de första leveranserna.
Den enda flipper jag har med kullagrad bladbult är en custom från RJ Martin. Mkt bra men kullagret tillför inte så mycket. Snarare underlättar det för tillverkaren när bladbulten ska ställas in. Stark dentent och rätt vinklar sållar agnarna från vetet när det handlar om flippers - men det där är Ken Onion en mästare på :)
 
Haha. Ja kanske. Observera dock att jag inte har något emot stora knivar som sådana. Är de bara perfekt designade som så kan de i vissa fall vara bättre än mindre knivar.

Det jag opponerar mig mot är amerikanarnas inneboende egenheter i form av svulstighet och vulgaritet som ger sig uttryck i överbyggda skapelser med onödiga och opraktiska detaljer.

~Paul~
 
Haha. Ja kanske. Observera dock att jag inte har något emot stora knivar som sådana. Är de bara perfekt designade som så kan de i vissa fall vara bättre än mindre knivar.

Det jag opponerar mig mot är amerikanarnas inneboende egenheter i form av svulstighet och vulgaritet som ger sig uttryck i överbyggda skapelser med onödiga och opraktiska detaljer.

~Paul~

En 6.5mm tjock fällkniv, hur kan den vara perfekt designad? Det skulle väl isåfall vara om bladet var jättehögt så den blev väldigt gradvis tjockare, men någon sån fällkniv har jag inte sett.

Utveckla gärna :D
 

Liknande trådar