Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gött mos ju.
Byta sten när du kan känna en liten sträv kant (eng "burr") på eggen, från motsatt sida du slipade.

/M
 
På min dialekt i svenska Österbotten säger vi " Rovven":)

Haaaha. Kul namn!

Den här kniven presenterades på Bladeforums och folk blev helt förtjusta i den. Ännu ett exempel på vulgäramerikansk smak och absolut ingen förståelse för hur en kniv bör designas för att funka väl till det den är ämnad, nämligen att skära saker effektivt.

Kniven uppvisar alla de klassiska skräpdetaljerna som jänkarna värdesätter så högt, nämligen värdelösa choils (i det här fallet till och med två!!), extremt tjocka blad och dessutom en våldsam skålslipning. Kan det finnas något värre än det här?
 

Bilagor

  • P1170857.jpg
    P1170857.jpg
    25.7 KB · Visningar: 481
  • P1170858.jpg
    P1170858.jpg
    25.2 KB · Visningar: 505
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 483
Håller både med och inte med. Har aldrig ägt någon strider, passar inte mina användningsområden, men jag har fingrat på ganska många. De ligger bra i handen. Naturligtvis värdelösa om det ska skivas tomater eller täljas grillpinnar i parti och minut.

Men de är avsedda för militärt bruk. Jag betraktar strider som en modern fällbar stridskniv. En Randall Guardian eller en Fairbairn dagger är också värdelösa i de flesta situationer som en kniv används i. Att jämföra en strider med en funktionell EDC för civilt bruk är lite som att jämföra äpplen med päron.
 
Håller både med och inte med. Har aldrig ägt någon strider, passar inte mina användningsområden, men jag har fingrat på ganska många. De ligger bra i handen. Naturligtvis värdelösa om det ska skivas tomater eller täljas grillpinnar i parti och minut.

Men de är avsedda för militärt bruk. Jag betraktar strider som en modern fällbar stridskniv. En Randall Guardian eller en Fairbairn dagger är också värdelösa i de flesta situationer som en kniv används i. Att jämföra en strider med en funktionell EDC för civilt bruk är lite som att jämföra äpplen med päron.
Fast en kniv är en kniv. Den skall skära saker och/eller penetrera på ett adekvat sätt. Att begränsa dess egglängd gynnar varken en stridskniv eller en vanlig EDC. Att sätta dit otaliga choils gör varken stridskniven eller EDC-n bättre.

Att dessutom motverka syftet med ett tjockt blad (som man ju finner hos stridsknivar) genom att slipa fram en tunn skålslipning är heller inte genomtänkt. Hela knivens design spretar åt så många håll att man bara gapar av förvåning.

Ärligt talat så visste jag inte ens att det rörde sig om en Strider. Det är nämligen ett märke som i mina ögon är totalt ointressant. Förstår inte filosofin bakom deras knivar.

~Paul~
 

Liknande trådar