Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Litet bidrag till tråden. JAH Eskilstuna, Sandvik kolstål, övre kniven med handtag i Pockenholz.

De där var ju enastående! Förstod jag dig rätt: Har du gjort skaften själv? Hur gamla är bladen?

Här kommer en dålig bild på en annan klassiker av ett helt annat slag (från Pumas guldålder). Bladet har en dold låsanordning som jag inte sett på någon annan kniv.



Uploaded with ImageShack.us
 
En härlig Puma Oblix! De hade något speciellt de gamla kattdjuren ;).

På tal om nytt kontra tradition. Den kommande morakniven från MoS, Bushcraft Black verkar på pappret vara mycket intressant.

Några fakta:

Stål: Uddeholm UHB 20C
Bladtjocklek: 3,2 mm
Coating: Svart DLC (Diamond Like Coating, HRC 95!!) http://www.richterprecision.com/dlc-coatings.html
Slida: Öppen, standard plast, svart, inget fäste för eldstål

Kniven kommer i USA att kosta ca $ 35. Det brukar bli ca gånger tio i svedala, dvs runt 350:- kronor, eller vad säger du Per? ;)

Enligt Rose Marie Gontowski (MoS chef) så kommer kniven att finnas på hyllorna innan jul om jag förstått det korrekt.
 

Bilagor

  • Mora-Bushcraft-Force-Robust-Heavy-Duty.jpg
    Mora-Bushcraft-Force-Robust-Heavy-Duty.jpg
    15.5 KB · Visningar: 502
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 510
Tack DePaul!

Intressant Mora. Hur funkar tändstålet mot ett blad med beläggning tro?
Tydligen har man tänkt på det här på MoS och gjort kanterna helt kvadratiska och skarpa i kanterna. Är lite osäker om själva den biten är belagd eller ej. Även om den skulle råka vara det så bör det dock inte vara några problem att fila bort en bit av beläggningen.

~Paul~
 
re

Vad jag inte förstår är varför man förstört rygglinjen med Den kommande morakniven från MoS, Bushcraft Black . ?? Skulle ha gått att få linjerna mycket mer ergonomiskt med skaftet istället för den puckelryggen som är nu. Man skulle sänkt linjerna på magen och gjort ryggen mer rak eller lite böjd.
 

Liknande trådar