Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En 6.5mm tjock fällkniv, hur kan den vara perfekt designad? Det skulle väl isåfall vara om bladet var jättehögt så den blev väldigt gradvis tjockare, men någon sån fällkniv har jag inte sett.

Utveckla gärna :D
Jag pratar inte om fällknivar som är 6,5 mm tjocka, utan om stora knivar i allmänhet, dvs också fastbladare.

~Paul~
 
På den tiden premier var vanliga delade en amerikansk blaska ut Elmer Keits Elefantjaktkniv till 5 årsprenumeranter, blaskan beställdes och ett par månader sedan kom monstret, en jättedolk med för stort skaft och ett högt blad som visde sig vara 1/4" över ryggen. Opraktisk till allt utom vedklyvning och som pappersvikt. Jag brukar visa den i avskräckande syften inte annars. Men med ett läder mässinbrickorsskaft borde den nästan klara min vintertest. Alltid något...
 
På den tiden premier var vanliga delade en amerikansk blaska ut Elmer Keits Elefantjaktkniv till 5 årsprenumeranter, blaskan beställdes och ett par månader sedan kom monstret, en jättedolk med för stort skaft och ett högt blad som visde sig vara 1/4" över ryggen. Opraktisk till allt utom vedklyvning och som pappersvikt. Jag brukar visa den i avskräckande syften inte annars. Men med ett läder mässinbrickorsskaft borde den nästan klara min vintertest. Alltid något...

Har du bild :)

Seved
 
Den duger knappt ens till att klyva ved med, för kort och inget sving:)
Möjligen som vedklyv mha hammare
Tyvärr är kniven trots sitt tjocka blad och maffiga utseende inte så stark som den ger sken av. Det är inte en fulltångekonstruktion, utan en form av sticktånge.

Bladets avsmalning intill handtaget är endast ca 1,8 cm bred om min uppskattning är korrekt med utgångspunkt från bilden. Jag tror att det finns risk för bladbrott intill parerskyddet i samband med klyvande och lite hårdrare tag.

~Paul~
 
Litet bidrag till tråden. JAH Eskilstuna, Sandvik kolstål, övre kniven med handtag i Pockenholz.
 

Bilagor

  • PA140436.jpg
    PA140436.jpg
    30.6 KB · Visningar: 538

Liknande trådar