Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hittade en sån här frost kniv i stallet fint gömt bakom gammla plankor. Någon tidigare boende i huset länge sedan måste ha tappat bort den där. Paul kanske vet vad det är:)

frost_zps8dc3101d.jpg
 
re

Hej.
Tror det var jantz i usa jag köpte det ifrån. Är ett par år sedan. Kan vara också från någon knivmässa.
Joo. o1 är ett av mina favorit stål också. :)
 
Fast en kniv är en kniv. Den skall skära saker och/eller penetrera på ett adekvat sätt. Att begränsa dess egglängd gynnar varken en stridskniv eller en vanlig EDC. Att sätta dit otaliga choils gör varken stridskniven eller EDC-n bättre.

Att dessutom motverka syftet med ett tjockt blad (som man ju finner hos stridsknivar) genom att slipa fram en tunn skålslipning är heller inte genomtänkt. Hela knivens design spretar åt så många håll att man bara gapar av förvåning.

Ärligt talat så visste jag inte ens att det rörde sig om en Strider. Det är nämligen ett märke som i mina ögon är totalt ointressant. Förstår inte filosofin bakom deras knivar.

~Paul~

Jag kan för lite om stridsknivar (eller vad det nu kan tänkas heta) för att att ha någon egentlig idé om utformningen. Vet att Strider och Emerson används av försvarsmakten i USA – och då talar vi om enorma kvantiteter.

Förmodar att knivarna ska kunna hanteras med handske och under stress. Gissar också att, i den mån knivar överhuvudtaget används som vapen i våra dagar, stridsknivar ska kunna greppas med omvänd fattning. Kanske är det därför som kniven är designad med dubbla choils? Tror inte att egglängden har så stor betydelse om kniven ska användas som "bajonett" eller till att öppna konservburkar.

Skålslipningen borde försvaga bladet. Vad jag sett har inte Strider vanligtvis skålslipade blad. Detta är en custom med damscusblad som inte är tänkt att använda.

Sammanfattningsvis håller jag med om att det är en kniv som funkar illa i de flesta vardagliga situationer. Samtidigt tror jag inte att den är tänkt att använda i vardagliga situationer.
 
Problemet att kniven garanterat funkar illa också i stridssituationer. Även hos en combat-fällkniv är bladlängden av betydelse. En större reach är alltid av praktisk betydelse.

Har svårt att tänka mig att kniven känns bekväm i omvänt grepp. Därtill är det för många vassa och utskjutande kanter och dessutom är inte allas händer lika stora.

Att både Strider och Emerson används av den amerikanska försvarsmakten visar snarare på en viss egenheter i deras mentalitet än kvalitén och användarvänligheten hos knivarna som sådana. "Bigger is always better " är ju deras motto ;). Den finska armékniven M95 ritad av Peltonen är fasen så mycket bättre och motsvarar bättre vårt tänk här uppe i norden.

Kniven är garanterat svår att hantera med handskarna på. Därtill är hålet i bladet alldeles för litet och felutformat. Hålet är avsevärt mindre i diameter än det hos Spyderco Military, för att ta ett exempel.

En sak till. En militärkniv är i första hand utformat för att användas i civila sammanhang och först i andra hand som ett tredje vapen efter huvudvapnet och sidovapnet. Men andra ord så skall kniven kunna briljera i samband med EDC-uppgifter, precis som vilken annan knivtyp som helst. Detta missfoster gör det inte!

~Paul~
 
Problemet att kniven garanterat funkar illa också i stridssituationer. Även hos en combat-fällkniv är bladlängden av betydelse. En större reach är alltid av praktisk betydelse.

Har svårt att tänka mig att kniven känns bekväm i omvänt grepp. Därtill är det för många vassa och utskjutande kanter och dessutom är inte allas händer lika stora.

Att både Strider och Emerson används av den amerikanska försvarsmakten visar snarare på en viss egenheter i deras mentalitet än kvalitén och användarvänligheten hos knivarna som sådana. "Bigger is always better " är ju deras motto ;). Den finska armékniven M95 ritad av Peltonen är fasen så mycket bättre och motsvarar bättre vårt tänk här uppe i norden.

Kniven är garanterat svår att hantera med handskarna på. Därtill är hålet i bladet alldeles för litet och felutformat. Hålet är avsevärt mindre i diameter än det hos Spyderco Military, för att ta ett exempel.

En sak till. En militärkniv är i första hand utformat för att användas i civila sammanhang och först i andra hand som ett tredje vapen efter huvudvapnet och sidovapnet. Men andra ord så skall kniven kunna briljera i samband med EDC-uppgifter, precis som vilken annan knivtyp som helst. Detta missfoster gör det inte!

~Paul~

Som sagt, jag har aldrig använt en Strider som EDC. Det närmaste jag kommer är en Hinderer XM 18 – som i någon mån påminner om Strider – och också köps in i stor mängd till militära enheter.

XM 18 fungerar oväntat bra som EDC i den mån man behöver en fällkniv som är så kraftig att den delvis kan ersätta en fastbladare. Tycker jämförelsen med den eminenta M95 haltar. En fällkniv och en fastbladare är väsensskilda kreatur. Äpplen och päron.

Frågar mig återigen varför anställda vid världens största krigsmakt lägger jätteorder på en viss typ av knivar om knivtypen inte fyller en vettig funktion? Har de blivit lurade av smart marknadsföring? En Strider är inte speciellt funktionell ute i skogen eller på fjället. Men som hyfsat skärande och eventuellt brytande verktyg, ersättning för utmönstrade bajonetter och kompletterade av multiverktyg torde de funka på en camp i Afghanistan.
 
Frågar mig återigen varför anställda vid världens största krigsmakt lägger jätteorder på en viss typ av knivar om knivtypen inte fyller en vettig funktion? Har de blivit lurade av smart marknadsföring? En Strider är inte speciellt funktionell ute i skogen eller på fjället. Men som hyfsat skärande och eventuellt brytande verktyg, ersättning för utmönstrade bajonetter och kompletterade av multiverktyg torde de funka på en camp i Afghanistan.

Gör dom?

http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/1000222-What-did-you-carry-while-deployed

Enligt många i den tråden, och liknande trådar så bär dom med sig gerber/leatherman multi-verktyget som delades ut av försvarsmakten. Jag har inte sett en enda kommentar i stil med " I carried the Strider/Hinderer I was issued."

De flesta verkar hålla med om att infanteriet har väldiga "sticky fingers" så dom tog bara med sig knivar som de inte brydde om de förlorade.
 
Gör dom?

http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/1000222-What-did-you-carry-while-deployed

Enligt många i den tråden, och liknande trådar så bär dom med sig gerber/leatherman multi-verktyget som delades ut av försvarsmakten. Jag har inte sett en enda kommentar i stil med " I carried the Strider/Hinderer I was issued."

De flesta verkar hålla med om att infanteriet har väldiga "sticky fingers" så dom tog bara med sig knivar som de inte brydde om de förlorade.

Jag vet, det var därför jag petade in "anställda" vid försvarsmakten. Ofta handlar det om inköp på eget bevåg, icke desto mindre stora kvantiteter.
 
1. Som sagt, jag har aldrig använt en Strider som EDC. Det närmaste jag kommer är en Hinderer XM 18 – som i någon mån påminner om Strider – och också köps in i stor mängd till militära enheter.

2. XM 18 fungerar oväntat bra som EDC i den mån man behöver en fällkniv som är så kraftig att den delvis kan ersätta en fastbladare. Tycker jämförelsen med den eminenta M95 haltar. En fällkniv och en fastbladare är väsensskilda kreatur. Äpplen och päron.

3. Frågar mig återigen varför anställda vid världens största krigsmakt lägger jätteorder på en viss typ av knivar om knivtypen inte fyller en vettig funktion? Har de blivit lurade av smart marknadsföring?

4. En Strider är inte speciellt funktionell ute i skogen eller på fjället. Men som hyfsat skärande och eventuellt brytande verktyg, ersättning för utmönstrade bajonetter och kompletterade av multiverktyg torde de funka på en camp i Afghanistan.
Har full respekt för dina åsikter.

1. Samma tänk hos jänkarna när gäller Hindererknivar och Striderknivar. Nämligen att större och bastantare är alltid bäst.

Det betyder dock inte att man prickat rätt i knivträsket. Som jag skrev i mitt förra inlägg så bör en fällkniv av combat-typ först och främst kunna användas till samma arbetsuppgifter som en vanlig EDC. Det är extremt sällan man använder en fällkniv i en stridssituation där livet hänger i en skör tråd.

2. XM 18 kan jag inte se som en EDC. Ett våldsamt tjockt blad övergående i en skålslipfas är knappast användarvänligt i samband med en vanlig vardagskniv. Flipperfunktionen begränsar knivens användningsområde ytterligare. En genomlöjlig design, likt många andra amerikanska dito.

Jag har i mitt tidigare inlägg inte försökt att jämföra fällknivar med fastbladare, utan den övergripande designen som sådan. Eftersom du jämförde märke för märke så gjorde jag det samma, utan att ta hänsyn vare sig det handlade om fastbladare eller fällknivar.Jag hoppades att du skulle förstå det när jag skrev mitt förra inlägg ;).

3. Det finns otaliga exempel på order till den amerikanska armén där framför allt den ekonomiska aspekten har dominerat utan att ta hänsyn till de praktiska detaljerna eller för den delen till manskapets önskan. Jag hoppas att du inte önskar att jag nämner några eftersom listan kan göras lång ;).

När det gäller knivar så kan man inte "anklaga" militären för att ha den bästa kunskapen i fråga om användarvänlighet, det praktiska eller ergonomi. Så är det tyvärr i de flesta arméer.

4. Det här är rent nonsens. En kniv bör funka som en kniv. Dvs, den skall skära och eventuellt penetrera på ett adekvat sätt. En kniv som inte klarar dessa uppgifter är värdelös, oavsett om det är en s k combatkniv eller vanlig EDC. Som combatkniv så är räckvidden för kort, bladet för kort och ergonomin fel. Som en vardagskniv så är geometrin helt på tok och likaså som komplettering till multiverktyg. En vanlig Victorinox gör jobbet avsevärt bättre.

Den här kniven är "inte "ett hyfsat skärande och eventuellt brytande verktyg". Den är tyvärr allt annat. Som skärande verktyg så är slipfasen helt fel. En aggressivt och högt uppdragen skålslipning är allt annat än ett bra skärande verktyg.

Som brytande verktyg så bör man i så fall inte försvaga bladets styrka genom att sätta dit en hög och tunn skålslipning. Med andra ord så upprepar jag det jag sagt tidigare: Nämligen att kniven uppvisar en enorm massa kontroverser.

~Paul~
 

Liknande trådar