Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har börjat gilla wharncliff-formade-blad efter jag skaffade min Spyderco Air. För mig är det en riktigt användbar utformning. Har letat som en tok efter liknande, men det är bara större robustare knivar med påtok för tjocka blad som jag hittar. Det jag letar efter är en kniv med liknande storlek på bladet, gärna längre. och med större handtag. Det gör inte så mycket om det är en slidkniv istället för en fällkniv

Spyderco Des Horn är vad jag tycker är mest likt det jag söker efter. Tips på andra kandidater?
 
Har börjat gilla wharncliff-formade-blad efter jag skaffade min Spyderco Air. För mig är det en riktigt användbar utformning. Har letat som en tok efter liknande, men det är bara större robustare knivar med påtok för tjocka blad som jag hittar. Det jag letar efter är en kniv med liknande storlek på bladet, gärna längre. och med större handtag. Det gör inte så mycket om det är en slidkniv istället för en fällkniv

Spyderco Des Horn är vad jag tycker är mest likt det jag söker efter. Tips på andra kandidater?

Vad får det lov att kosta?

~Paul~

http://faq.customtacticals.com/images/geometry/wharncliffe_ex_01.jpg
 
re

Wharncliff design på knivar har jag kollat på en längre tid o ska varefter göra en sådan hade jag tänkt mig.

En fråga till er om ni kan hjälpa mig. Har dessa tre knivar i en låda jag inte vet sen när de hamna där men skulle vilja veta om någon har info om vad det kan vara för ålder på dem ca. :)
Den första från vänster står det jernbolaget eskilstuna rosftri på bladet. Den andra från vänster står det eskilstuna sweden rostfri på bladet och är i så gott som nyskick. Den tredje från vänster står det frosts sweden stainless på bladet. Tackar på förhand:)

knivar_zps5efa0e69.jpg
 
1. Den första från vänster står det jernbolaget eskilstuna rosftri på bladet.

2. Den andra från vänster står det eskilstuna sweden rostfri på bladet och är i så gott som nyskick.

3. Den tredje från vänster står det frosts sweden stainless på bladet. Tackar på förhand:)
Svårt eftersom en del modeller tillverkades under många år. Så här tror jag att det ligger till.

1. Slutet av 30, början av 40-talet.

2. Slutet av 50-talet.

3. "

~Paul~
 
Till Mellanslag. Här är några potentiella Wharncliffe blad:

Kershaw Needs Work
Kershaw Tilt
Kershaw Leek
Brous Silent Soldier Flipper
Boker Plus S-2

Kershaw Talon II
Kershaw Random Task II
Blackhawk Be-Wharned
Deviant Blades Freestyle
BM Triage

BM 940 Osborne
CRK Sebenza Insingo
Spydeco Yojimbo2
Spyderco PPT
Spyderco Des Horn

Spyderco Chokwe
Spyderco P' Kal
Boker Trance
Benchmade Snody Gravitator
Phil Tham

~Paul~
 
En första liten reflektion av Lansky-systemet, det är standardsystemet med en extra sten på 1200 grit.
Det låg i brevlådan igår och jag kunde inte hålla fingrarna i styr särskilt länge innan allt plockades fram och undersöktes. Allt till sonens (han är sex år) stora förtjusning.

När barnen låg i sängen plockade allt fram igen och en kökskniv blev först ut. Slutresultatet blev riktigt bra! Jag hade dock lite svårt att veta när det var dags att gå vidare till nästa sten... Men nu skär kniven fint som bara den. Den fick en ny eggvinkel på 20 grader.

Idag gav jag mig på en av mina små Eka-fällisar. Det blev en större utmaning. Bladet på den är så litet att det inte gick att gå under 25 grader, då slipade jag på hållaren. Det mindre bladet blev än svårare och fick en 30-gradig vinkel. Men vasst och fint blev det. Imorgon är det dags för nästa kökskniv och sedan ger jag mig på min Eka W11.

Så totalt sett är jag mycket nöjd med både systemet och resultatet.
 

Liknande trådar