Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Om du inte redan har skickat tillbaka den så kan du väl skicka den ofrankerat? Då måste säljaren lösa ut den för en summa motsvarande fraktkostnaden. Löst ;)
O jäklar. Den varianten har jag verkligen inte tänkt på. Undrar dock om jag vågar att vara så "ful". Det tar emot. Jag tror trots allt att jag kräver att få pengarna insatta på mitt konto.

~Paul~
 
Jaha... Jag som trodde att jag skulle nöja mig nu. Med ny fin kniv hemma och ett slipsystem på väg så känns det ju som att det borde lugna ned sig. Men icke! Nu sitter jag och surfar fällknivar istället :)

Vet inte riktigt vad jag är ute efter, bara att jag helt plötsligt känner ett behov av en större fällkniv än de jag har. En EDC för andra tillfällen än kontoret, lite när man bara ska iväg någonstans och jag inte vill ha min W11 hängande från bältet... Haha, det här verkar aldrig ta slut ;)
 
Jaha... Jag som trodde att jag skulle nöja mig nu. Med ny fin kniv hemma och ett slipsystem på väg så känns det ju som att det borde lugna ned sig. Men icke! Nu sitter jag och surfar fällknivar istället :)

Vet inte riktigt vad jag är ute efter, bara att jag helt plötsligt känner ett behov av en större fällkniv än de jag har. En EDC för andra tillfällen än kontoret, lite när man bara ska iväg någonstans och jag inte vill ha min W11 hängande från bältet... Haha, det här verkar aldrig ta slut ;)
Vilken prisklass? Slicer eller stridsvagn? ;).

~Paul~
 
omnes: ska du ha en stor fällkniv av hög kvalitet för en bra peng så kolla PXL Workhorse. Köpte en nyligen och skrev lite om den längre bak i tråden, finns bilder där också. Jag är sammanfattningsvis sjukt nöjd, har slutat kolla efter stora fällisar....tillfälligt host host.

Paul: angående pastor. Har du testat sådana här vaxbaserade varianter? Jag tycker de är jättebra att jobba in i strigeln och man slipper kladdet som tormek och autosol ger. Tex så blir strigeln väldigt portabel. Jag kör ju grönt pasta på läder limmat på baksidan av ett d4 från fällkniven. Suveränt fältbryne, om än lite stort hopp i grovlek.
Jag har spanat in franska Dialux och deras ljusblåa block med pasta, ska ge spegelfinish. Finns på ebay för en rätt bra peng:

http://www.ebay.co.uk/itm/Dialux-Bl...s_Equipment&hash=item4d05a126ca#ht_4492wt_902
 
Paul: angående pastor. Har du testat sådana här vaxbaserade varianter? Jag tycker de är jättebra att jobba in i strigeln och man slipper kladdet som tormek och autosol ger. Tex så blir strigeln väldigt portabel. Jag kör ju grönt pasta på läder limmat på baksidan av ett d4 från fällkniven. Suveränt fältbryne, om än lite stort hopp i grovlek.
Jag har spanat in franska Dialux och deras ljusblåa block med pasta, ska ge spegelfinish. Finns på ebay för en rätt bra peng:

http://www.ebay.co.uk/itm/Dialux-Bl...s_Equipment&hash=item4d05a126ca#ht_4492wt_902

Har som sagt gjort slut på allt. Vaxpastan har jag inte testat. Inte heller Dialuxen. Vilken strävhet ligger den på?

~Paul~
 
Vilken prisklass? Slicer eller stridsvagn? ;).

~Paul~

Hehe, ja, det är ju det. Jag har inte tänkt så mycket på varken prisklass eller vad jag ska ha den till. Har bara den där känslan av "vill ha".

Men rent spontant så är det två modeller som jag verkligen har fastnat för, nej tre. Den vackraste är nog Ansö-kniven som Pialia länkade till. Otroligt tilltalande på många fronter :)

Annars så är det två EKA som av någon anledning har fastnat hos mig. Har tydligen snöat in lite på EKA... Dels är det Swede 60, 10 och 8. Hm, blev visst tre stycken där, men 8 och 10 är ju utseendemässigt lika.

(Vid det här laget gick jag på lunch, och när jag kommer tillbaka så har det hänt saker)

omnes: ska du ha en stor fällkniv av hög kvalitet för en bra peng så kolla PXL Workhorse. Köpte en nyligen och skrev lite om den längre bak i tråden, finns bilder där också. Jag är sammanfattningsvis sjukt nöjd, har slutat kolla efter stora fällisar....tillfälligt host host.

MAW, den var riktigt trevlig den med. Så nu blev det en till som sattes upp på listan. Fasen, ser ut att bli ett dyrt år det här ;)
Jädrans så fin den är. Och efter att ha klämt och känt lite på Fällknivens A1 så känns priset inte helt omotiverat. Även om det svider lite.
 
1. Den vackraste är nog Ansö-kniven som Pialia länkade till. Otroligt tilltalande på många fronter :)

2. Annars så är det två EKA som av någon anledning har fastnat hos mig. Har tydligen snöat in lite på EKA... Dels är det Swede 60, 10 och 8. Hm, blev visst tre stycken där, men 8 och 10 är ju utseendemässigt lika.
1. Smaken är som baken. Den kniven säger mig ingenting. För brett blad och dessutom skålslipning.

2. Swede 60 har en onödig ricasso och de andra två har både ricasso och dessutom skålslipning. I min bok för perfekta knivar går alla tre bort.

~Paul~
 
Storleksjämförelse Spyderco Endura och Spyderco Military.
 

Bilagor

  • Endura-Military storleksjämförelse.jpg
    Endura-Military storleksjämförelse.jpg
    34.7 KB · Visningar: 514
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 526
re

Hej. Visar lite handgjort för att bryta lite mönster mot de fina fällknivarna ni visar. Balldet gjorde jag av 1080 stål 4mm tjockt o ca 9 cm långt. Hela ca 20 cm långt. Flat slipat som ehmm... någon här på forumet gillar :) Skaft6e donade jag av vatten buffelhorn med mässing och nickelsilver pinns. Hoppas ni gillar:)

tvaring_zpsccf16458.jpg

fyra_zps64973d0d.jpg
 

Liknande trådar