Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Jag sticker inte under stol med att jag är partisk i målet.
Jag vill i alla fall passa på att tipsa om att man inte behöver köpa ett komplett Lansky-system. Man kan börja med en vinkelhållare och ett par lösa stenar, då hamnar man på en billig penning. Om man sedan vill utöka och bygga på så går det fint.
Till moderator: om detta anses vara för mycket egenreklam så är det bara att ta bort det. Dock vill jag gärna ge lite tips om just Lansky då jag är insatt och kunnig kring systemet.
Jag vill i alla fall passa på att tipsa om att man inte behöver köpa ett komplett Lansky-system. Man kan börja med en vinkelhållare och ett par lösa stenar, då hamnar man på en billig penning. Om man sedan vill utöka och bygga på så går det fint.
Till moderator: om detta anses vara för mycket egenreklam så är det bara att ta bort det. Dock vill jag gärna ge lite tips om just Lansky då jag är insatt och kunnig kring systemet.
Ja, det är ju fler som skriver det här inne. Jag har dock sneglat mer åt Lansky-hållet när jag har kollat. Mest på grund av att det är billigare och då får fler grovheter med från början. Och då jag har tänkt att ge min Eka W11 en ny eggvinkel och samtidigt ge mina köksknivar en vinkel (vette tusan vad de har idag) så lutar det mer åt det hållet.
Med deras Deluxe 5-Stone System får jag 70, 120, 280, 600 och 1000 grit för 600 kr. Då är det bara sista slutstenen som behövs och de har ett i 2000 grit för 159 kr till. Totalt dryga 800 kr inkl frakt från Knivhuset.
Men just nu får det stå tillbaka pga ett par försäkringsärenden som måste lösas...
Jag sticker inte under stol med att jag är partisk i målet.
Vilka stenar skulle du då rekommendera när det gäller att ge en egg en ny vinkel? Det kanske räcker med standard-systemet och en Natural Hard Arkansas? Då har man ju stegen 120, 280, 600, 1200. Jag tänker att det känns lite grovt att sluta på 600 grit...
Jag använder Lansky och är nöjd,däremot har jag inte prövat sharpmakern från Spyderco
Vilket system har du? Och vad använder du det till?
120 är verkligen helt adekvat för att lägga på en ny egg/omprofilera, sedan är det bara att polera upp sig succesivt. 600 kan ge en bra bruksegg. Själv gillar jag dock att gå lite högre än så.
En stor fördel med Sharpmakern är att den är lättillgänglig! De kan stå monterad i en hylla, bara plocka fram och skärpa till kökskniven etc. Lanskyn måste du ju montera och kladda lite med. Bara min erfarenhet.
J
/M
En stor fördel med Sharpmakern är att den är lättillgänglig! De kan stå monterad i en hylla, bara plocka fram och skärpa till kökskniven etc. Lanskyn måste du ju montera och kladda lite med. Bara min erfarenhet.
J
/M
Måste instämma. S-makern är enkel att använda, enkel att sätta upp, effektiv, bärbar samt kostar inte skjortan med take på kvalitén och konkurrensen. Det finns förstås nackdelar som att man har endast två fasta vinklar för knivar och en för saxar, samt att det kanske borde ingå fler grovlekar än enbart två.120 är verkligen helt adekvat för att lägga på en ny egg/omprofilera, sedan är det bara att polera upp sig succesivt. 600 kan ge en bra bruksegg. Själv gillar jag dock att gå lite högre än så.
J
/M
Med andra ord, orkar man inte lära sig frihandsslipning så är förmodligen S-makern den enklaste vägen att vandra om man vill få rakbladsvassa eggar på sina knivar.
~Paul~
Kan inte annat än hålla med om sharpmakerns förträfflighet. Med lite vana går det också att hitta andra vinklar – närmar sig frihand då. Dessutom finns det ju stavar med diamant att köpa för effektivare avverkning.
Jag upplever dock att det finns en nackdel nämligen att knivspetsen tar stryk och rundas av.
Jag upplever dock att det finns en nackdel nämligen att knivspetsen tar stryk och rundas av.
Måste instämma. S-makern är enkel att använda, enkel att sätta upp, effektiv, bärbar samt kostar inte skjortan med take på kvalitén och konkurrensen. Det finns förstås nackdelar som att man har endast två fasta vinklar för knivar och en för saxar, samt att det kanske borde ingå fler grovlekar än enbart två.
Med andra ord, orkar man inte lära sig frihandsslipning så är förmodligen S-makern den enklaste vägen att vandra om man vill få rakbladsvassa eggar på sina knivar.
~Paul~
Hehe, jag har inget emot att lära mig frihandsslipning. Jag skulle mer än gärna göra det. Men jag skulle känna mig tryggare i det om det fanns någon som kunde visa mig hur jag ska göra och vad jag ska tänka på. Jag läser ofta mig till hur saker och ting ska göras, men vill hellre ha någon som kan säga när jag gör fel och rätta mig när det gäller praktiska saker.
När det gäller sharpmakern så är det just de sakerna som du påtalar som jag inte gillar. Det är för få vinklar att välja på och framför allt att det bara är två grovlekar med. Det gör att det inte är någonting som jag kan använda till det som jag har i åtanke nu från början, utan måste börja med att komplettera systemet. Och då tycker jag att det faller lite.
Å andra sidan kanske det är bättre i längden att köpa några lösa, billigare, brynen typ de på Jula och lära mig att göra det på frihand. Och att då öva på billigare knivar. Det blir inte de bästa sakerna, men väl så bra för att lära sig. Och då får jag helt enkelt bygga någonting för att lära mig vinklarna. Hm... Kanske det kanske
Från Jula tänkte jag mig då följande:
http://www.jula.se/diamantbrynstalset-3-delar-122000
http://www.jula.se/diamantbrynstal-diamond-189340
Då blir det ett paket för 270 kr som ska kunna ge någonting, både i avverkning och övning.
Håller med föregående. Runt 120 för att skapa en ny egg. Det är lite grovt att sluta på 600 grit. Där är det ens personliga smak som avgör HUR blank eggen ska vara. Personligen kör jag 800 grit som avslut. Det är inte optimalt men jag skär mest kartonger med mina knivar och till det fungerar det utmärkt. Kan till och med raka håren på armen med en kniv som är slipad med 800 grit (om man drar lite hårt..)
Om jag skulle slipa kniven rakbladsvass så skulle jag runda av med 2000 grit alternativt en natursten för att sedan avsluta med läderstroppen.
Om jag skulle slipa kniven rakbladsvass så skulle jag runda av med 2000 grit alternativt en natursten för att sedan avsluta med läderstroppen.
Vilka stenar skulle du då rekommendera när det gäller att ge en egg en ny vinkel? Det kanske räcker med standard-systemet och en Natural Hard Arkansas? Då har man ju stegen 120, 280, 600, 1200. Jag tänker att det känns lite grovt att sluta på 600 grit...
Ja, den risken finns alltid. Dock är det lätt att undvika problemet om man vill.Jag upplever dock att det finns en nackdel nämligen att knivspetsen tar stryk och rundas av.
Avrundningen har att göra med att bladet råkar glida av stenen i slutet av rörelsen. Kan man undvika det så undviker man också avrundade spetsar.
Den andra varianten är att helt enkelt tejpa spetsen med t ex eltejp och köra den separat efter att resten av eggen redan är vass.
~Paul~
1. Det närmaste en mänsklig kontakt är att kika på de hundratals videor som finns på nätet.1. Hehe, jag har inget emot att lära mig frihandsslipning. Jag skulle mer än gärna göra det. Men jag skulle känna mig tryggare i det om det fanns någon som kunde visa mig hur jag ska göra och vad jag ska tänka på.
2. När det gäller sharpmakern så är det just de sakerna som du påtalar som jag inte gillar. Det är för få vinklar att välja på och framför allt att det bara är två grovlekar med.
3. Det gör att det inte är någonting som jag kan använda till det som jag har i åtanke nu från början, utan måste börja med att komplettera systemet. Och då tycker jag att det faller lite.
4. Å andra sidan kanske det är bättre i längden att köpa några lösa, billigare, brynen typ de på Jula och lära mig att göra det på frihand.
5. Från Jula tänkte jag mig då följande:
http://www.jula.se/diamantbrynstalset-3-delar-122000
http://www.jula.se/diamantbrynstal-diamond-189340
2. Ja. Dessa problem kan dock kringgås genom att t ex tilta upp S-makern med hjälp av diverse klossar eller liknande. När det gäller strävheter så kan man köpa billiga brynen som man helt sonika tejpar fast på stavarna.
3. Se förra punkten. Förstår dock om du inte orkar krångla allt för mycket med diverse anordningar .
4. Precis, eller så gör du som jag skrev under punkt 2 .
5. Visst varför inte.
~Paul~
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg