Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har både en Sharpmaker och ett Lansky samt en del småbrynen. De verkar funka olika bra till olika saker. Vissa knivar är svårare att slipa på den ena än den andra. Tex om du har en väldigt avsmalnad rygg så kan det vara svårt att få Lanskyn att fästa och hålla vinkeln. Eller vissa helt flat slpiade knivar ,ffg.

Framförallt ser jag en fördel med Lansky eller liknande om jag måste göra om slipfasen pga att det blivit för slött, hackigt eller liknande. Det kan vara bekvämare att ha en jigg för att göra grovjobbet lite enklare. Nu har jag inte något ställ till Lanskyn, men jag tror att en ställning eller bänkfäste gör det enklare att arbeta med.

Det jag fått bäst resultat med när det gäller idiotskärpa på knivar är att konvexslipa med oljepapper och en musmatta, avsluta med grovt läder och autosol. Det är rent fånigt hur skarp det går att få eggen då. Återigen så passar det på vissa knivar inte alla. Införskaffa ett paket med 400, 600, 800, 1400 eller liknande oljepapper, olja och en musmatta och sök på convex edge på youtube. Tror att Svörd i NZ har en rätt bra instruktion på hur man går till väga. Sen funkar strigel utmärkt för att verkligen polera upp eggen till den där ruggiga rakbladsnivån.

I slutändan är det vana och träning som gäller ;)
 
Med ett skruvstycke att hålla kniven i blir det vida lättare att jobba med Lansky. En trasa runtom skaftet och gummibackar i skruvstycket underlättar. För de som inte har separat arbetsbänk kan ett avtabart Zyliss skruvstycke vara en framkomlig väg. YMMV
 
Behöver man egentligen en riktig spets? Har funderat på det ,och Spydercon jag använder dagligen saknar egenlig spets , och det funkar kanon utan. Ska jag peta ur en sticka ur fingret så tar jag en nål, ett hål i en plastdunk gör jag med borrmaskin, ........
 
Behöver och behöver. Jag skulle vilja säga att det beror på till vilka arbetsuppgifter du använder kniven. Personligen skulle jag absolut inte vara utan en nålvass spets på min vardagskniv (EDC).

~Paul~
 
Jaha det damp ner en sjysst paket igår. I den låg det bland annat ultrafina brynstavar till Sharpmakern. Jisses vad de var värda pengarna. Körde tk4an på dem och striglade sedan på läder med grönt medel. Blev riktigt stor skillnad jfr när man kör de fina stavarna och sedan samma strigel. Kunde skära ut små krulliga "hårstrån" ur ett pappersark. Knappt något friktionsljud mot pappret heller.
En H1 fanns också med. Riktigt trevlig liten kniv. Dock lite snopet att spetsen är påtagligt asymmetriskt slipad. Ena sidan är nästan platt och den andra rejält konvex.

/M
 
Jaha det damp ner en sjysst paket igår. I den låg det bland annat ultrafina brynstavar till Sharpmakern. Jisses vad de var värda pengarna. Körde tk4an på dem och striglade sedan på läder med grönt medel. Blev riktigt stor skillnad jfr när man kör de fina stavarna och sedan samma strigel. Kunde skära ut små krulliga "hårstrån" ur ett pappersark. Knappt något friktionsljud mot pappret heller.
En H1 fanns också med. Riktigt trevlig liten kniv. Dock lite snopet att spetsen är påtagligt asymmetriskt slipad. Ena sidan är nästan platt och den andra rejält konvex.

/M
Låter kanon. Har också varit sugen att köpa de ultrafina stavarna men alltid backat i sista sekunden. Om jag minns rätt så ligger de på 2400 (min allra första info var att de låg på 2200) så det finns utrymme för ännu finare stavar i framtiden ;). Hoppas Spyderco kommer ut med sådana i framtiden.

Hm, tråkigt med H1-an. Jag tycker inte att du skall nöja dig med det.

~Paul~
 
Jaha det damp ner en sjysst paket igår. I den låg det bland annat ultrafina brynstavar till Sharpmakern. Jisses vad de var värda pengarna. Körde tk4an på dem och striglade sedan på läder med grönt medel. Blev riktigt stor skillnad jfr när man kör de fina stavarna och sedan samma strigel. Kunde skära ut små krulliga "hårstrån" ur ett pappersark. Knappt något friktionsljud mot pappret heller.
En H1 fanns också med. Riktigt trevlig liten kniv. Dock lite snopet att spetsen är påtagligt asymmetriskt slipad. Ena sidan är nästan platt och den andra rejält konvex.

/M

Kul med beställning :) Men förbannat trist med H1an. Håller med dePaul, nöj dig inte med det...

Jag har oxå ett paket på väg. Ett stycke Lansky-system och en extrasten. Så det blir nog lite knivslipning i helgen ;)
 
Kul med beställning :) Men förbannat trist med H1an. Håller med dePaul, nöj dig inte med det...

Jag har oxå ett paket på väg. Ett stycke Lansky-system och en extrasten. Så det blir nog lite knivslipning i helgen ;)
Även undertecknad har några paket på väg ;). Ett annat går dock tillbaka. Ropade in en Frosts Grohmannkopia som presenterades som att den var i nyskick och aldrig slipad. Väl hemma visade det sig att kniven hade maskinslipats på ett vårdslöst sätt och var i begagnat skick. Slidans bältesloop var inte ens komplett.

Jag fick lov att skicka tillbaka kniven och få pengarna tillbaka. Skall bli intressant om det blir krångel kring fraktavgiften ;). Traderas policy är nämligen att kunden skall gå ekonomiskt opåverkad ur sådana här affärer, dvs säljaren bör betala returfrakten förutom hela summan som jag betalat till honom.

~Paul~
 
omnes: det är bara att ladda med plåster och ha kul! Berätta lite vad du tycker om systemet sedan! Hoppas du blir nöjd.

Paul: trist när man råkar ut för sådana där "knivhandlarfasoner". Men det löser sig förhoppningsvis med frakten också. Ang de ultrafina stavarna så är jag tveksam till om ännu finare skulle ge så hemskt mycket mer, dvs om man kombinerar med grönt polermedel eller liknande. Det blir verkligen stört vasst. I sådant fall kanske man snarare skulle gå ned i micron på strigeln? Diamantpasta månne?

Vi får se vad som händer med H1. Jag hör nog av mig till FK. Kommer känna mig tjatig, var ju bara en månad sedan jag kontaktade dem ang tk4. Kan ju lägga upp en bild på spetsen så får ni säga vad ni tycker. Har fullt upp med jobb närmsta dagarna men ska försöka hinna.

/M

Edit: jag har även sett spydercos ultrafina brynen beskrivas som motsvarande 4-5K i grovlek subjektivt...?
 
Senast ändrad:
Jag fick lov att skicka tillbaka kniven och få pengarna tillbaka. Skall bli intressant om det blir krångel kring fraktavgiften ;). Traderas policy är nämligen att kunden skall gå ekonomiskt opåverkad ur sådana här affärer, dvs säljaren bör betala returfrakten förutom hela summan som jag betalat till honom.

~Paul~

Om du inte redan har skickat tillbaka den så kan du väl skicka den ofrankerat? Då måste säljaren lösa ut den för en summa motsvarande fraktkostnaden. Löst ;)

omnes: det är bara att ladda med plåster och ha kul! Berätta lite vad du tycker om systemet sedan! Hoppas du blir nöjd.

Det hoppas, och tror, jag att jag blir. Hehe, ja, ett och annat plåster får nog plockas fram. Det var samma sak när jag slipade rakknivarna i början, det försvann lite på en fingertopp här och var :)
 
1. Ang de ultrafina stavarna så är jag tveksam till om ännu finare skulle ge så hemskt mycket mer, dvs om man kombinerar med grönt polermedel eller liknande. Det blir verkligen stört vasst.

2. I sådant fall kanske man snarare skulle gå ned i micron på strigeln? Diamantpasta månne?

3. Vi får se vad som händer med H1. Jag hör nog av mig till FK. Kommer känna mig tjatig, var ju bara en månad sedan jag kontaktade dem ang tk4. Kan ju lägga upp en bild på spetsen så får ni säga vad ni tycker. Har fullt upp med jobb närmsta dagarna men ska försöka hinna.

4. jag har även sett spydercos ultrafina brynen beskrivas som motsvarande 4-5K i grovlek subjektivt...?
1. OK. det räcker säkert som det är :).

2. Visst, det skulle säkert resultera i spegelblanka eggar. Det gäller att komma ner under en micron. Jag har slut på min pasta. Har gett bort en del och slösat bort resten. Jag kör nu endast på Tormeks pasta som är på ca 3 micron.

3. Just det. Du var ju i kontakt med dem ganska nyligen. Hm, hoppas att de inte uppfattar dig som en petig gnällspik :) :D

4. Jaha. Där ser man. Nya bud :). Det är rätt svårt att få tag i korrekt information.

~Paul~
 

Liknande trådar