Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har två små EKA som är i samma stil som din. Den ena är ett arv från min morfar och har både riksvapnet och någon form av vikingainspirerade ormar. Den är rätt sliten och skulle må bra av en omgång av både smörj och slipning. Den andra är en nyare modell köpt för 10-talet år sedan. Den har samma riksvapen, men inga ormar.

Jag tycker att de är rätt trevliga som EDC. Det är inte någonting som går att använda för tyngre sysslor, men det är sällan jag behöver det. Oftast handlar det om att öppna en förpackning, skära av en tråd eller liknande. Och till det fungerar det alldeles utmärkt.
 
En bild på mina småttingar. Den övre köpte jag när trodde att den andra var borta.
 

Bilagor

  • DSC_0358.jpg
    DSC_0358.jpg
    28.8 KB · Visningar: 632
De var fina de där du. Klart tjusigare än mitt exemplar!

Tack! Den övre är den som jag har som EDC och den ligger i sitt läderfodral hela tiden. Den skulle dock behöva slipas lite för att få upp skärpan ordentligt. Det ska ske när jag har köpt mitt slipsystem (när det nu blir).
Den nedre ser bättre ut på bilden än i verkligheten ;) Men jag gillar den skarpt, speciellt vikingaormarna och riksvapnet.
 
Japp, sådant ger lite mer karaktär åt kniven klart.
Jag har testat en del sliplösningar och kan bara sammanfatta så här: Köp en Spyderco Sharpmaker! :)
 
Tack! Den övre är den som jag har som EDC och den ligger i sitt läderfodral hela tiden. Den skulle dock behöva slipas lite för att få upp skärpan ordentligt. Det ska ske när jag har köpt mitt slipsystem (när det nu blir).
Den nedre ser bättre ut på bilden än i verkligheten ;) Men jag gillar den skarpt, speciellt vikingaormarna och riksvapnet.

Fina! De där vikingamönstren har jag alltid varit svag för. Lite för lite knivblad för min smak dock. Här kommer en bild på en kniv som jag edc:at hårt i omgångar. Har haft två stycken.

Spyderco Wegner: ATS-blad, single stålliner, nitad rygg och G10 :)



Uploaded with ImageShack.us
 
Älskar Wegner! Jag har tidigare lagt upp bilder på min Spyderco Ocelot, en av mina favoriter från det märket, av samma designursprung. Tyvärr fick den säljas nyligen för att få ihop till nytt, gjorde lite halvont i själen :(
 
Älskar Wegner! Jag har tidigare lagt upp bilder på min Spyderco Ocelot, en av mina favoriter från det märket, av samma designursprung. Tyvärr fick den säljas nyligen för att få ihop till nytt, gjorde lite halvont i själen :(

Ajaj – det svider förstår jag. Svåra att få tag på?
 
De är ju inte helt vanliga längre. De som finns "new in box" eller "mint" dyker upp på ebay då och då, brukar hamna kring 200- 250 dollar ca. Min var använd och i fint skick, gick för 115.
Men men, så kommer det ju ett paket med lite annat trevligt snart istället :)
 
Jag har testat en del sliplösningar och kan bara sammanfatta så här: Köp en Spyderco Sharpmaker! :)

Ja, det är ju fler som skriver det här inne. Jag har dock sneglat mer åt Lansky-hållet när jag har kollat. Mest på grund av att det är billigare och då får fler grovheter med från början. Och då jag har tänkt att ge min Eka W11 en ny eggvinkel och samtidigt ge mina köksknivar en vinkel (vette tusan vad de har idag) så lutar det mer åt det hållet.
Med deras Deluxe 5-Stone System får jag 70, 120, 280, 600 och 1000 grit för 600 kr. Då är det bara sista slutstenen som behövs och de har ett i 2000 grit för 159 kr till. Totalt dryga 800 kr inkl frakt från Knivhuset.
Men just nu får det stå tillbaka pga ett par försäkringsärenden som måste lösas... :(
 

Liknande trådar