Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Personligen så har jag lagt santokun på hyllan. Kör med 240-270 mm gyuto till nästan allt. Resten klarar jag med några äldre Eskilstunaknivar/Bahcoknivar/KN-knivar, samt äldre Frosts.

Santoku är från början framtagen med hänsyn till kvinnor och deras mindre händer. Jag anser nog att en bättre Nakiri är tack vare bladets form mer användbar. Men det viktigaste av allt är den metod man använder när man handskas med kniven. Om du kör på traditionellt push-cut så bör du välja åtminstone 21 cm blad, helst dock mer.

Kör man dock med det asiatiska sättet att hacka, dvs lift-cut så kan det vara idé att kika på Nakiri och liknande med rakare eggkurva. Faktum är att det till och med kan vara intressant med kinesiska klyvare.

När det gäller den aktuella Hattori-santokun så är den förstås fint byggd, dvs bra finish och detaljarbete. Hattori tillverkas som bekant av Ryusen så det kan vara en idé att kika också på dessa knivar.

Jag brukar föreslå Akifusa i stället för Hattori eftersom man ur materialsynpunkt få mycker mer valuta för pengarna. Stålet är SRS-15, ett PM rostfritt stål, med en hårdhet på runt 65 RC! Dessa knivar finns att antingen köpa från Epicurean Edge i USA eller från den svenska webbutiken "Cleancut".

~Paul~

Jag har fått gyuton rekommenderad av andra personer också, jag vet inte varför men bladprofilen tilltalar bara mig inte alls. Däremot är dom asiatiska klyvarna väldigt tilltalande! Just nu är alla knivarna i köket IKEA-knivar eller dylikt, så vad jag än köper blir nog en uppgradering.

Det skulle vara trevligt att kunna testa en ~17cm Santoku och jämföra med en ~20cm Gyuto innan jag bestämmer mig för att inhandla något, tyvärr så känner jag ingen som har annat än IKEA-typen av knivar.

I värsta fall kan jag alltid ge bort Santokun till någon som behöver om det är så att jag känner mig bekvämare med en mer traditionell profil. Men det skulle vara skönt att ha en riktigt stadig all-round kniv till det mesta, som faktiskt går att få en fin egg på.

Akifusa knivarna ser väldigt fina ut, däremot är dom snäppet dyrare än de jag kollat på samt att den där sidan vill ha väldigt mycket för frakten. Så i slutändan blir det en $200+ kniv utan tull/skatt inräknat.

Jag tror nog att VG-10 nivån av stål räcker gott och väl med tanke på vad jag har använt fram tills nu :)
 
1. Jag har fått gyuton rekommenderad av andra personer också, jag vet inte varför men bladprofilen tilltalar bara mig inte alls.

2. Det skulle vara trevligt att kunna testa en ~17cm Santoku och jämföra med en ~20cm Gyuto innan jag bestämmer mig för att inhandla något, tyvärr så känner jag ingen som har annat än IKEA-typen av knivar.

3. I värsta fall kan jag alltid ge bort Santokun till någon som behöver om det är så att jag känner mig bekvämare med en mer traditionell profil.

4. Men det skulle vara skönt att ha en riktigt stadig all-round kniv till det mesta, som faktiskt går att få en fin egg på.

5. Akifusa knivarna ser väldigt fina ut, däremot är dom snäppet dyrare än de jag kollat på samt att den där sidan vill ha väldigt mycket för frakten. Så i slutändan blir det en $200+ kniv utan tull/skatt inräknat.

6. Jag tror nog att VG-10 nivån av stål räcker gott och väl med tanke på vad jag har använt fram tills nu :)
1. Bladprofilen på en Gyuto med västerländskt handtag är inte så olik traditionella europeiska knivars dito. I princip handlar det om en vanlig kockkniv med vissa smärre skillnader. Det jag vill säga är att om man kan handskas med en Sabatier eller Henckel så kan man också handskas med en Gyuto.

Om det är utseendet som du inte finner tilltalande så kan du ju alltid leta efter traditionella kockknivar. Men mitt råd är att trots allt hålla sig till en bladlängd på runt 24 cm.

2. Fast som jag säger. Den eventuella skillnaden mellan en 17 cm Santoku och en 21 cm Gyuto ligger just i längden och inte så mycket i knivtypen.

3. Det är ju en variant. Jag tror dock att du kommer att behålla båda ;).

4. En kockkniv eller Gyuto på 24 cm i bladlängd är den allroundkniven du pratar om ;). Att få en fin egg på kniven har inte med knivtypen att göra.

5. Nu vet jag inte hur du har räknat men en jämförelse mellan Hattori/Ryusen Santoku kostar på Cleancut 1.695:- och och Akifusa Santoku kostar 1.395:- kronor.

Hattori/Ryusen 24 cm Gyuto kostar 2.095:- kronor och Akifusa 24 cm Gyuto kostar 1.795:- kronor. När det således gäller prissättning så kan du ju inte jämföra en Hattori Santoku med en Akifusa Gyuto!

6. VG-10 är ett alldeles utmärkt stål men SRS-15 är några snäpp bättre. När man därför kan få en SRS-15 kniv till en lägre summa än en VG-10 kniv så borde valet vara enkelt med tanke på att det skiljer väldigt lite i F&F (Fit and Finish) mellan dessa två knivmärken.

~Paul~
 
1. Bladprofilen på en Gyuto med västerländskt handtag är inte så olik traditionella europeiska knivars dito. I princip handlar det om en vanlig kockkniv med vissa smärre skillnader. Det jag vill säga är att om man kan handskas med en Sabatier eller Henckel så kan man också handskas med en Gyuto.

Om det är utseendet som du inte finner tilltalande så kan du ju alltid leta efter traditionella kockknivar. Men mitt råd är att trots allt hålla sig till en bladlängd på runt 24 cm.

2. Fast som jag säger. Den eventuella skillnaden mellan en 17 cm Santoku och en 21 cm Gyuto ligger just i längden och inte så mycket i knivtypen.

3. Det är ju en variant. Jag tror dock att du kommer att behålla båda ;).

4. En kockkniv eller Gyuto på 24 cm i bladlängd är den allroundkniven du pratar om ;). Att få en fin egg på kniven har inte med knivtypen att göra.

5. Nu vet jag inte hur du har räknat men en jämförelse mellan Hattori/Ryusen Santoku kostar på Cleancut 1.695:- och och Akifusa Santoku kostar 1.395:- kronor.


Hattori/Ryusen 24 cm Gyuto kostar 2.095:- kronor och Akifusa 24 cm Gyuto kostar 1.795:- kronor. När det således gäller prissättning så kan du ju inte jämföra en Hattori Santoku med en Akifusa Gyuto!

6. VG-10 är ett alldeles utmärkt stål men SRS-15 är några snäpp bättre. När man därför kan få en SRS-15 kniv till en lägre summa än en VG-10 kniv så borde valet vara enkelt med tanke på att det skiljer väldigt lite i F&F (Fit and Finish) mellan dessa två knivmärken.

~Paul~

Ryusen Santokun på 17cm hittade jag för tusenlappen, så det blir en 400+frakt kr skillnad samt att den är mer estetiskt tilltalande än Akifusan. I längden kommer det dock förmodligen bli som med resten av mina knivar, att jag blir nyfiken på nästa steg. I detta fall blir det då förmodligen en Akifusa av något slag, jag har inte hittat många knivar under ~2000kr som inte använder nåt VG-10 laminat.

Hursomhelst, tack för de visa orden. Även om jag var för envis för att lyssna, ibland måste man lära sig av sina egna misstag! Jag minns nämligen att någon sa att deras Santoku ligger på hyllan, det tyder på att någon också inhandlat en! Fast du kanske köpte den med tanken att den skulle fylla en specifik roll.

Vilket som, tack! :)
 
1. Ryusen Santokun på 17cm hittade jag för tusenlappen, så det blir en 400+frakt kr skillnad samt att den är mer estetiskt tilltalande än Akifusan.

2. I längden kommer det dock förmodligen bli som med resten av mina knivar, att jag blir nyfiken på nästa steg. I detta fall blir det då förmodligen en Akifusa av något slag,

3. jag har inte hittat många knivar under ~2000kr som inte använder nåt VG-10 laminat.

4. Jag minns nämligen att någon sa att deras Santoku ligger på hyllan, det tyder på att någon också inhandlat en! Fast du kanske köpte den med tanken att den skulle fylla en specifik roll.

1. Hittar man ett bra pris i någon webbutik så bör man förstås slå till. Personligen skulle jag trots allt välja Akifusa Santoku framför Ryusen Santoku av de skäl som jag nämnt i mitt tidigare inlägg.

2. Så brukar det till slut bli ;).

3. VG-10 är det stålet som förekommer allra oftast i prisklassen mellan 1200 - 2000 (kockknivar på runt 240mm bladlängd).

4. HAHA, touché. Faktum är att jag inhandlat endast en Santoku. Resten har jag förärats av diverse orsaker. Den egenhändigt köpta är den finaste av dem alla, nämligen Mr Itou R2 Santoku, HRC 62. Men du har rätt, jag kör inte längre på Santoku eftersom en kort kockkniv som Frosts 4171 klarar jobbet lika väl.

Egentligen hade jag ingen föreställning om en specifik roll som kniven skulle uppfylla. När det gäller Itoukniven så har jag ärligt talat köpt den pga samlarvärdet och utseendet, samt det mycket ovanliga stålet.

~Paul~
 
1. Hittar man ett bra pris i någon webbutik så bör man förstås slå till. Personligen skulle jag trots allt välja Akifusa Santoku framför Ryusen Santoku av de skäl som jag nämnt i mitt tidigare inlägg.

2. Så brukar det till slut bli ;).

3. VG-10 är det stålet som förekommer allra oftast i prisklassen mellan 1200 - 2000 (kockknivar på runt 240mm bladlängd).

4. HAHA, touché. Faktum är att jag inhandlat endast en Santoku. Resten har jag förärats av diverse orsaker. Den egenhändigt köpta är den finaste av dem alla, nämligen Mr Itou R2 Santoku, HRC 62. Men du har rätt, jag kör inte längre på Santoku eftersom en kort kockkniv som Frosts 4171 klarar jobbet lika väl.

Egentligen hade jag ingen föreställning om en specifik roll som kniven skulle uppfylla. När det gäller Itoukniven så har jag ärligt talat köpt den pga samlarvärdet och utseendet, samt det mycket ovanliga stålet.

~Paul~

Jag såg några exemplar av hans knivar på JCK - otroligt fina!

http://www.youtube.com/watch?v=NwYTbpROTM4

PS. Går det att embed:a youtubefilmer på detta forum?
 
Jävl..järnspikar vilken fin kniv.:)

Tycker nog dock att ett enfärgat ljust handtag skulle göra sig bättre mot bladet, men jag tror inte kniven gör sig rättvisa på bild.
 
Vad är en sann EKA Swede 82? Dvs en av tillvarons väsentligheter:)

Jag vill minnas att jag sett en sådan en gång för längesedan! Det var dock inte många som gjordes. Frågan är om de inte tillverkades på beställning.

Den med sågtandad egg är en riktig samlarkniv. Den har jag inte :(.

~Paul~
(Jag fortsätter här istället).

Idag såldes en EKA 92 med sådant blad presenterad som EKA 82 fast det nog är EKA Swede 92
http://www.ebay.com/itm/EKA-82-Serrated-Lockback-Knife-from-Sweden-NICE-/280980402048

De verkar ha ställt modell-förvirring här också. Numer kallar de modellen Swede 92 både i utförande plasthandtag och trähantag.

Lamnia säljer:
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&search=eka+92&x=0&y=0
Men det är även så Swede 92 presenteras på:
http://www.eka-knivar.se/en/products
 
Kniven är avsevärt finare i verkligheten. Den ojämna ytan som handtaget har är den greppsäkraste av alla de handtag jag äger på mina "några få" köksknivar. Kan låta konstigt men så är det.

~Paul~

PS Tackar!!
 
(Jag fortsätter här istället).

Idag såldes en EKA 92 med sådant blad presenterad som EKA 82 fast det nog är EKA Swede 92
http://www.ebay.com/itm/EKA-82-Serrated-Lockback-Knife-from-Sweden-NICE-/280980402048

De verkar ha ställt modell-förvirring här också. Numer kallar de modellen Swede 92 både i utförande plasthandtag och trähantag.

Lamnia säljer:
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&search=eka+92&x=0&y=0
Men det är även så Swede 92 presenteras på:
http://www.eka-knivar.se/en/products
Den med gummerat handtag skulle jag vilja kalla för 92!

När det gäller den med masurgrepp så har tydligen EKA själva antingen ändrat namn eller helt enkelt så kallar man endast modellen med Bubinga-grepp för 82. Fasen va de krånglar till det.

~Paul~
 
Erik Jönssons "Lilla Fiskarkniv" i kolstål. Bladet är endast 70 mm långt. Greppet är i trä. Jag tippar på ask. Kniven väger endast 49,5 g. Till kniven finns en stängd slida med tryckknapp och hål i flärpen så knivens utstickare kan gå igenom den och säkras för minimal rörelse inuti slidan. Om man vill så kan man faktiskt fästa ett fångsnöre i den.

Kniven är i mina ögon en utmanare till Helle Nying, fast bättre enligt min mening ;).
 

Bilagor

  • Min Erik Jönsson Fiskaren, 3.jpg
    Min Erik Jönsson Fiskaren, 3.jpg
    18.3 KB · Visningar: 2,169
  • Min Erik Jönsson Fiskaren, 2.jpg
    Min Erik Jönsson Fiskaren, 2.jpg
    17 KB · Visningar: 2,110
  • Min Erik Jönsson Fiskaren, 4.jpg
    Min Erik Jönsson Fiskaren, 4.jpg
    28.7 KB · Visningar: 2,245
  • Min Erik Jönsson Fiskaren, 5.jpg
    Min Erik Jönsson Fiskaren, 5.jpg
    39.7 KB · Visningar: 2,210
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,993

Liknande trådar