Personligen så har jag lagt santokun på hyllan. Kör med 240-270 mm gyuto till nästan allt. Resten klarar jag med några äldre Eskilstunaknivar/Bahcoknivar/KN-knivar, samt äldre Frosts.
Santoku är från början framtagen med hänsyn till kvinnor och deras mindre händer. Jag anser nog att en bättre Nakiri är tack vare bladets form mer användbar. Men det viktigaste av allt är den metod man använder när man handskas med kniven. Om du kör på traditionellt push-cut så bör du välja åtminstone 21 cm blad, helst dock mer.
Kör man dock med det asiatiska sättet att hacka, dvs lift-cut så kan det vara idé att kika på Nakiri och liknande med rakare eggkurva. Faktum är att det till och med kan vara intressant med kinesiska klyvare.
När det gäller den aktuella Hattori-santokun så är den förstås fint byggd, dvs bra finish och detaljarbete. Hattori tillverkas som bekant av Ryusen så det kan vara en idé att kika också på dessa knivar.
Jag brukar föreslå Akifusa i stället för Hattori eftersom man ur materialsynpunkt få mycker mer valuta för pengarna. Stålet är SRS-15, ett PM rostfritt stål, med en hårdhet på runt 65 RC! Dessa knivar finns att antingen köpa från Epicurean Edge i USA eller från den svenska webbutiken "Cleancut".
~Paul~
Jag har fått gyuton rekommenderad av andra personer också, jag vet inte varför men bladprofilen tilltalar bara mig inte alls. Däremot är dom asiatiska klyvarna väldigt tilltalande! Just nu är alla knivarna i köket IKEA-knivar eller dylikt, så vad jag än köper blir nog en uppgradering.
Det skulle vara trevligt att kunna testa en ~17cm Santoku och jämföra med en ~20cm Gyuto innan jag bestämmer mig för att inhandla något, tyvärr så känner jag ingen som har annat än IKEA-typen av knivar.
I värsta fall kan jag alltid ge bort Santokun till någon som behöver om det är så att jag känner mig bekvämare med en mer traditionell profil. Men det skulle vara skönt att ha en riktigt stadig all-round kniv till det mesta, som faktiskt går att få en fin egg på.
Akifusa knivarna ser väldigt fina ut, däremot är dom snäppet dyrare än de jag kollat på samt att den där sidan vill ha väldigt mycket för frakten. Så i slutändan blir det en $200+ kniv utan tull/skatt inräknat.
Jag tror nog att VG-10 nivån av stål räcker gott och väl med tanke på vad jag har använt fram tills nu