Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Som sagt, du bör kunna fläta ihop snörena till ett större tygstycke. Du vill ha ett blå-vitt mönster, vilket försvårar det hela. Det räcker inte med enbart det yttersta lagret för att det skall bildas det där typiska mönstret. Jag är rädd att du måste ha kanske 10 lappar (dvs i stort sett alla lappar) med exakt samma utseende för att få djup i mönstret

Men vad vet jag, testa ;).

~Paul~

Nej, jag vill ha rött-blått-gult. Blåvitt var endast för att få dig att tänka objektivt, fast ändå subjektivt, om du förstår. En fläta är på bredden, samt att den pressas ut än mer när den sätts under press. Fast egentligen skulle jag vilja köra tygstycken genom en pappersstrimlare och och sätta hela trasselsudden i press för att få det ostrukturerat.

Nej, jag vill ha rött-blått-gult. Blåvitt var endast för att få dig att tänka objektivt, fast ändå subjektivt, om du förstår. En fläta är på bredden, samt att den pressas ut än mer när den sätts under press. Fast egentligen skulle jag vilja köra tygstycken genom en pappersstrimlare och och sätta hela trasselsudden i press för att få det ostrukturerat.
Men om färgerna inte går i blått och vitt så kan jag tyvärr inte hjälpa dig
eusa_naughty.gif

Skojar bara. Att strimla tyg är en mycket bra idé (vi är återigen inne på ett lapptäcke ;)).

~Paul~

Väldigt kreativ knivmakare! Kikade precis lite på hans hemsida.

216t.jpg

Skulle du kunna tipsa om några fler namn på duktiga knivmakare vi har här i norden? Jag måste erkänna att min kunskap tyvärr är fokuserad på andra sidan atlanten.

En annan dansk (och kompis till Anso) är ju Mikkel Wilulmsen, stavning? Han har ganska speciella utformningar men gör också annat. Vad jag vet tar han fortfarande order och är billigare än Anso. Dessutom gör han precis den kniv du vill. Supertrevlig!

Jag har haft två Anso och var inte nöjd. En var alldeles för konstnärlig för att gå att använda. Den andra som jag fick direkt från Anso hade en hel del övrigt att önska vad gäller fit och finish )-:

En annan dansk (och kompis till Anso) är ju Mikkel Wilulmsen
Och en tredje är Jesper Voxnaes, en vän till mig sedan tiden på Spyderco-forumet. På den tiden diskuterade vi mest olika lösningar på bladlås och stål. Han gjorde slag i saken och började tillverka (mestadels) fastbladare. En av de som levererar ritningar till Spyderco.

~Paul~

PS Tråkigt att du inte var nöjd med Anso-knivarna

En liten kuriosa gällande SOG Flash II. Jag har nu polerat eggen och behandlat alla rörliga delar med först WD-40 och därefter Militec-1 som jag försiktigt värmde upp i området kring pivotskruven med en hårtork. Kniven var rätt snabb innan men som den är nu är nästan löjligt. Det gäller att hålla i den när man fäller ut bladet annars riskerar man att den flyger tvärs över hela rummet pga snärten i bladet ;).

~Paul~

Och en tredje är Jesper Voxnaes, en vän till mig sedan tiden på Spyderco-forumet. På den tiden diskuterade vi mest olika lösningar på bladlås och stål. Han gjorde slag i saken och började tillverka (mestadels) fastbladare. En av de som levererar ritningar till Spyderco.

~Paul~

PS Tråkigt att du inte var nöjd med Anso-knivarna

Dina tips gjorde nytta! Fipplat med nån Voxnaes och noterade just att låset var bra.

Vet inte om det bryter mot några regler eller liknande, isf kan någon mod ta bort.

Men jag tänkte sälja en av mina bjässar för att finansiera ett annat köp:

http://www.blocket.se/gavleborg/Himalayan_Imports_WWII_Kukri_kniv_42988393.htm?ma=1

Vet inte om det finns någon kukrifantast här inne, men här har ni iaf chansen att slippa betala den läskiga tullen/skatten! :)
Kul med Kukri. Personligen är jag ute efter någon typ av parang/golok.

~Paul~

Kukri skaffade jag för ett halvår sedan (snarlik till bladstorleken som din Pia, kanske något mer patina dock). Uppskattar verktyget mer och mer ju mer jag använder den. Främst till sly och trädgårdsarbeten, men kan definitivt tänka mig använda den till en skogsledsvandring.
Den enda nackdelen är att jag, med mina begränsade skills, har problem att slip/bryna den (den är ju så lång!) samt att handtagen inte är gjorda för nordmän, aningen korta handtag. Det har slagit mig att anpassa dem till mina händer men det tar lite emot då jag gärna vill ha den orginal pga det ursprungliga hantverket och historian.
Jag antar att hantagen på din också är något korta?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg