Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mycket fina! Har du också märkt att frontdelen på kolståls-45-an har en något smäckrare form än den på den rostfria kontraparten?

Det där brynet kan vara av olika strävhet, material och färg.

~Paul~
 
Mycket fina! Har du också märkt att frontdelen på kolståls-45-an har en något smäckrare form än den på den rostfria kontraparten?

Ja det har jag och jag föredrar den. Den senare (för min del) med rfr är den du tipsade om på Tradera. Jag hade inte kollat ordentligt på bilden och fattade inte att det var rostfri variant förrän jag fick den. Det var en positiv överraskning, men nu har jag två helt oanvända 45 och kommer att dra mig för att använda dem. (Plötsligt samlarbeteende) Får väl hitta ytterligare en som är lagom sliten redan vid inköp.

Den gamla Swede 60 har jag haft några veckor. Låset låser inte, annars utmärkt. Har inte skruvat isär ännu. En annan kuriositet är att bladet inte har någon "nagelskåra".
 
1. Ja det har jag och jag föredrar den.

2. Den senare (för min del) med rfr är den du tipsade om på Tradera. Jag hade inte kollat ordentligt på bilden och fattade inte att det var rostfri variant förrän jag fick den. Det var en positiv överraskning,

3. men nu har jag två helt oanvända 45 och kommer att dra mig för att använda dem. (Plötsligt samlarbeteende) Får väl hitta ytterligare en som är lagom sliten redan vid inköp.

4. Den gamla Swede 60 har jag haft några veckor. Låset låser inte, annars utmärkt. Har inte skruvat isär ännu. En annan kuriositet är att bladet inte har någon "nagelskåra".
1. Jag också.

2. Så du fick kniven! Grattis.

3. Haha, nu börjar du låta som en förtappad samlare. Precis så här började jag också resonera en gång för länge sedan.

4. Hm, det kommer du att fixa. Jag har sett en del blad utan skåror. Har för mig att det i min samling finns en 82-a utan skåra.

~Paul~
 
Kukri skaffade jag för ett halvår sedan (snarlik till bladstorleken som din Pia, kanske något mer patina dock). Uppskattar verktyget mer och mer ju mer jag använder den. Främst till sly och trädgårdsarbeten, men kan definitivt tänka mig använda den till en skogsledsvandring.
Den enda nackdelen är att jag, med mina begränsade skills, har problem att slip/bryna den (den är ju så lång!) samt att handtagen inte är gjorda för nordmän, aningen korta handtag. Det har slagit mig att anpassa dem till mina händer men det tar lite emot då jag gärna vill ha den orginal pga det ursprungliga hantverket och historian.
Jag antar att hantagen på din också är något korta?

Många av Himalayan Imports modeller är faktiskt anpassade efter kunderna i väst. Jag har väldigt mycket handtag till godo, jag har inte dasslock till händer men jag skulle inte påstå att dom är i minsta laget heller.

Ang. slipningen så tycker jag det gick väldigt bra med sandpapper, så länge man inte behöver slipa recurven. Skulle jag få för mig att slipa biten närmare handtaget så skulle jag nog behöva en kloss inlindad i sandpapper eller nåt för att komma åt.
 
Hej hej, hittade hit pga denna tråd, så det är väl passande att lägga första posten här.
Tog ett tag att läsa alla inlägg och klicka alla länkar (synd att många äldre bilder och länkar inte längre fungerar).
Verkar vara ett trevligt forum. :)

1. Vilken kniv använder du till vardags?
-Vic SD och Spyderco grasshopper sitter på knippan.

2. Vilken kniv använder du där ute?
-Moror av olika sort och storlekar, Rapala file' när den kan behövas, Mora 223 när det ska huggas och röjas.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
-Se 1.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
- En gammal sak från Eskilstuna jernmanufaktur. Den är i kolstål och rostar om det står ett glas med vatten i samma rum, är för lång och för mjuk för att hantera samt att bladet är lite för smalt. Eggen är också ojämn.
Helt underbar alltså! Använder den till mer än jag borde.:)

Resten är vanliga knivar från div bugettillverkare som sveico, hasaki, fiskars, frost, ricardsson.
Fiskars gillar jag inte, vet inte varför egentligen.


5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
-Svår fråga. Men en unik, brukad och välgjord kniv med intressant historia bakom.

Är ingen samlare direkt, men har en tanke att stegvis byta upp mig inom varje område man kan behöva en kniv till jag står där med en ståtlig och brukad samling.

När också en dröm att börja göra egna knivar. Det är inte så lätt i lägenhet tyvärr.





Tack till alla som lägger upp bilder och ger tips om knivar mm, kul och intressant till tusen!
 
visste att man inte skulle läsa för mkt i den här tråden. behöver ju egentligen inte fler knivar men såg nu att spyderco och ansø har haft ett samarbete och att det finns denna fina kniv....bli ju helt kär :)
 

Bilagor

  • 01sp700.jpg
    01sp700.jpg
    14.7 KB · Visningar: 1,113
Hehe ja det är en oekonomisk tråd onekligen!
Tryckte själv på köpknappen för några min sedan...En Fällkniven H1 plus WM1 (bara bladet, för egenbygge) på väg. Sen var jag tvungen att köpa en helt ny Sharpmaker samtidigt, min käre mor har nämligen upptäckt att jag har en fiffig grej till mina köksknivar ståendes. Den står numer i hennes kök :) Passade på att beställa diamant- och ultrafina stavar till den också, vilka jag ej prövat förut. Vi får se!
 
Vad tycker ni om Hattoris HD-5 Santoku?

Img556.jpg


Jag är på jakt efter en ~17cm Santoku som ska ta rollen som all-round kniv. Är så nyfiken på att prova den bladprofilen, jag har inte använt den tidigare.

Vill försöka hålla mig <$150 - finns det andra jämförbara knivar jag borde kika på? Det är så svårt att jämföra dom på onlinesidorna, oftast finns inte ens något viktmått.

JCKs VG-10 Santoku är lite tunnare och rätt så mycket lättare(1mm tunnare, 40g lättare)
 
Vad tycker ni om Hattoris HD-5 Santoku?

Jag är på jakt efter en ~17cm Santoku som ska ta rollen som all-round kniv. Är så nyfiken på att prova den bladprofilen, jag har inte använt den tidigare.

Vill försöka hålla mig <$150 - finns det andra jämförbara knivar jag borde kika på? Det är så svårt att jämföra dom på onlinesidorna, oftast finns inte ens något viktmått.

JCKs VG-10 Santoku är lite tunnare och rätt så mycket lättare(1mm tunnare, 40g lättare)
Personligen så har jag lagt santokun på hyllan. Kör med 240-270 mm gyuto till nästan allt. Resten klarar jag med några äldre Eskilstunaknivar/Bahcoknivar/KN-knivar, samt äldre Frosts.

Santoku är från början framtagen med hänsyn till kvinnor och deras mindre händer. Jag anser nog att en bättre Nakiri är tack vare bladets form mer användbar. Men det viktigaste av allt är den metod man använder när man handskas med kniven. Om du kör på traditionellt push-cut så bör du välja åtminstone 21 cm blad, helst dock mer.

Kör man dock med det asiatiska sättet att hacka, dvs lift-cut så kan det vara idé att kika på Nakiri och liknande med rakare eggkurva. Faktum är att det till och med kan vara intressant med kinesiska klyvare.

När det gäller den aktuella Hattori-santokun så är den förstås fint byggd, dvs bra finish och detaljarbete. Hattori tillverkas som bekant av Ryusen så det kan vara en idé att kika också på dessa knivar.

Jag brukar föreslå Akifusa i stället för Hattori eftersom man ur materialsynpunkt få mycker mer valuta för pengarna. Stålet är SRS-15, ett PM rostfritt stål, med en hårdhet på runt 65 RC! Dessa knivar finns att antingen köpa från Epicurean Edge i USA eller från den svenska webbutiken "Cleancut".

~Paul~
 

Liknande trådar