Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Allt i försvaret har/hade en beteckning; EKA Swede 38 hette där M6310-101010.
Just den som visas på följande sida är en sådan:
http://rusknife.com/index.php/topic/6196-eka-eka-eka/page__st__300
De som sålts på senaste tid (hur lång tid tillbaka vet jag inte) har ett fjäderstål. Vet heller inte om denna utformning på något vis är relaterad till en från början militär beställning.

Jag har en precis sån, med skaft i träfärg. På min står det något företagsnamn.

Tyckte mest det va kul med en annant typ av lösning som jag personligen inte sett själv tidigare. För det priset så kände jag att det inte gör så mycket om den inte kommer så mycket till användning:)

Perfekt kniv att låna ut till kompisar i skogen så dom inte sabbar ens finknivar!
Absolut! Jag har som sagt haft allvarliga tankar på att inhandla den här kniven men i sista stund alltid backat pga den nämnda orsaken. Jag undrar om man inte kan fila ned flärpen en bit ;). Den behöver förmodligen inte sticka ut så mycket.

~Paul~

Håller just nu på att göra min egen kniv. Bladet, ett Lauri PT 77mm, som kan vara lite för hårt, vi får se hur det klarar av att hålla eggen utan att det blir flisat.

Bygger upp kniven med renhorn som holk, sedan en bit läder, en bit masurbjörk, läder och slutligen masurbjörk som kommer färgas på gammalt vis med ammoniak och torkad/mald bark. Förr användes det urin men jag tror jag väljer ammoniak.

Just nu har jag passat in holk och främre träbit, i kväll om barnen sover gott blir det att försöka passa in de bakre bitarna.

lite trött på min Fällkniven WM1z.. :)
Låter mycket intressant. Vi hoppas på bilder ;). Vet du ungefär vad det är för hårdhet på bladet?

~Paul~

Allt i försvaret har/hade en beteckning; EKA Swede 38 hette där M6310-101010.
Just den som visas på följande sida är en sådan:
http://rusknife.com/index.php/topic/6196-eka-eka-eka/page__st__300
De som sålts på senaste tid (hur lång tid tillbaka vet jag inte) har ett fjäderstål. Vet heller inte om denna utformning på något vis är relaterad till en från början militär beställning.
Alltså båda är 38-or eller hur? Det är trots allt plasthandtag i båda fallen. Den militära varianten har jag sett många ggr på Trattis. Ofta är de dock i horribelt tillstånd. Konstigt att man i det militära inte gick på en EKA med låsbart blad.

~Paul~

Du råkar inte ha några bilder från olika vinklar och dessutom kanske också asken?

~Paul~

Också nyfiken. Jag ska posta bilder på mina två Swede 45 när jag hunnit fotografera.

På (nuvarande) EKA säger man att Swede 38 och Swede 45 var/är samma knivkonstruktion. Det som skiljde: plastsidor på Swede 38 och träsidor (bubinga) på Swede 45. Jag har även fått detta styrkt från ett antal andra tillförlitliga källor

Men i USA hette Swede 38 Normark Swede 45 av någon anledning.

Normark Swede 45 mention in Popular Mechanics Aug 72, det är på pres Nixons tid det: (??!!)

http://books.google.com/books?id=NN...6AEwCDge#v=onepage&q=normark swede 45&f=false

+ Field & Stream Nov 1973
http://books.google.com/books?id=yV...IQ6AEwAQ#v=onepage&q=normark swede 45&f=false

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Just det, nu kommer jag ihåg 60-an. Den har jag också sett ett antal ggr men likt 38-an så har den varit i dåligt skick.

OK, det är den amerikanska marknaden som stökar till det hela. Den Normarkvarianten har jag tyvärr inte. Däremot har jag både filékniven och Super Swede, som i praktiken är en variant på 82-an fast med plastgrepp, lite annorlunda bladform och en mjukare härdning.

MinNormarkSuperSwede-2.jpg

~Paul~

Här har vi kniven, någon som kan tänka sig årtal eller liknande?

Kan du gissa kniven i bakgrunden dePaul?

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    93.7 KB · Visningar: 847
zontempererat blad, hårdhet vid eggen skall vara HRC-63, spinen skall ligga runt HRC-52, antar att det är ett kolstålsblad vi pratar om. Handsmitt

Skall se om jag kan ordna en bild på EKA-kniven
Ja, det är hårt. Skall bli trevligt med en bild.

~Paul~

PS Vi skrev förbi varandra. Trevlig 60-a. Svårt att bestämma årtalet eftersom kniven har tillverkats under så många år.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg