Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hm, svårt. Det är en gyuto, gissningsvis på 240 mm med ett utseende som de flesta japanska knivar har. Jag är tyvärr inte så bra på att läsa japanska tecken så det blir en ren gissning. Masamoto?

~Paul~

Ja, 240mm var helt rätt, det är en gyuto, stålet är av samma hårdhet som bladet jag köpte, 64-65, men av pulver-metallurgisk typ, Akifusa Gyuto 240mm. Du är en av anledningarna till att jag köpte den :)
 
Ja, 240mm var helt rätt, det är en gyuto, stålet är av samma hårdhet som bladet jag köpte, 64-65, men av pulver-metallurgisk typ, Akifusa Gyuto 240mm. Du är en av anledningarna till att jag köpte den :)
Typiskt, hade att välja mellan Akifusa och Masamoto :).

Jo, jag anser nog att det är den kockkniven som ger mest valuta för pengarna. Hur pass nöjd är du med den?

~Paul~
 
Jag håller med dig om din åsikt kring attityden på Utsidan. En mycket bra stämning trots ibland olika åsikter och utmärkta moderatorer som låter debatten ha sin gång utan att hela tiden förbistra stämningen.

Utrustning.se är ett skräckexempel på en elitisk klubb med konstig jargong, där nya medlemmar och åsikter behandlas som skit och där den minsta formen av kritik bestraffas oavsett hur sanningsenlig den är eller ej.

Det är en klubb för inbördes beundran med ideliga ryggdunkar där avvikande åsikter kritiseras av skaror av hängivna undersåtar. Att uttrycka en annan åsikt ses inte med blida ögon. Att stå på sig resulterar undantagslöst i uteslutning. Moderatorerna är sorgliga exempel på folk som inte har en aning om hur man handskas med varken ämnena eller medlemmarna, än mindre har de den kunskap i ämnet (knivar) som krävs.

~Paul~

Själv har jag varit på utr.se länge utan att vara framträdande...
härligt ställe där man kan komma dom man är och med vilka åsikter man vill...
Har aldrig mårkt av det ni beskriver, men kan bara tala för mig själv...
(för övrigt är fällknivens knivar bra, liksom många andra modeller)
 
Själv har jag varit på utr.se länge utan att vara framträdande...
härligt ställe där man kan komma dom man är och med vilka åsikter man vill...
Har aldrig mårkt av det ni beskriver, men kan bara tala för mig själv...
(för övrigt är fällknivens knivar bra, liksom många andra modeller)
Inlägg nr 1? ;)

Jag bör väl säga välkommen till forumet till att börja med!

Visst är Fällknivens modeller bra men det var inte det jag menade i mitt tidigare inlägg. Om du verkligen vill veta vad jag syftade på så kan vi ta det genom PM, liksom övrig diskussion kring Utrustning.se. Jag vill nämligen inte äventyra mitt medlemskap också på det här forumet (som jag värdesätter avsevärt högre än Utrustning.se ;)).

~Paul~
 
Nytt och rätt trevligt från BM! S30V, Cocobolo och kolfiber. Storleksmässigt som SC Air ungefär.
 

Bilagor

  • naka.jpg
    naka.jpg
    112.5 KB · Visningar: 665
Har någon här erfarenhet av denna Spyderco junior,jag har lite funderingar på att beställa, ca 130USD på Knifecenter
 

Bilagor

  • spyd.jpg
    spyd.jpg
    39.7 KB · Visningar: 658
Har någon här erfarenhet av denna Spyderco junior,jag har lite funderingar på att beställa, ca 130USD på Knifecenter
Trevlig kniv designad av en gammal bekant från min tid på Spyderco-forumet. Den enda kritiken jag har är att bladet är lite för brett. I övigt så kan jag inte hitta några större fel på designen.

~Paul~
 
988-2.jpg

HB 01 Desert

Någon som skulle kunna ge lite info på företaget och kniven? Är dom känd för kvalitativa knivar? Verkar inte finnas alltför mycket information om Fantoni. Inte så många filmer på tuben om den heller. Blev väldigt fascinerad av den simpla, men eleganta designen :D
 

Liknande trådar