Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Alltid trist att få ett negativt besked när man har ställt in sig på någonting.
Vad är det du har på gång? Blir ju nyfiken när du skriver på det sättet :)

De går att få tag på de på annat håll men det va ett billigare pris jag va på jakt efter:)

De jag tittat på va mest som en kul grej att kunna ge bort i present eller så.
Svörd peasant. en nya zeeländs lösning på fällkniv
Sorsakoski balisong puukko en finsk/filipinsk combo;)


http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=3307
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=5293
 
För att hålla den här tråden på "knivnivå" så slänger jag in några bilder på EKA 45 (rfr och kol) och EKA Executive Sportsman.
MinEKA38Wood3.jpg




~Paul~

Vill bara först säga att Paul håller i denna tråd på ett alldeles lysande sätt. Mitt enda klagomål är att det börjar bli dyrt med alla knivköp :)

Sen undrar jag lite över EKA 45 kontra 38. Vad är det för skillnad på dessa?
 
Nu har jag kollat med lamnia.fi. Dom kunde inte ta in varken benchmade 890 eller 470 pga av att det inte va lagliga i finland. (Spring assisted). Tråkigt. Men jag hitta några andra spännade mer bruks/slit och släng knivar som jag kommer beställa framöver:)
Finland tycks ha strängare regler än "Good Old Sweden";). Tråkigt, som du skriver.

~Paul~
 
Jag är lite tveksam till kniven där saker och ting sticker ut, som på Svord-kniven. Sorsakoskin är en trevlig batting. Har en sådan själv, dock originalversionen från 60-talet.

~Paul~

Tyckte mest det va kul med en annant typ av lösning som jag personligen inte sett själv tidigare. För det priset så kände jag att det inte gör så mycket om den inte kommer så mycket till användning:)

Perfekt kniv att låna ut till kompisar i skogen så dom inte sabbar ens finknivar!
 
Håller just nu på att göra min egen kniv. Bladet, ett Lauri PT 77mm, som kan vara lite för hårt, vi får se hur det klarar av att hålla eggen utan att det blir flisat.

Bygger upp kniven med renhorn som holk, sedan en bit läder, en bit masurbjörk, läder och slutligen masurbjörk som kommer färgas på gammalt vis med ammoniak och torkad/mald bark. Förr användes det urin men jag tror jag väljer ammoniak.

Just nu har jag passat in holk och främre träbit, i kväll om barnen sover gott blir det att försöka passa in de bakre bitarna.

lite trött på min Fällkniven WM1z.. :)
 
Tack så mycket för de vänliga orden!

Sorry för att ha lurat in dig i knivträsket ;).

~Paul~

Ingen fara, ett rätt trevligt träsk! :)


EKA 38... antar att jag har den "militära" varianten då min har en ensam, kraftigare "back spring". Har denna kniv förekommit i militärt sammanhang? (tidigare länk pratade om detta)
 
EKA 38... antar att jag har den "militära" varianten då min har en ensam, kraftigare "back spring". Har denna kniv förekommit i militärt sammanhang? (tidigare länk pratade om detta)

Allt i försvaret har/hade en beteckning; EKA Swede 38 hette där M6310-101010.
Just den som visas på följande sida är en sådan:
http://rusknife.com/index.php/topic/6196-eka-eka-eka/page__st__300
De som sålts på senaste tid (hur lång tid tillbaka vet jag inte) har ett fjäderstål. Vet heller inte om denna utformning på något vis är relaterad till en från början militär beställning.
 

Liknande trådar