Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Någon som skulle kunna ge lite info på företaget och kniven? Är dom känd för kvalitativa knivar? Verkar inte finnas alltför mycket information om Fantoni. Inte så många filmer på tuben om den heller. Blev väldigt fascinerad av den simpla, men eleganta designen :D
Denna kniv är designad av W Harsey, en av de stora amerikanska knivmakarna med inriktning på militärknivar. Fantoni är den italienska firman som tillverkar kniven efter hans ritningar. Bladet påminner om både Benchmade och ZT men också en del fastbladare som Harsey redan har designat.

Stålet är Crucibles CPM S30V som vi ju har behandlat tidigare i den här tråden (för ca 2 dagar sedan).

Skollorna är i G-10 över titanchassi. Låsningen är av liner lock-typ.

Kniven är rejält överbyggd. Fantoni har gjort ett bra precisionsjobb. Eventuellt är kniven lite för dyr. Dock får man valuta för pengarna om man gillar den här typen av knivar. Personligen gör jag inte det.

~Paul~
 
Denna kniv är designad av W Harsey, en av de stora amerikanska knivmakarna med inriktning på militärknivar. Fantoni är den italienska firman som tillverkar kniven efter hans ritningar. Bladet påminner om både Benchmade och ZT men också en del fastbladare som Harsey redan har designat.

Stålet är Crucibles CPM S30V som vi ju har behandlat tidigare i den här tråden (för ca 2 dagar sedan).

Skollorna är i G-10 över titanchassi. Låsningen är av liner lock-typ.

Kniven är rejält överbyggd. Fantoni har gjort ett bra precisionsjobb. Eventuellt är kniven lite för dyr. Dock får man valuta för pengarna om man gillar den här typen av knivar. Personligen gör jag inte det.

~Paul~

Snabbt och informerat svar! Tackar :)

Vet du om det är en flipper? Guarden, om man nu kan kalla det en guard, ser inte direkt att sticka ut tillräckligt mycket när kniven är stängd för att kunna generera den kraft man skulle behöva för att "flippa" den till öppet läge. Jag har iofs inte ägt en flipper ännu.

Vilket pris baserar du din åsikt på? Jag har sett den för runt $250-300, vilket inte verkar helt tokigt. Hur jämför den sig rent kvalitativt med t.ex. Sebenzan eller Stridern? Hinderers XM 18 kan vi också slänga in i mixen, dom ligger också runt $350.
 
Absolut! Jag har som sagt haft allvarliga tankar på att inhandla den här kniven men i sista stund alltid backat pga den nämnda orsaken. Jag undrar om man inte kan fila ned flärpen en bit ;). Den behöver förmodligen inte sticka ut så mycket.

~Paul~

Hitta en lirare på youtube som gjort en "multi tool" mod på den. Kapsylöppnaren känns ju som ett måste;).

http://m.youtube.com/watch?v=SCMzP46nCU0

Om min länk inte fungerar kan du söka på: svord peasant knife multi tool MOD

Man kan säkert bara fila bort delen som sticker ut som du säger.

Inte för att man ska lita blint på youtube recensioner men det var någon som påstod att "flärpen" kändes förvånansvärt lite i handflatan.
/tooth
 
http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/974294-Testing-my-Fantoni-HB-01?highlight=fantoni

Hittade precis den recensionen på BF. En ofta förekommande åsikt verkar vara att den är lite segöppnad och det stod dessutom att den inte marknadförs som en flipper. Lite synd tycker jag, jag gillar inte att man ser guarden när den är stängd till att börja med - om det dessutom inte ens finns en praktisk fördel till det så är det bara ännu ett minus.

Citat ur recensionen:

Overall, it is a nice little knife. Then again .... so is my Spyderco Sage 1 (which is less than the HB 02 by more than a half). For me, the biggest con is the grippy G-10. Biggest pro is the ergos (thumb ramp and finger guard). Satisfied with the purchase, as I wanted to add a Fantoni to my collection.

Jag börjar förstå mer och mer vad du menade när du sa att den var lite dyr för det man får :)
 
Hitta en lirare på youtube som gjort en "multi tool" mod på den. Kapsylöppnaren känns ju som ett måste;).

http://m.youtube.com/watch?v=SCMzP46nCU0

Om min länk inte fungerar kan du söka på: svord peasant knife multi tool MOD

Man kan säkert bara fila bort delen som sticker ut som du säger.

Inte för att man ska lita blint på youtube recensioner men det var någon som påstod att "flärpen" kändes förvånansvärt lite i handflatan.
/tooth
Haha, så kan man också göra. Hm, det blir nog slutligen en Svord, trots allt. Får dock vänta lite, har haft en del utgifter ;).

~Paul~
 
Hittade precis den recensionen på BF. En ofta förekommande åsikt verkar vara att den är lite segöppnad och det stod dessutom att den inte marknadförs som en flipper. Lite synd tycker jag, jag gillar inte att man ser guarden när den är stängd till att börja med - om det dessutom inte ens finns en praktisk fördel till det så är det bara ännu ett minus.

Jag börjar förstå mer och mer vad du menade när du sa att den var lite dyr för det man får :)
Precis. De andra knivarna som du nämnde i ditt tidigare inlägg anser jag är också för dyra.

~Paul~
 

Liknande trådar