Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Inte trodde jag att mitt första inlägg här skulle bli detta men kan inte låta bli. Jag är också en av dessa ryggdunkande undersåtar på utr.se och hade tänkt mig att även delta här men nu tror jag att det här blir både mitt första och sista inlägg. Har haft mycket utbyte av det du skrivit tidigare men det om utr.se tyckte jag var lågt. Jag vill minnas att när du började skriva på utr forumet så hade du ganska spydiga kommentarer om medlemmar här på Utsidan, eller har jag fel? Verkar som i så fall att även du har svårt att ta att man har en annan åsikt. eller? När jag läser igenom den här tråden så har jag märkt att flera av medlemmarna här även finns på utr.se och jag tycker att din kommentar var ganska respeklös.

Fredrik
Du har registrerat dig här bara för att säga detta? ;)

Som jag redan har nämnt så går jag inte vidare med denna meningslösa diskussion. Vi kan ta resten genom PM. En sak vill jag dock kommentera. Nej, jag har inte baktalat medlemmarna på det här forumet!

För att hålla den här tråden på "knivnivå" så slänger jag in några bilder på EKA 45 (rfr och kol) och EKA Executive Sportsman.
MinEKA38Wood3.jpg


MinEKA45kolstl.jpg


MinEKA45kolstlaskendisplayboxen.jpg


MinEKAExecutiveSportsman4.jpg


~Paul~
 
Håller med och tillägger att jag inte skulle läsa tråden om det inte var för Pauls inlägg.
Synd att KJ:s Fishing Bowie inte levererades tillsammans med en slida. Kniven saknade dessutom hål för fånglina. Det var dock enkelt åtgärdat. Nu hänger det en Paracord-lina i änden men kniven saknar fortfarande "ett hem" ;).

MinKJFiskebowieikolstl.jpg


Bladet är i anodiserat kolstål (antingen UHB 15LM (AISI 1080) eller DIN CK 75/80). Dock har den tappat mycket av sin beläggning pga slitage.

~Paul~
 
Gillar verkligen utseendet på Executive Sportsman. Det är ett av de mest passande namn jag har sett på en kniv :)
Gillar den också. Bladet tycks glida i smör när man fäller ut det. Kniven har trots sin ringa storlek en mycket fin ergonomi och ett tunt, skäreffektivt blad.

Hm, du har rätt angående namnet. Mycket träffande.

Snacka om skillnad mot den här! Det är en EKA Swede 8 Lite. Synd att den inte finns med ett flatslipat blad.

MinEKASwede8Litefrminskad.jpg


~Paul~
 
Synd att KJ:s Fishing Bowie inte levererades tillsammans med en slida. Kniven saknade dessutom hål för fånglina. Det var dock enkelt åtgärdat. Nu hänger det en Paracord-lina i änden men kniven saknar fortfarande "ett hem" ;).

MinKJFiskebowieikolstl.jpg


Bladet är i anodiserat kolstål (antingen UHB 15LM (AISI 1080) eller DIN CK 75/80). Dock har den tappat mycket av sin beläggning pga slitage.

~Paul~

Den där ser synnerligen användbar ut!

Här kommer två ytterligare knivar som för mycket ficktid.



Uploaded with ImageShack.us
 
Du har registrerat dig här bara för att säga detta? ;)

Som jag redan har nämnt så går jag inte vidare med denna meningslösa diskussion. Vi kan ta resten genom PM. En sak vill jag dock kommentera. Nej, jag har inte baktalat medlemmarna på det här forumet!

~Paul~

Nej det gjorde jag inte, du kan säkert se att jag reggade mig några dagar innan. Om du tycker att det var ett dåligt klimat på utr.se med diverse påhopp så har du ju i så fall själv fört hit samma jargong genom dit tidigare inlägg.

Angående vad du kallade medlemmarna här kan vi ta via PM.

Fredrik
 
Nej det gjorde jag inte, du kan säkert se att jag reggade mig några dagar innan. Om du tycker att det var ett dåligt klimat på utr.se med diverse påhopp så har du ju i så fall själv fört hit samma jargong genom dit tidigare inlägg.

Angående vad du kallade medlemmarna här kan vi ta via PM.

Fredrik
OK, jag hoppades att vi - efter att ett antal medlemmar klagat - kunde gå vidare och behandla knivar. Att jag initialt tog upp ämnet var pga en respons på vad pialia hade skrivit.

Du vill inte släppa ämnet och tar fram nya anklagelser. Du antyder bl a att jag skulle ha sagt något negativt om vissa medlemmar här på Utsidan, vilket inte är sant. Men som du skriver; vi kan ta det genom PM.

~Paul~
 
Jag "röstar" också på 470 helt baserat på internet-kunskap, har aldrig hållit i kniven. (lägger den också i min kandidat-lista).

Har du bråttom? Har du frågat lamnia.fi om pris? Jag tror att de tar hem. Har inte beställt själv, men fått bra svar. Mittemellanalternativ: de fixar att få kniven inom EU-tullområde och verkar ordna det till ett rimligt pris. Andra har nämnt lamnia.fi här tidigare. Jag tycker de svenska handlarna har orimligt höga priser.

Nu har jag kollat med lamnia.fi. Dom kunde inte ta in varken benchmade 890 eller 470 pga av att det inte va lagliga i finland. (Spring assisted). Tråkigt. Men jag hitta några andra spännade mer bruks/slit och släng knivar som jag kommer beställa framöver:)
 
Nu har jag kollat med lamnia.fi. Dom kunde inte ta in varken benchmade 890 eller 470 pga av att det inte va lagliga i finland. (Spring assisted). Tråkigt. Men jag hitta några andra spännade mer bruks/slit och släng knivar som jag kommer beställa framöver:)

Alltid trist att få ett negativt besked när man har ställt in sig på någonting.
Vad är det du har på gång? Blir ju nyfiken när du skriver på det sättet :)
 

Liknande trådar