Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hur tunt slipad är eggen? dvs. tjockleken på bladet där själva eggvinkeln börjar? Tunnare tjockare än ex. UKPK? Hur stort är avståndet mellan eggen och den bakersta pelaren när kniven är ihopfälld? Jag är alltså intresserad av att fästa en lina kring den.

-Fred
Välkommen!

Tack för din lista. Har inga instrument att mäta tjockleken på bladet med men uppskattningsvis är tjockleken på övergången mellan egg och kropp ca 0,15 mm. Eggen som sådan ligger på 18 g. Du kan tyvärr inte fästa en lina runt bakersta spacern eftersom bladet kommer att skära av den. Bladets längd sträcker sig ca 3 mm bortom spacern. Avståndet mellan spacern och eggen är försumbar.

~Paul~
 
Jag måste bara säga att jag älskar den trevliga attityden i denna tråd, nästan oavsett vad frågeställningen är så finns det någon med tillräcklig kunskap för att hjälpa.

Jag satt och tänkte att det måste ju finnas fler knivintresserade i Sverige än stammisarna på utsidans knivtråd, har vi ingen motsvarighet till blade/knifeforums? Har det försökts att starta en förut?

En kompis till mig nämnde utrustning.se men det gick inte ens att få tag i någon moderator för att bli registrerad...

Bara en tanke!
Jag håller med dig om din åsikt kring attityden på Utsidan. En mycket bra stämning trots ibland olika åsikter och utmärkta moderatorer som låter debatten ha sin gång utan att hela tiden förbistra stämningen.

Utrustning.se är ett skräckexempel på en elitisk klubb med konstig jargong, där nya medlemmar och åsikter behandlas som skit och där den minsta formen av kritik bestraffas oavsett hur sanningsenlig den är eller ej.

Det är en klubb för inbördes beundran med ideliga ryggdunkar där avvikande åsikter kritiseras av skaror av hängivna undersåtar. Att uttrycka en annan åsikt ses inte med blida ögon. Att stå på sig resulterar undantagslöst i uteslutning. Moderatorerna är sorgliga exempel på folk som inte har en aning om hur man handskas med varken ämnena eller medlemmarna, än mindre har de den kunskap i ämnet (knivar) som krävs.

~Paul~
 
Försökte också rega mig på det forumet en gång. Mest för att jag skulle sälja en militärkniv, verkar vara mycket tactical-trams där ju. Springa runt i skogen med stridssele och uppnedvänd kniv typ. Men jag fick aldrig något svar, verkar inte särskilt seriöst. Men skit i det, de har säkert skoj på sitt sätt. Här på utsidan tycker jag dock det är toppenstämning och bra diskussion kring sådant som intresserar just mig, och det är nära till de andra ämnena som jakt, vandring, lättpackning, resor etc.

/M
 
1. verkar vara mycket tactical-trams där ju. Springa runt i skogen med stridssele och uppnedvänd kniv typ.

2. Men jag fick aldrig något svar, verkar inte särskilt seriöst.

3. Här på utsidan tycker jag dock det är toppenstämning
1. Huvudet på spiken. Kniven skall helst vara en Strider ;). Har du ingen Strider så accepterar de i första hand Fällknivens modeller; Garm, F1, A1, A2 och eventuellt S1.

2. De vill som sagt inte ha utbölingar i sin lilla sandlåda ;)

3. Absolut!

~Paul~
 
Men som sagt, hoppas medlemmarna på det forumet har lika trevligt som vi har här!

För att återknyta till tråden:

Synpunkter/erfarenheter kring Fällkniven H1?! Går i tankarna att sälja min Gameskeeper och skaffa en sådan istället....
 
ni hade ju ämnet att slipa knivar själv, är det nån som har slipat ett blad i ceramic?

jag har en Boker med ceramic blad som man alltid funderar på "hur svårt kan det vara..." då den behöver bli lite vassare igen.
 
utrustning.se

nu måste jag faktiskt försvara utrustning.se då jag själv är medlem där och har aldrig träffat en trevligare skara människor som man lär känna otroligt bra.

Du depaul följde jag under din tid på utrustning.se och förstår varför du inte tyckte om forumet, maken till otrevligheter och arrogans som du spred där hör inte hemma på ett trevligt forum.

jag vet att du är otroligt duktig på knivar och stål av alla dess slag och förringar inte din kunskap det minsta, har själv aldrig träffat någon med den kunskapen, men förmedla den gärna med ödmjukhet när människor har andra åsikter än dig.

att sitta och spy galla här gör ingen rätt då det är olika forum med olika människor som sitter bakom skärmen.
 
Du depaul följde jag under din tid på utrustning.se och förstår varför du inte tyckte om forumet, maken till otrevligheter och arrogans som du spred där hör inte hemma på ett trevligt forum.

att sitta och spy galla här gör ingen rätt då det är olika forum med olika människor som sitter bakom skärmen.
Jag förstod att ett inlägg av den här karaktären skulle komma ;). Det var nästan meningen med mitt inlägg, dvs att få belägg för min kritik gällande ryggdunkandet och den konstiga jargongen. Den andra orsaken var att jag på Utrustning aldrig fick chansen att förklara mig.

Till att börja med så låter det i ditt inlägg som att jag var en evig plåga på Utrustning.se. Faktum är att det var mycket få inlägg som jag skrev. Att låta folk på det här forumet tro att jag var en långvarig plåga är därför en ren lögn.

Jag var inte i närheten av att vara lika arrogant som de som angrep mig med moderatorernas goda tycke. Jag fick privata meddelanden av dem som jag gärna hade visat upp där man underförstått hotade med uteslutning om jag inte gjorde avbön eller ändrade "min ton". Med andra ord - jag skulle räta in mig i leden, annars....

Om det var någon som visade en hög grad av arrogans så var det den skara medlemmar som fick spy ut sin galla (för att använda dina ord) över undertecknad utan att moderatorerna ingrep. När mitt tålamod slutligen tog slut och jag svarade med samma samma mynt så blev jag omedelbart utesluten. Konstigt att de gamla medlemmarna klarade sig utan en enda anmärkning, eller hur?

Observera att det inte var jag som startade det hela och mina ord var inte i närheten av de andras dito när det gäller personangrepp. Det hela började helt enkelt med att jag hade en viss åsikt gällande en knivs för- och nackdelar. Tydligen blev det lite för mycket för några av de medlemmar som ägde kniven i fråga ;).

Härmed fortsätter jag inte denna OT diskussion. Vill du något mer så kan vi ta det genom PM.

~Paul~

PS En hel mängd av mina inlägg hade under dispytens gång blivit borttagna. Det betyder att det ter sig som att jag vräker ur mig ett gäng konstiga ordval och utan något sammanhang. Samtidigt så fick alla de andras inlägg vara kvar. Så kan man också vinkla sanningen
 
Inte trodde jag att mitt första inlägg här skulle bli detta men kan inte låta bli. Jag är också en av dessa ryggdunkande undersåtar på utr.se och hade tänkt mig att även delta här men nu tror jag att det här blir både mitt första och sista inlägg. Har haft mycket utbyte av det du skrivit tidigare men det om utr.se tyckte jag var lågt. Jag vill minnas att när du började skriva på utr forumet så hade du ganska spydiga kommentarer om medlemmar här på Utsidan, eller har jag fel? Verkar som i så fall att även du har svårt att ta att man har en annan åsikt. eller? När jag läser igenom den här tråden så har jag märkt att flera av medlemmarna här även finns på utr.se och jag tycker att din kommentar var ganska respeklös.

Fredrik
 
Snälla ni... Kan vi återgå till ordinarie ämne i den här tråden? Jag är intresserad av knivar och allt kring det, inte av någons åsikter kring andra fora eller synpunkter på vad någon kan ha skrivit på någon annan virtuell plats än denna.
Så om ni måste, fortsätt denna diskussion på annat håll, men låt iaf oss andra slippa den.
Tack!
 

Liknande trådar