Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Håller med De Paul (svårt att inte göra det när ämnet är knivstål ;-) Enligt min erfarenhet är det omöjligt att hålla M4 som används helt rent från spår av korrosion. I gengäld så är det mycket mindre känsligt än t.ex. 52100, 01, 1095 eller andra kolstål. M4 är mer som D2 och angrips fläckvis.

Om du ska använda kniven tycker jag absolut inte att du ska fippla med olja på bladet (annat än om du har den i byrålådan länge.) Låt det få lite karaktär istället ;-)
 
Har du använt kniven? Hur har du förvarat den? Har du torkat av bladet efter att du fingrat på det? Alla dessa detaljer är viktiga i sammanhanget. Det går förstås att putsa bort med Autosol. Var dock försiktig så att du inte nuddar själva logon. den bleknar då. Det kanske inte gör något på knivar som man använder men väl på vitrinskåpsdrottningar.

Om du använder kniven så kommer du inte att kunna värja dig mot ytrost. I ditt fall hade jag därför tvingat på kniven en patina. En sådan skyddar bladet från allvarligare rostangrepp.

~Paul~
Används dagligen, Har nog slarvat med att torka av den efter att lekt med den, den öppnas ju så fint och lätt, Så det är svårt att hålla sig från att leka. (såg nu efter närmare undersökning att det är bara på högersidan av bladet som har rostfläckar, så de måste vara från det)

okej bra tips med logan! känner mig dock lite kluven till att patinera en ny kniv

stålet i övrigt är jag väldigt nöjd med, ett par drag på frihand med Spydercos fina stavar och ultra-fina så var kniven extremt vass "hair popping sharp" var inget problem!
 
[...]2100, 01, 1095 eller andra kolstål. M4 är mer som D2 och angrips fläckvis.

Om du ska använda kniven tycker jag absolut inte att du ska fippla med olja på bladet (annat än om du har den i byrålådan länge.) Låt det få lite karaktär istället ;-)
Stort tack för svar från både dePaul och Oblix kniven kommer att användas flitigt tills jag köper en ny kniv :p karaktär på knivar gillar jag ju, men lite rädd om dom får man ju gärna vara. Just nu lutar det mot en Spyderco Gayle Bradley Carbon Fiber. en aning överbyggd kniv för min smak egentligen, Men testa vill man ju.
 
Stort tack för svar från både dePaul och Oblix kniven kommer att användas flitigt tills jag köper en ny kniv :p karaktär på knivar gillar jag ju, men lite rädd om dom får man ju gärna vara. Just nu lutar det mot en Spyderco Gayle Bradley Carbon Fiber. en aning överbyggd kniv för min smak egentligen, Men testa vill man ju.

Har själv funderat på en Gayle Bradley, verkar kanonfin!
 
Hej alla! Det här blir mitt första inlägg här på forumet.

Till vardags med få undantag en Spyderco. Just nu UK Penknife med kolfiber handtag.

Ute en Bark River Gunny, grön canvas micarta utan ramp, min välslitna moramodd som även får aggera lånekniv till oförsiktiga bekanta eller ESEE Izula kombinerade med vad som för tillfället är i fickan till vardags.

Utomlands Spyderco Urban (lätt moddad), Squeak eller UKPK. Möjligtvis Victorinox Pioneer eller Soldier (gamla modellen) och en classic som förövrigt alltid är med i nyckelknippan.

I köket spenderar jag en hel del tid med en välsliten/slipad Houcho Santoku från Satake i högsta hugg.

Nästa inköp, som då är drömmen för tillfället, blir en Spyderco/Bradley Air vilket leder till några frågor till er som redan har ett exemplar.
Hur tunt slipad är eggen? dvs. tjockleken på bladet där själva eggvinkeln börjar? Tunnare tjockare än ex. UKPK? Hur stort är avståndet mellan eggen och den bakersta pelaren när kniven är ihopfälld? Jag är alltså intresserad av att fästa en lina kring den.

-Fred
 
Jag måste bara säga att jag älskar den trevliga attityden i denna tråd, nästan oavsett vad frågeställningen är så finns det någon med tillräcklig kunskap för att hjälpa.

Jag satt och tänkte att det måste ju finnas fler knivintresserade i Sverige än stammisarna på utsidans knivtråd, har vi ingen motsvarighet till blade/knifeforums? Har det försökts att starta en förut?

En kompis till mig nämnde utrustning.se men det gick inte ens att få tag i någon moderator för att bli registrerad...

Bara en tanke!
 
Används dagligen, Har nog slarvat med att torka av den efter att lekt med den, den öppnas ju så fint och lätt, Så det är svårt att hålla sig från att leka. (såg nu efter närmare undersökning att det är bara på högersidan av bladet som har rostfläckar, så de måste vara från det)

okej bra tips med logan! känner mig dock lite kluven till att patinera en ny kniv

stålet i övrigt är jag väldigt nöjd med, ett par drag på frihand med Spydercos fina stavar och ultra-fina så var kniven extremt vass "hair popping sharp" var inget problem!
Om du ändå använder kniven så tycker jag att du bör acceptera lite skavanker trots att kniven är ny. I det fallet kan du dessutom strunta i att logon blir matt.

Dina rostfläckar finns på vänster bladsida, inte höger ;).

~Paul~
 

Liknande trådar