Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Kan lägga upp en bild om en vecka eller så.

2. Du kanske redan nu kan säga vad det rör sig om?

3. oavsett något kortare ricasso så är där ju en stor bula/guard framför bladet

4. Nyligen köpt mig tk4 och PXL WH och de är superfunktionella.
1. Absolut!

2. Tyvärr. Svårt med hjälp av endast beskrivningen. Någon som äger EKA-boken kan kanske vara behjälplig här?

3. Är lite osäker på vad du menar med bula.

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=antj89x4FxU

4. Det är helt klart en annan klass på Fällknivens alster.

~Paul~
 
Med "bulan" (kanske inte helt vedertagen knivterminologi :) )menar jag utbuktningen i eggens riktning på de sista cm av handtaget innan bladet. Precis som en för lång ricasso så bidrar det till förskjuta kraften från eggen vid ett kraftigt skär.

Återkommer med ekabild då!
 
OK, du menar förmodligen den delen som pilen pekar på?

Alltså i det här fallet spelar denna "utbukting" mindre roll eftersom eggen börjar längre fram, vid det röda sträcket. Momentet i skäret blir därför trots allt bättre än hos 890-an. Det skiljer på några mm till 470-ans fördel hur man än mäter.

Det som egentligen stör mig mer är själva tumknoppen. Den brukar jag efter hand ta bort på mina användarknivar. Kör därefter bara på gravitation och en viss snärt i handleden ;).

~Paul~
 

Bilagor

  • 678843.jpg
    678843.jpg
    6.5 KB · Visningar: 487
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 518
När Paul öppnar fällknivar står blixten stilla..!
:)

Sitter med mobilen så jag kan tyvärr inte rita på bilden. Men "bulan" är de sista ~2 cm på själva greppet, dvs de ~2 cm till höger om ditt röda streck. Alltså den biten av greppet/handtaget som fungerar som parerstång.

Haha nu ska vi se om vi får ordning på det här under helgen, så vi förstår varandra!
 
När Paul öppnar fällknivar står blixten stilla..!
:)

Sitter med mobilen så jag kan tyvärr inte rita på bilden. Men "bulan" är de sista ~2 cm på själva greppet, dvs de ~2 cm till höger om ditt röda streck. Alltså den biten av greppet/handtaget som fungerar som parerstång.

Haha nu ska vi se om vi får ordning på det här under helgen, så vi förstår varandra!

Haaha, jag så kan det gå. Nu förstår jag dock vad du menar. Alltså den delen av handtaget skall funka som ett naturligt parerskydd. I händelse av att man vill anbringa stor kraft i skäret så håller man tummen på överdelen av handtagets allra främsta del, dvs handtagets naturliga tumramp. Därför förlorar man heller inte momentet i skäret.

När det gäller mer intrikata och kontrollerade skär så håller man på ett annat sätt, ofta i omvänt grepp. Inte heller i samband med dessa skär medför den här knivens handtag något problem.

~Paul~
 
Det är på tok för många amerikanska modeller som tappar på knepiga handtag, långa ricassos och onödiga choilar. Synd, riktigt synd!
 
Absolut. Men jag hade ändå föredragit att greppet varit rakt utformat, som på PXL WH t ex!
Självklart :). Jag jämförde med 890-an. Ja, de flesta amerikanska knivar har tjocka blad med trubbig eggvinkel nte sällan utrustade med choil och extremt stor ricasso samt klumpiga grepp. Det finns dock nordiska varianter som tyvärr också uppvisar dessa brister. Här är ett skräckexempel:
 

Bilagor

  • Skräp.jpg
    Skräp.jpg
    24.3 KB · Visningar: 496
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 512
Huga! Hur ska man kunna somna ikväll efter den där bilden egentligen?

Du, ett helt annat ämne: synpunkter på
AEB-L? Skulle det funka i en 3-4 mm tjock brukskniv, 10-15
cm blad. Flatslipad med brynegg. Vad tror du?
 
Huga! Hur ska man kunna somna ikväll efter den där bilden egentligen?

Du, ett helt annat ämne: synpunkter på
AEB-L? Skulle det funka i en 3-4 mm tjock brukskniv, 10-15
cm blad. Flatslipad med brynegg. Vad tror du?
Absolut. Det är ett mycket fint stål. Det finns till och med de som anser att det är det bästa allroundstålet alla kategorier (Devin Thomas).

~Paul~
 
Hej, Har ju som bekant en Spyderco Air med M4-stål. Att stålet kan rosta var jag väl medveten om innan jag köpte kniven och trodde att jag hade varit försiktig nog men icke, Såg nu idag många små rostfläckar!
AYQmi.jpg
originalbild som rosten syns tydligare på http://i.imgur.com/AYQmi.jpg bör jag putsa bort dom med Autosol eller liknande? Funderade på om jag ska hålla bladet inoljat med något för att skydda?
Några tips?
Bonusbild bara för skojs skull och lite storleksjämförelse
MwXWr.jpg
 
Hej, Har ju som bekant en Spyderco Air med M4-stål. Att stålet kan rosta var jag väl medveten om innan jag köpte kniven och trodde att jag hade varit försiktig nog men icke, Såg nu idag många små rostfläckar! bör jag putsa bort dom med Autosol eller liknande? Funderade på om jag ska hålla bladet inoljat med något för att skydda?
Några tips?
Bonusbild bara för skojs skull och lite storleksjämförelse
Har du använt kniven? Hur har du förvarat den? Har du torkat av bladet efter att du fingrat på det? Alla dessa detaljer är viktiga i sammanhanget. Det går förstås att putsa bort med Autosol. Var dock försiktig så att du inte nuddar själva logon. den bleknar då. Det kanske inte gör något på knivar som man använder men väl på vitrinskåpsdrottningar.

Om du använder kniven så kommer du inte att kunna värja dig mot ytrost. I ditt fall hade jag därför tvingat på kniven en patina. En sådan skyddar bladet från allvarligare rostangrepp.

~Paul~
 

Liknande trådar