Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ricasson är en viktig funktionsdetalj i många fällknivskontruktioner. Den har funktioner för att hindra bladet att slå i metall innuti kniven. På en slipjoint eller en backlock har ricasso oftast ett möte med backspring som gör att eggen skyddas från kontakt. Enklast möjliga variant är den hörniga/spetsiga delen i exvis en SAK. Exempel på hur det blir utan är exvis en EKA swede 60 där det ofta på en punkt på mitten uppstår kontakt mellan blad och backspring med platt egg som följd. Ironiskt nog har denna kniv trots allt en ricasso, felkonstruktion, go figure that. Även i en linerlock eller framelock så finns det skruvar som skulle kunna pajja eggen om det inte fanns ett stopp före kontakt uppstår. Brukar regleras med en extra skruv långt fram som möter ricasso. Väldesignat behöver inte ricasso vara stor alls men jag tror det blir billigare och enklare tillverkning om man använder överdrivna tolleranser.
Håller med exvis DePaul i hans tydliga åsikter om ricasson.
Väldesignat och lite skall det vara på en fällkniv och på en slidkniv är det suspekt med ricasso över huvud taget.

Bosse
 
Precis. Jag tror att det är där skon klämmer. Man vill skära omkostnader så mycket som möjligt.
~Paul~
Inte nödvändigtvis. I den av dig kritiserade EKA Swede 8 så är toleranserna väldigt snäva för låset, vilket resulterar i en (nästan osannolikt) stabil fällkniv. Jag tror inte att ökade toleranser för andra parametrar sparar några pengar för den "tool-chain" man redan har. Det skulle vara intressant om vardera ansvariga kniv-ingenjörer/designers var med och argumenterade för sina konstruktionsbeslut direkt här...
 
Inte nödvändigtvis. I den av dig kritiserade EKA Swede 8 så är toleranserna väldigt snäva för låset, vilket resulterar i en (nästan osannolikt) stabil fällkniv. Jag tror inte att ökade toleranser för andra parametrar sparar några pengar för den "tool-chain" man redan har. Det skulle vara intressant om vardera ansvariga kniv-ingenjörer/designers var med och argumenterade för sina konstruktionsbeslut direkt här...
Fast jag syftade inte på någon speciell kniv, utan knivar på knivar rent allmänt :). Sorry för att ha varit otydlig.

~Paul~
 
Ett typiskt exempel på bortslösad potential på grund av en alltför stor ricasso och onödig häl är Cold Steel "Roach Belly".

Tänk va bra den här kniven hade kunnat vara utan dessa svagheter. Kniven har i övrigt en mycket fin bladform, lämplig som allroundkniv men också till jakt och fiske, trots skålslipningen som är väldigt grund och högt uppdragen, varför den nästan påminner om skandinavisk slipning.

Stålet är det tyska Krupp/Thyssen 1.4116. Det är i o f inte något dängarstål men till den här typen av knivar duger det väl, framför allt med tanke på priset. Kniven kostar inte många tior.

Ergonomin är mycket bra och påminner om den hos Spyderco "Fred Perrin". Handtagsmaterialet är ABS-plast och greppet är utrustat med hål för fånglina. Slidan är av det enlare slaget, tillverkat i nylon. Den fästs runt bältet med en simpel bältesloop (vertikal).

Som sagt, en kniv som kunde ha varit en prisvärd storsäljare är i det här utförandet på sin höjd medioker.
 

Bilagor

  • Min Cold Steel Roach Belly, 3.jpg
    Min Cold Steel Roach Belly, 3.jpg
    53 KB · Visningar: 513
  • Min Cold Steel Roach Belly, 2.jpg
    Min Cold Steel Roach Belly, 2.jpg
    15.1 KB · Visningar: 511
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 524
Jag har hittat en konkurrent inför mitt knivköp!
Jag var från börja helt inne på en Benchmade 890 Torrent.

Trumvirvel.... Benchmade 470 Emissary!
Denna har fler fördelar såsom AXIS låsning och mycket mindre ricasso.

Precis som 890 har den "partial flat grind" och low carry clip.
Den är dessvärre 800kr dyrare på den sida jag tänkt göra mitt köp på (midway.se)

Är fortfarande kluven då jag tycker att 890 är så jäkla mycket snyggare.

Varken ekonomin eller flickvännen tillåter att jag köper båda=\

Vi får se hur det blir!

Övre: 890 Undre: 470
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    15.9 KB · Visningar: 648
Jag har hittat en konkurrent inför mitt knivköp!
Jag var från börja helt inne på en Benchmade 890 Torrent.

Trumvirvel.... Benchmade 470 Emissary!
Denna har fler fördelar såsom AXIS låsning och mycket mindre ricasso.

Precis som 890 har den "partial flat grind" och low carry clip.
Den är dessvärre 800kr dyrare på den sida jag tänkt göra mitt köp på (midway.se)

Är fortfarande kluven då jag tycker att 890 är så jäkla mycket snyggare.

Varken ekonomin eller flickvännen tillåter att jag köper båda=\

Vi får se hur det blir!

Övre: 890 Undre: 470

Den med axis ser fin ut! Vad är det för spärr under axis "delen"?
 

Liknande trådar