Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har hittat en konkurrent inför mitt knivköp!
Jag var från börja helt inne på en Benchmade 890 Torrent.

Trumvirvel.... Benchmade 470 Emissary!
Denna har fler fördelar såsom AXIS låsning och mycket mindre ricasso.

Precis som 890 har den "partial flat grind" och low carry clip.
Den är dessvärre 800kr dyrare på den sida jag tänkt göra mitt köp på (midway.se)

Är fortfarande kluven då jag tycker att 890 är så jäkla mycket snyggare.

Varken ekonomin eller flickvännen tillåter att jag köper båda=\

Vi får se hur det blir!

Övre: 890 Undre: 470
Lycka till ;). Personligen skulle jag ha valt 470-an.

~Paul~
 
Missa citera....Men till Oblix

Det är en låsning av bladet i stängt läge. (Kniven är spring assisted) Den fungerar också som en extra låsning till axislåset i utfält läge.

Ett annat plus på modellen är att man kan välja vilken sida man vill ha clipet på.

Den har även samma tjocklek på bladet som 530 som depaul rekomenderat tidigare.

Stålet är s30v och det kan jag inte säga nått om. Är inte så insatt ännu;)

Någon annan kunnig kanske kan upplysa?
 
Stålet är s30v och det kan jag inte säga nått om. Är inte så insatt ännu;)

Någon annan kunnig kanske kan upplysa?
S30V är Crucibles PM (pulvermetallurgiskt) stål, ursprungligen framtaget i samarbete med Chris Reeve som byte till ett standardstål som håller i längden. Chris hade tidigare jobbat med varierande stålsorter och hade därför specifika önskemål gällande S30V.

De första utgåvorna hade tyvärr en del problem med värmebehandlingen och S30V fick oförtjänst dåligt rykte under en lång tid efteråt trots att man faktiskt efter en period fick bukt med dessa problem.

Spyderco var bland de första av de stora att börja använda det här stålet som sitt standardstål. Deras svar att härda stålet lite mjukare och därför undvika problem med urflisning. Spydercos knivar ligger än idag någon grad under den rekommenderade hårdheten. Det ökar visserligen på motståndet mot plastisk deformation men samtidigt sänker dess förmåga att vidstå abrasiv nötning (slitstyrka).

Den kemiska kompositionen räknad i viktprocent på matrisens volym på järnbas är som följer:

Kol 1.45%
Krom 14.00%
Vanadin 4.00%
Molybden 2.00%

Som alltid så är PM-stålets fördelar framför allt ett fint och välfördelat korn som tillsammans med de legerade ämnen ger det en mängd fördelar bland de rostfria stålsorterna. Det är framför allt slitstyrka och rosttröghet men också underlättande av själva värmebehandlingen och framtagande av en del önskade effekter som är de legerade ämnens syfte.

Allt som allt är Crucible CPM S30V ett bra stål men i mina ögon inte lika bra som de många andra PM-stålen som det konkurrerar med.

~Paul~
 
Jag har hittat en konkurrent inför mitt knivköp!
Benchmade 470 Emissary!
Den är dessvärre 800kr dyrare på den sida jag tänkt göra mitt köp på (midway.se)
Jag "röstar" också på 470 helt baserat på internet-kunskap, har aldrig hållit i kniven. (lägger den också i min kandidat-lista).

Har du bråttom? Har du frågat lamnia.fi om pris? Jag tror att de tar hem. Har inte beställt själv, men fått bra svar. Mittemellanalternativ: de fixar att få kniven inom EU-tullområde och verkar ordna det till ett rimligt pris. Andra har nämnt lamnia.fi här tidigare. Jag tycker de svenska handlarna har orimligt höga priser.
 
Jag "röstar" också på 470 helt baserat på internet-kunskap, har aldrig hållit i kniven. (lägger den också i min kandidat-lista).

Har du bråttom? Har du frågat lamnia.fi om pris? Jag tror att de tar hem. Har inte beställt själv, men fått bra svar. Mittemellanalternativ: de fixar att få kniven inom EU-tullområde och verkar ordna det till ett rimligt pris. Andra har nämnt lamnia.fi här tidigare. Jag tycker de svenska handlarna har orimligt höga priser.

S30V är Crucibles PM (pulvermetallurgiskt) stål, ursprungligen framtaget i samarbete med Chris Reeve som byte till ett standardstål som håller i längden. Chris hade tidigare jobbat med varierande stålsorter och hade därför specifika önskemål gällande S30V.

De första utgåvorna hade tyvärr en del problem med värmebehandlingen och S30V fick oförtjänst dåligt rykte under en lång tid efteråt trots att man faktiskt efter en period fick bukt med dessa problem.

Spyderco var bland de första av de stora att börja använda det här stålet som sitt standardstål. Deras svar att härda stålet lite mjukare och därför undvika problem med urflisning. Spydercos knivar ligger än idag någon grad under den rekommenderade hårdheten. Det ökar visserligen på motståndet mot plastisk deformation men samtidigt sänker dess förmåga att vidstå abrasiv nötning (slitstyrka).

Den kemiska kompositionen räknad i viktprocent på matrisens volym på järnbas är som följer:

Kol 1.45%
Krom 14.00%
Vanadin 4.00%
Molybden 2.00%

Som alltid så är PM-stålets fördelar framför allt ett fint och välfördelat korn som tillsammans med de legerade ämnen ger det en mängd fördelar bland de rostfria stålsorterna. Det är framför allt slitstyrka och rosttröghet men också underlättande av själva värmebehandlingen och framtagande av en del önskade effekter som är de legerade ämnens syfte.

Allt som allt är Crucible CPM S30V ett bra stål men i mina ögon inte lika bra som de många andra PM-stålen som det konkurrerar med.

~Paul~

Tack för info!
Hur står det sig mot 154CM som är i 530:an och 890:an bland annat?
 
Jag "röstar" också på 470 helt baserat på internet-kunskap, har aldrig hållit i kniven. (lägger den också i min kandidat-lista).

Har du bråttom? Har du frågat lamnia.fi om pris? Jag tror att de tar hem. Har inte beställt själv, men fått bra svar. Mittemellanalternativ: de fixar att få kniven inom EU-tullområde och verkar ordna det till ett rimligt pris. Andra har nämnt lamnia.fi här tidigare. Jag tycker de svenska handlarna har orimligt höga priser.

Bra tips! Tack. Ska kolla med dom.
Nä jag har inte bråttom egentligen.
Har redan en Böker Subcom och en Gnome samt en Kershaw Skyline i edc-rotationen bland annat;)

Har du skrivit till dom på engelska eller svenska? Min finska är minst sagt bristfällig...
Mvh /Olle
 
Bra tips! Tack. Ska kolla med dom.
Nä jag har inte bråttom egentligen.
Har redan en Böker Subcom och en Gnome samt en Kershaw Skyline i edc-rotationen bland annat;)

Har du skrivit till dom på engelska eller svenska? Min finska är minst sagt bristfällig...
Mvh /Olle
Jag har handlat med dom en hel del och alltid skrivit på svenska fast jag bor i Finland och har alltid fått svar på svenska. Lycka till!
 
EKA Executive President är en riktig gentlemanna-kniv.

Rostfritt handtag i 420J, Sandvik 12C27 blad och en jättefin ögla för fånglina. Kniven är utrustad med "rygglås" (back lock). Det är ganska sällan den här kniven kommer upp till diskussion eller ens bedömning.

Min mycket personliga åsikt är att det är en trevlig kusin till EKA Executive Sportsman. "Sportsmannen" har träskollor och känns lite bekvämare i handen men "Presidenten" är avsevärt mindre rent volymmässigt. Den har ett clip som inte är avtagbart men väl inte svårt att sprätta bort. Lite synd kanske ;).
 

Bilagor

  • Min EKA Executive President, 2.jpg
    Min EKA Executive President, 2.jpg
    27.7 KB · Visningar: 898
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 891
Har precis slipat och smörjt en 470 åt en kompis, när jag först fick den var jag inte särskilt imponerad - den kom inte speciellt vass och var väldigt segöppnad. Lite FrogLube så var det definitivt fart på den, dock! Numera är den väldigt vass också :)

Blev nästan lite hypnotiserad av öppna/stänga en assisted! Man kanske borde skaffa sig en...
 
Förstår att du gillar Eka Paul! Jag har en eventuellt intressant modell som ligger uppe i föräldrahemmet. Var min farfars. Kan lägga upp en bild om en vecka eller så.
Är en liten rektangulär flerbladskniv i rostfritt chassi. Har för mig där är verktyg på bägge sidorna att fälla ut, inkl fil och två olika knivblad tror jag. Svart etui. Du kanske redan nu kan säga vad det rör sig om?

Ang de två Benchmadeknivarna som diskuterats så är ju 470 grann. Men oavsett något kortare ricasso så är där ju en stor bula/guard framför bladet som gör att man kommer långt ifrån eggen med handen. Jag tycker nästan det är störigare. Lite det som hindrat mg från en Griptilian. Fällknivens modeller däremot, där har man tänkt till kring detta. Nyligen köpt mig tk4 och PXL WH och de är superfunktionella.

/M
 
Har precis slipat och smörjt en 470 åt en kompis, när jag först fick den var jag inte särskilt imponerad - den kom inte speciellt vass och var väldigt segöppnad. Lite FrogLube så var det definitivt fart på den, dock! Numera är den väldigt vass också :)

Blev nästan lite hypnotiserad av öppna/stänga en assisted! Man kanske borde skaffa sig en...
Haha, det är mycket enkelt att fastna i fäll ut-fäll in träsket ;). Det blir nästan hypnotiskt. Dock har man skurit sig några ggr i samband med dylika "lekar" :).

~Paul~
 

Liknande trådar