1. Choilen är väl den lilla biten av oslipad egg intill handtaget va..................................Nått jag skulle vilja ha är en pedagogisk förklaring på vad som skiljer choil och ricasso?
2. Är det av estetsika skäl du inte gillar det eller tycker du det hindrar användarvänligheten? Vad jag läst mig till så är det för att man skall kunna skärpa hela eggen. Nackdelarna skulle vara att man inte nyttjar bladets längd och att bladet fastnar i materialet man arbetar i.
3. Vad jag läst mig till så kallar dom det 3/4 flat grind. Att det alltså inte är skålslipad.
4. Den lilla "glaskrossen" har jag också funderat över. Om den upplevs som vass så rundar jag helt enkelt ned den med ett bryne. Är inte rädd att modifiera lite då jag blivit förälskad i utseendet i övrigt.
5. Får för mig att axis-låsningen inte är idiotsäker. Om de små små fjädrarna pajjar så är kniven obrukbar. ........Är inte deras modified locking liner mer enkel och robust? tänker "keep it simpel".
1. Choil är den halvcirkelrunda utskärningen i bladet. I det här fallet går den en bit in i själva ricasson. Ricasso är den platta delen intill handtaget där man oftast finner diverse textangivelser gällande stålet, tillv. landet och modellnumret. Choil och ricasso tillsammans brukar ibland vara skyldiga till att stjäla upp till en fjärdedel av eggens effektiva skärlängd:
2. Det är absolut inte av estetiska skäl, utan av praktiska. Se exemplet ovan. Det där argumentet att man skall kunna skärpa kniven ända ned på eggen utan att riskera sabba handtaget håller inte. Är man rädd att skada parerskyddet så varför bara inte tejpa över den? Dessutom behöver man inte beröva eggen upp till en fjärdedel bara för att undvika den risken
. Det hade räckt med någon mm.
På min Benchmade 710 ser du klart och tydligt att man inte behöver en ricasso för att komma åt nära greppet i samband med slipning. Det räcker med en liten distanslucka. Faktum är att inte ens den behövs egentligen. En EKA 82/92 har en egg som går ända ned i handtaget och det funkar ändå
.
3. OK, det var bra. Jag äger som sagt inte den modellen. På de flesta bilder jag sett ser det ut som om bladet vore skålslipat.
4. Är du inte rädd att gå loss på en helt ny kniv så är det bara att köra på!! Har du dessutom fastnat för kniven i fråga och anser att den uppfyller alla dina krav ur praktisk- och estetisk synpunkt så bör du slå till och skaffa den.
5. Axisen anses vara starkare än liner-locken. Omegafjädrarna brukar aldrig gå sönder samtidigt. Jag har bara hört talas om ett fall där fjädern på ena sidan har gått sönder. Kniven funkar även med endast en aktiv fjäder.
Jag har plockat isär både 710 och 530 för att kontrollera fjädrarnas status och bättrat på genom att lägga in teflonbrickor mellan handtaget och själva fjädrarna. Därefter smorde jag allt med Militec-1 fett. Att de blir skavda till den grad att de går sönder är uteslutet.
Axisens stora fördel är att den är anpassad för både höger- och vänsterhänta personer, samt den smidiga ut-/infällningen. Konstruktionen är mycket enkel att både serva och använda.
~Paul~