Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Haha! Precis. Du fick ett tyst medhåll från min sida när du postade den jämförelsen:)
Vi har kanske liknande knivsmak. Har du något förslag? Måste ju finnas fler vänsterhänta fällknivsfanatiker än mig
 
Haha! Precis. Du fick ett tyst medhåll från min sida när du postade den jämförelsen:)
Vi har kanske liknande knivsmak. Har du något förslag? Måste ju finnas fler vänsterhänta fällknivsfanatiker än mig
Svårt att ge generella råd. Personligen gillar jag som bekant Benchmade 530, tack vare det tunna bladet, fina stålet, låga vikten, Axis-bladlåset samt den tunna profilen.

MinBenchmade530440C2.jpg


MinBenchmade530440C5.jpg


~Paul~
 
Tycker att 530 ser lite för combat/dolklikande ut. Men tack för tipset! Det värsta med e-handel är ju att man inte kan klämma och känna. Man kollar på massvis med bilder och recensioner men får ändå ingen känsla för kniven i fråga. Nästan alla mina knivköp har varit en aha-upplevelse både positivt och negativt.
 
Tycker att 530 ser lite för combat/dolklikande ut. Men tack för tipset! Det värsta med e-handel är ju att man inte kan klämma och känna. Man kollar på massvis med bilder och recensioner men får ändå ingen känsla för kniven i fråga. Nästan alla mina knivköp har varit en aha-upplevelse både positivt och negativt.
Förstår dina farhågor. Jag tyckte också att den här typen av knivar var skräp. Det vill säga ända tills jag fick känna på 530-an.

Vanligtvis är den här typen av blad värdelösa till att skära med organiskt material. Så inte i det här fallet. Kniven går igenom det mesta som om det inte vore där.

Här lade jag en tomat på brädan och lät kniven skära tunna skivor. Så tunna att de är genomskinliga.

MinBenchmade530ochentomat.jpg


~Paul~
 
Haha! Precis. Du fick ett tyst medhåll från min sida när du postade den jämförelsen:)
Vi har kanske liknande knivsmak. Har du något förslag? Måste ju finnas fler vänsterhänta fällknivsfanatiker än mig

Jag är inte vänsterhänt. Jag är nybörjare på avancerade (amerikanska) fällknivar och tar intryck här och från diverse ".nät-källor". Kommer nog att prova några stycken för att sen sälja eller ge bort om jag inte tycker det är värt besväret. Tveksamt om jag har behov av någon enhandsöppning eller mer avancerade stål än på EKA fällknivar, men det är intressant att titta på tekniska lösningar.

Mina invändningar mot Spyderco (upphöjning+hål i blad) är tramsig för det är en funktionell och enkel lösning med minimalt inkräktande i skär-vägen.
 
Förstår dina farhågor. Jag tyckte också att den här typen av knivar var skräp. Det vill säga ända tills jag fick känna på 530-an.

Vanligtvis är den här typen av blad värdelösa till att skära med organiskt material. Så inte i det här fallet. Kniven går igenom det mesta som om det inte vore där.

Här lade jag en tomat på brädan och lät kniven skära tunna skivor. Så tunna att de är genomskinliga.

~Paul~

Imponerande! Fick mig en liten tankeställare..
Några frågor när du ändå är online

1. Är inte så insatt i stål. är 154CM stål som 590:an är gjord i nått att ha?
2. Några andra kommentarer om just 590?
3. Och till sist. Vad tycker du om youtube-profilen nutnfancys recensioner?
 
Senast ändrad:
Jag är inte vänsterhänt. Jag är nybörjare på avancerade (amerikanska) fällknivar och tar intryck här och från diverse ".nät-källor". Kommer nog att prova några stycken för att sen sälja eller ge bort om jag inte tycker det är värt besväret. Tveksamt om jag har behov av någon enhandsöppning eller mer avancerade stål än på EKA fällknivar, men det är intressant att titta på tekniska lösningar.

Mina invändningar mot Spyderco (upphöjning+hål i blad) är tramsig för det är en funktionell och enkel lösning med minimalt inkräktande i skär-vägen.

Ja det är ju faktiskt sällan man så jäkla bråttom att få upp bladet. Men pecis som du säger så är de tekniska lösningarna intressanta. Det är inte hålet som stör mig utan just upphöjningen som gör kniven mindre snygg i mina ögon.
 
Imponerande! Fick mig en liten tankeställare..
Några frågor när du ändå är online

1. Är inte så insatt i stål. är 154CM stål som 590:an är gjord i nått att ha?
2. Några andra kommentarer om just 590?
3. Och till sist. Vad tycker du om youtube-profilen nutnfancys recensioner?
1. Jag antar att du menar 530?

1. 154CM är ett mycket fint stål. Tillsammans med sin japanska motsvarighet (Hitachi ATS-34) så ansågs dessa vara något av superstål i början av 90-talet. Sedan dess har det ju kommit många nya ståltyper, framför allt pulverstål som har höjt ribban ytterligare. Men inte desto mindre är 154CM ett mycket dugligt stål.

2. Som sagt, lite osäker på om du verkligen menar 590 eller 530. Precisera gärna.

3. Typiskt amerikanska åsikter som jag inte alltid delar. Ser hans inslag mer som underhållning än rena fakta. Men visst kan han vara ganska träffande ibland.

~Paul~
 
1. Jag antar att du menar 530?

1. 154CM är ett mycket fint stål. Tillsammans med sin japanska motsvarighet (Hitachi ATS-34) så ansågs dessa vara något av superstål i början av 90-talet. Sedan dess har det ju kommit många nya ståltyper, framför allt pulverstål som har höjt ribban ytterligare. Men inte desto mindre är 154CM ett mycket dugligt stål.

2. Som sagt, lite osäker på om du verkligen menar 590 eller 530. Precisera gärna.

3. Typiskt amerikanska åsikter som jag inte alltid delar. Ser hans inslag mer som underhållning än rena fakta. Men visst kan han vara ganska träffande ibland.

~Paul~

Ursäkta om jag uttryckte mig oklart.
Jag syftade på 590 då det är den jag funderar på att köpa.
Din samling och kunskap verkar ju minst sagt stor så jag antog (lite naivt kanske) att du hade en som låg och skräpa eller hade läst om den;)
När jag har sökt recensioner så har jag hört ris och ros och har svårt att skaffa mig en uppfattning.
Vill bara ha lite kött på benen innan jag trycker på order knappen.
Men det blir nog att jag beställer den och om den inte känns bra så får jag försöka sälja den.
 
Haha, OK. Tänkte att du hade fått hjärnblödning :).

~Paul~


Hej!

Jag vet att det är jävligt svårt att hitta en vettig Parang. Man kanske får ta och åka till malaysia nån dag och köpa med sig ett helt gäng!

Men hittade några som jag tyckte såg intressanta ut. Men som någon sagt innan vill man ju gärna känna och klämma.

http://www.onestopknifeshop.com/store/condor-village-parange-machete-ctk419-12hc.html

http://www.knivesaustralia.com.au/knives.html#SICUT
 

Liknande trådar