Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1: Inte avsevärt lättare men jag håller med om något lättare.
Skillnaden är att när man använder varmt vatten och Diskmedel måste man låta vattnet rinna in i handtaget. Skulle inte falla mig in att skruva isär en kniv för rengöring. Enligt mig blir de rena ändå, på samma sätt som en vitlökspress eller en konservöppnare, stavmixer med mera. Vattnet och diskmedlet sköljer rent och löser fett. En tändsticka skrapar först ur ansamlingar om det finns några och går även att rensa smutssamlaren nagelskåran med. Jag vet ju att att du har en Queen country coussin. Int än väl så svår att diska. Skruvandet har också med att göra att man saknar tiden för det under fiske eller jaktdagar.
Nog ingår väl bryningen av eggen i den totala underhållsuppgiften och är inget jag tar lätt på.

3: Har nu använt knivar i bortåt 40 år utan att stöta på de mekaniska problemen du nämnde så jag känner mig rätt trygg att det jämtlänska sötvattnet inte har så överdrivet corresiv verkan på kort sikt.. Däremot anser jag inte en kniv som varit i blod ren av bara avtorkning eftersom det lämnar en tunn film av smutsen. Ingen fara första dagen då jag anser att bakterierna utvecklas succesivt. Betänk att jag inte är hygienexpert så ta ingen av mina åsikter för sanning.

4: För mig vankas det exempelvis röding många sommarmornar under semestern då vi tar upp näten samt öring och röding på kastspö eller långdrag. Jag vill dessa dagar klä mig lite halvbra i exvis lundhags traversebyxor och det ser som mer semester ut utan slidkniv. Allt enligt mig själv. När jag far hem från septemberjakten och skall ta med mig en halvkropp älg har jag förvisso en slaktkniv men i andra sammanhang duger en Glidlåskniv bra. Har använt dem så mycket att jag känner mig helt trygg.
Jag anser att det inte är knivhanden utan den andra handen som är den som lever farligt.

Jag vet inte om att jag vrider och bryter ens vid älgslakt. Jag skär med eggen. Inte ens när man benar ur exvis ett bogblad bryter man väl i den utsträckning att det är nån fara för pivot. Däremot bryts det vid späntande av ved och sånt och då får man inte ta i allt man kan om man har en liten fällis.

På frågan varför: Därför att jag vill och kan och inte ser några nackdelar med det.

Bosse
OK :). Du har ett system som tycks funka för dig. Det är alldeles utmärkt och du bör därför hålla dig till det!

Jag har helt andra erfarenheter och baserar mina åsikter på dem.

Däremot kan man alltid diskutera logiken ;).

För att komma på andra tankar så har jag tagit en ögonblicksbild. Så här såg min skrivare ut i för en stund sedan.

Bilagor

• Dagens gruppfoto, 2.jpg
    Dagens gruppfoto, 2.jpg
    44.9 KB · Visningar: 604
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 646
Logiken lämnar stort spelutrymme kring knivar. Jag skär i mycket kött fisk mat grönsaker frukt samt i lite brev papper och snöre och jag gillar glidlås - volla - jag använder dem - logik.
Sanningen att säga använder jag fastbladare ännu mer - Elvis gamla moror och den holken lämnar ju också lite att önska i fråga om hygien. Jag hobbubygger och använder då hultafors och Mora 511 egentligen föredömligt renliga knivar men dem tvättar jag inte så de är nog farligast i mat. Vad gäller hygienen är du vad jag förstår kock och håller väl en standard som bygger mer på bestämmelser än hundkroppar.

Helt annan grej. 1000:- bränner mig i fickan . Har nån provat ENZO glidlåskniv. Ärom nå å ha?

Bosse

1. Logiken lämnar stort spelutrymme kring knivar. Jag skär i mycket kött fisk mat grönsaker frukt samt i lite brev papper och snöre och jag gillar glidlås - volla - jag använder dem - logik.

2. Vad gäller hygienen är du vad jag förstår kock och håller väl en standard som bygger mer på bestämmelser än hundkroppar.

3. Helt annan grej. 1000:- bränner mig i fickan . Har nån provat ENZO glidlåskniv. Ärom nå å ha?

Bosse
1. Det är din högst personliga logik ;). Jag pratar om en allmängiltig logik som är upp till var och en att bedöma.

2. Ja, före detta kock. Men det har inte med min åsikt gällande den här frågan att göra :).

3. Fina knivar. Om det finns bättre? Förmodligen ...

~Paul~

Trevlig bild förresten. Hur går det med 530:an?! Lite sugen själv, gillar lätta prylar. Har dessutom ev möjlighet till en riktigt bra deal på just den kniven.

Trevlig bild förresten. Hur går det med 530:an?! Lite sugen själv, gillar lätta prylar. Har dessutom ev möjlighet till en riktigt bra deal på just den kniven.
Det är faktiskt den kniven som jag har på mig allra oftast. En genomsympatisk pjäs med bra ergonomi, lätt vikt och en mycket fin bladgeometri.

Du gör inget misstag om du investerar några kronor i den! ;).

~Paul~

Haha, OK. Tänkte att du hade fått hjärnblödning :).

~Paul~

Hade jag menat allvar så hade jag nog bett sambon ringa ambulansen JA :)
Jo, Parduen lockar lite. Får se om det kan motiveras, är ju löjligt nöjd med min TK4 som edc fn, Där snackar vi lysande kombination av geometri och vikt minsann! Ska se om jag kan få sålt ett par grejer först, och har lite annat på g. Men 600 spänn är väl en ok deal all inclusive?

Hade jag menat allvar så hade jag nog bett sambon ringa ambulansen JA :)
Jo, Parduen lockar lite. Får se om det kan motiveras, är ju löjligt nöjd med min TK4 som edc fn, Där snackar vi lysande kombination av geometri och vikt minsann! Ska se om jag kan få sålt ett par grejer först, och har lite annat på g. Men 600 spänn är väl en ok deal all inclusive?
Ja, det är ett mycket bra pris!

~Paul~

Det är faktiskt den kniven som jag har på mig allra oftast. En genomsympatisk pjäs med bra ergonomi, lätt vikt och en mycket fin bladgeometri.

Du gör inget misstag om du investerar några kronor i den! ;).

~Paul~

Tror jag hade en tidig variant av 530. Rätta mig om jag har fel, men nog fanns en sådan? Minns att jag gillade den. Men lite för "taktisk" för min smak. Mycket lätt dock och dessutom försedd med det utomordentliga axis-låset. Udda nog förlorade jag mitt ex på poker! :)

Tror jag hade en tidig variant av 530. Rätta mig om jag har fel, men nog fanns en sådan? Minns att jag gillade den. Men lite för "taktisk" för min smak. Mycket lätt dock och dessutom försedd med det utomordentliga axis-låset. Udda nog förlorade jag mitt ex på poker! :)
Ooo, det måste ha svidit. Ja, denna modell har funnits i en mängd olika bladkonstellationer. Min variant har ett 440C-blad.

Håller med om att kniven kan tyckas vara en typisk combat-variant. Som tur är så funkar den väl rent praktiskt, tack vare det mycket tunna bladet.

~Paul~

Är det någon här på forumet som har några kloka ord att säga om benchmade 890 torrent?

Jag föll för att den såg elegant och enkel ut och att jag gillade clipet för kniven ligger djupt i fickan.

Jag är vänsterhänt och det känns som det begränsar mig till någon kniv med "spydercohål" alt spring assisted.

Jag är alltså på jakt efter en elegant (ej för taktisk) edc-kniv med ca 8-10cm ej sågtandat blad.
Den ska passa en vänsterhänt och ha vad amerikanerna kalla "low rider" clip.

Gillar inte spydercos stil över lag...

Några andra kandidater är:
Benchmade dejavoo
Benchmade 470
Sog flash

Andra förslag och inköpsställe uppskattas
Budget ligger på max 2000 med tull, frakt osv.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg