OK . Du har ett system som tycks funka för dig. Det är alldeles utmärkt och du bör därför hålla dig till det!1: Inte avsevärt lättare men jag håller med om något lättare.
Skillnaden är att när man använder varmt vatten och Diskmedel måste man låta vattnet rinna in i handtaget. Skulle inte falla mig in att skruva isär en kniv för rengöring. Enligt mig blir de rena ändå, på samma sätt som en vitlökspress eller en konservöppnare, stavmixer med mera. Vattnet och diskmedlet sköljer rent och löser fett. En tändsticka skrapar först ur ansamlingar om det finns några och går även att rensa smutssamlaren nagelskåran med. Jag vet ju att att du har en Queen country coussin. Int än väl så svår att diska. Skruvandet har också med att göra att man saknar tiden för det under fiske eller jaktdagar.
Nog ingår väl bryningen av eggen i den totala underhållsuppgiften och är inget jag tar lätt på.
3: Har nu använt knivar i bortåt 40 år utan att stöta på de mekaniska problemen du nämnde så jag känner mig rätt trygg att det jämtlänska sötvattnet inte har så överdrivet corresiv verkan på kort sikt.. Däremot anser jag inte en kniv som varit i blod ren av bara avtorkning eftersom det lämnar en tunn film av smutsen. Ingen fara första dagen då jag anser att bakterierna utvecklas succesivt. Betänk att jag inte är hygienexpert så ta ingen av mina åsikter för sanning.
4: För mig vankas det exempelvis röding många sommarmornar under semestern då vi tar upp näten samt öring och röding på kastspö eller långdrag. Jag vill dessa dagar klä mig lite halvbra i exvis lundhags traversebyxor och det ser som mer semester ut utan slidkniv. Allt enligt mig själv. När jag far hem från septemberjakten och skall ta med mig en halvkropp älg har jag förvisso en slaktkniv men i andra sammanhang duger en Glidlåskniv bra. Har använt dem så mycket att jag känner mig helt trygg.
Jag anser att det inte är knivhanden utan den andra handen som är den som lever farligt.
Jag vet inte om att jag vrider och bryter ens vid älgslakt. Jag skär med eggen. Inte ens när man benar ur exvis ett bogblad bryter man väl i den utsträckning att det är nån fara för pivot. Däremot bryts det vid späntande av ved och sånt och då får man inte ta i allt man kan om man har en liten fällis.
På frågan varför: Därför att jag vill och kan och inte ser några nackdelar med det.
Bosse
Jag har helt andra erfarenheter och baserar mina åsikter på dem.
Däremot kan man alltid diskutera logiken .
För att komma på andra tankar så har jag tagit en ögonblicksbild. Så här såg min skrivare ut i för en stund sedan.