Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gött mos! Jag ska göra en "pouch" med en "dangler". Stör mig att jag kan de engelska benämningarna men inte de svenska. Pung och dinglare låter ju lite halvsuspekt...

Funderade på att sätta dit en D-ring på hällan för att ha den biten klar, men glömde det och sömmen sitter lite knepigt till för att göra om även om det skulle gå. Men eftersom det inte ligger nån vandring eller annat ryggsäcksbärande i sikte får det vänta.

Dangler borde kunna heta förlängare på svenska. Knivstrumpa?

Har använt CCL Knife handle oil på ett par knivar och är helt nöjd. Fyller porer och ger en fin yta.
Finns säkert att köpa från andra handlare men här är en länk:
https://www.brisa.fi/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=product_info&products_id=615

Det är det här jag funderar över, om inte hårdvaxolja ersätter liknande produkter. Förutom att bara mörka träet så finns det pigment för att ge det en lite roligare nyans och så får den en stark slityta.

På sid 2 (av 2) på den här pdf'n finns de olika kulörerna: http://www.welinoco.com/pub_docs/files/Produktdatablad/Osmo_SFS/SFS_M_Hårdvaxolja_Pigmenterad.pdf

Det är det här jag funderar över, om inte hårdvaxolja ersätter liknande produkter. Förutom att bara mörka träet så finns det pigment för att ge det en lite roligare nyans och så får den en stark slityta.

På sid 2 (av 2) på den här pdf'n finns de olika kulörerna: http://www.welinoco.com/pub_docs/files/Produktdatablad/Osmo_SFS/SFS_M_Hårdvaxolja_Pigmenterad.pdf

Vet inte om det bara är för mig länken inte funkar :-(
Tyvärr vet jag inte så mycket mer om produkten fick tips om den på ett annat fora, och den funkade mycket bra för mig.

Då var den förlängda "knivstrumpan klar". Var riktigt skoj det här med att pyssla med läder. Ska definitivt göras fler knivslidor och lite andra smågrjer. Men vad fingrarna blir möra!

Bilagor

• l1.jpg
    l1.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,339
Då var den förlängda "knivstrumpan klar". Var riktigt skoj det här med att pyssla med läder. Ska definitivt göras fler knivslidor och lite andra smågrjer. Men vad fingrarna blir möra!

Snyggt!

Sömnad eller vad man kallar det kan vara kul om man betraktar det som att montera ihop olika delar. Som att snickra ungefär. Om man ser sig som en man, vill säga.

Tack. En grej jag blev nöjd med, som tyvärr inte görs riktig rättvisa på bilden, är finishen på lädret. Hade varken läderfett eller olja hemma så jag gned på lite bivax i oregelbunden tjocklek och blåste lite med hårtork på det varpå det polerades lite med en bomullstrasa. Gav en lite åldrad och flammig bild, samtidigt som det ger skydd mot väta och lite styvhet till slidan. I backspegeln hade jag gärna haft mässing i d-ringen och kanske mässingsnitar till bältesöglan där jag sytt, men har varken nitar eller verktyg till sådant.
Moran som sitter i är Companion MG. Precis samma som jag har i snickarlådan (och en del till skogs) ,TopQ Allround, men med annan färg och annat mönster på skaftet. Den är lite mer "frilufsig" och klär i ett läderfodral.

/M

Sved & jag har hållit på med en stick kniv, en första variant i kolstål var klar för ett år sedan.. nu har Seved fixat ett par blad i Elmax, första har jag satt ihop precis..

Blad: Elmax, 5mm tjock, 30 mm bred & 320 mm lång, vikt 230 gr utan handtag/300 gr med handtag
Hrc 58.

svart & röd vulcan, svart/grå micarta, rostfria rör ( gillar inte riktigt handtagets färg/ådring..)

har 2 blad till som skall göras klara.

skall göra en slira idag eller imorgon, rören skall försänkas.

på en av bilderna är den första i kolstål med ( dessert ironwood).

den första har använts under hösten ett par gånger till min belåtenhet(eftersök) !

J.

Bilagor

• cleaner 2 a.jpg
    cleaner 2 a.jpg
    114.5 KB · Visningar: 811
  • cleaner 2 b.jpg
    cleaner 2 b.jpg
    98.9 KB · Visningar: 934
  • cleaner 1 & 2.jpg
    cleaner 1 & 2.jpg
    138.8 KB · Visningar: 1,062

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg