Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Biltema har haft en rå linolja för rostskydd. Ekolologiskt, kultur etc lär lyfta priset men innehållet är säkert det samma. T o m hälsokostshyllan har linolja numera.

Problemet med billigare råa linoljor är att de kan vara kontaminerade och att man då får problem med mikrobelände i träet. Kulturhantverkarna har en seriös filtreringsprocess som ska minimera risken för sådant. Dock lite dyrare.

/M

Har smält industivax och doppat knivskaft. Överflödet är lätt att sickla av och mot en lumpskiva går det att få porerna blanka och det uppstickande träet strävt.

Det finns en baksida med vaxmetoden när det börjar bli schavigt måste man tvätta rent med vatten och blötmedel samt vaxa och buffa om.
Linolja och terpentin är vida enklare att underhålla.

Det finns en baksida med vaxmetoden när det börjar bli schavigt måste man tvätta rent med vatten och blötmedel samt vaxa och buffa om.
Linolja och terpentin är vida enklare att underhålla.

Jo, men om kniven inte är särskilt underhållande att titta på spelar det liksom ingen roll. Gömd och glömd i en låda kan den lika gärna vara obehandlad. Slidan är klar btw..

Vad blev det för slida?
Var senast igår och skaffade läder, nål, tråd etc (i en fantastiskt trevlig läderslöjdbutik i Köpenhamn btw. "Skinhuset", för alla som har vägarna förbi) för att debutera som slidmakare. Ska ge mig på att göra en till en Mora först. Sen står yxfodral och kort/sedel-hållare på agendan.

/M

Vad blev det för slida?
Var senast igår och skaffade läder, nål, tråd etc (i en fantastiskt trevlig läderslöjdbutik i Köpenhamn btw. "Skinhuset", för alla som har vägarna förbi) för att debutera som slidmakare. Ska ge mig på att göra en till en Mora först. Sen står yxfodral och kort/sedel-hållare på agendan.

/M

Kimmo har gjort en enkel steg-för-steg beskrivning, hittade en länk på nåt jägarforum, som jag utgick ifrån. Blev nåt liknande. Den funkar och kniven sitter kvar, så jag är nöjd.

Gött mos! Jag ska göra en "pouch" med en "dangler". Stör mig att jag kan de engelska benämningarna men inte de svenska. Pung och dinglare låter ju lite halvsuspekt...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg