Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tackar :)

Vet Seved att du är en stor fan av benchmade o förstår det för de är kvalitet:)
Kanske kan göra en trade med dig mot kniven senare om jag vill avyttra den .-)

mvh

Japp det stämmer, jag tycker det är mycket kniv för pengarna. Så gillar jag hur dom flesta av dom är utformade.
Ja hör av dej om du ska göra dej av med den. :) Nåt ska vi väl kunna hitta på :)

Seved

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Victorinox swisschamp elr Huntsman, men mest Huntsman tror jag .. :/

2. Vilken kniv använder du där ute?
Nån billig hantverkar kniv typ "Hultafors" tror jag :S jäkligt bra kniv för priset :D

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Aldrig vart utomlands :(

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Nån japan kniv jag fick av en prenumation (stavning) på Illustrerad vetenskap.
Ibland victorinox huntsman

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
ingen aning.. har många drömknivar :D

Tulipanrosen?

Funderar på att göra ett EKA nordic w11-liknade skaft till ett MORA 2000 blad som jag har liggande hemma, kan det bli nåt?

Eftersom det bara är en liten snutt-tånge undrar jag om nån har en ide på hur man kan få infästningen åtminståne lite starkare än att bara limma dit det rakt uppåner?

Funderar på att göra ett EKA nordic w11-liknade skaft till ett MORA 2000 blad som jag har liggande hemma, kan det bli nåt?

Eftersom det bara är en liten snutt-tånge undrar jag om nån har en ide på hur man kan få infästningen åtminståne lite starkare än att bara limma dit det rakt uppåner?

Tången är ibland av annat material än bladet och ditsvetsad. Smederna som gör så svetsar givetvis före finslipning och härdning. Du kan alltså svetsa dit en förlägning av tången, men behöver eventuellt härda om kniven efteråt. Sticker den ut tillräckligt kan du kanske TIG-svetsa dit den utan att värma bladet?

Tången är ibland av annat material än bladet och ditsvetsad. Smederna som gör så svetsar givetvis före finslipning och härdning. Du kan alltså svetsa dit en förlägning av tången, men behöver eventuellt härda om kniven efteråt. Sticker den ut tillräckligt kan du kanske TIG-svetsa dit den utan att värma bladet?

Hmmm...har nog svetsat rostfritt nån gång har jag för mig, men det vete fan om jag har lust med.

Minnet angående tången var desto sämre, skrev själv i en tråd om detta och den är 8 cm, så det borde räcka tycker man. Såg bladet häromdagen och när jag såg tråden så tänkte jag att det kanske kan vara nåt, så nu är skaftet klart. Tre små hål och sen bränna ut resten.

Nu är frågan, om man ska borra längs med fibrerna, vilken borr man ska ha. Vanlig träborr, träspiral eller metallborr? Bör även ha >80 mm skär.

Hmmm...har nog svetsat rostfritt nån gång har jag för mig, men det vete fan om jag har lust med.

Minnet angående tången var desto sämre, skrev själv i en tråd om detta och den är 8 cm, så det borde räcka tycker man. Såg bladet häromdagen och när jag såg tråden så tänkte jag att det kanske kan vara nåt, så nu är skaftet klart. Tre små hål och sen bränna ut resten.

Nu är frågan, om man ska borra längs med fibrerna, vilken borr man ska ha. Vanlig träborr, träspiral eller metallborr? Bör även ha >80 mm skär.

Sådär ja, nu är den färdigmonterad. Blidde en spiralborr och limmade med en skvätt epoxy.

Hur bör man då behandla skaftet (Ek), bets, olja, lack eller en kombo? Obehandlad ek är inte direkt tråkig men heller inget som får nån att lyfta på ögonbrynen, och utan lack blir den skitig (missfärgad) hur man än gör.

Sen ska det bli en slida också, nåt tips?

Blir nog tyvärr inga bilder, en teknisk uppdatering kunde ju tolkas som livsvilja.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg