Stort knivintresse - välj din favoritkniv

medans jag väntade på att limmet skulle torka till "Cleaner´n" så gjorde jag en ny slira till en av knivarna som jag gjorde förra året. har inte varit nöjd med den första sliran jag gjorde.

Den satt på tok för högt upp & eftersom jag primärt använder knivar under jakt så skavde den i allt krypande,springande & krälande

J.

Bilagor

• Verraco klar4 (Medium).jpg
    Verraco klar4 (Medium).jpg
    64.1 KB · Visningar: 661
  • Verraco slira 1.jpg
    Verraco slira 1.jpg
    163.3 KB · Visningar: 669
  • Verraco slira 2.jpg
    Verraco slira 2.jpg
    136.7 KB · Visningar: 666
Hej! Jag vill ha ett komplement till min S1:a. Någon som har erfarenhet av den här lilla rackaren?:

http://faltbutiken.se/butiken/knivar/223-pohl-force/224-alla/1193-pohl-force-lima-one-survival

Jag har ingen erfarenhet av den, men den har ju exakt samma bladlängd som S1:an. Vad kompletterar denna med som S1:an inte tar hand om redan? Den ser för övrigt väldigt obekväm ut i handen, samt att du betalar 1700 spänn för 26cm SK-5 kniv utan skaft.

Jag antar att du söker nånting mindre än S1:an med tanke på att du kallade Pohl kniven "lilla rackaren", du kanske borde kolla på Beckers eller ESEEs mindre knivar? Typ Izula eller Necker.

Jag är inte jättemycket för "tacticool"-looken som är så popular just nu, den där kniven ser mest bara opraktisk och obekväm ut :D

Oj, där blev jag lite förvånad :) Du som valt ut knivar i världsklass som S1 och Mora. Den där ser obekväm ut med konstig bladform som verkar svårslipad. Om man ska komplettera till en S1 (vilken jag ej själv äger eller använt) så skulle jag ändå våga rekomendera en liten sak som jag är väldigt förtjust i: en vanlig skalkniv. Jag har den med på allt från fjällturer till stadsresor och den ligger ofta i portföljen för fruktbearbetning. Jag använder Victorinox korta. Med hemgjort kydex fodral väger den inte mycket. Fungerar bra till fiskegöromål också, där jag kan förstå att S1 inte är helt optimal ibland :)
/M

...jo jo. Men jag har fyllt 40 och kan kosta på mig en extrakniv. :)

Förslag? Kriterier:
Hållbar, vass och tja, snygg.

Men ska du ha en till fastbladare, fast du har en pansarbrytande redan? Kör på nåt snyggt med träskaft eller liknande, Strömeng t.ex. Annars bland fällisar är det Victorinox eller Wenger som gör det bäst, men steget till en multitång är inte särskilt långt och då finns det bara Leatherman.

...jo jo. Men jag har fyllt 40 och kan kosta på mig en extrakniv. :)

Förslag? Kriterier:
Hållbar, vass och tja, snygg.

Kolla på de olika knife maker-trådarna på bladeforums.com, det finns jättemycket fina verk som dessutom är i rediga stål med bra härdning. Jag är riiiiktigt sugen på en Bushfinger från Fiddleback.

Bushfinger_new.jpg

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg