Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Träslag

Här en kniv jag ärvt efter farfar. Han fick den när han fyllde 75 år 1967.
Tillverkad av B.A. Falk i Gäddede, en på sin tid välkänd knivmakare.
Läder och silverbeslag på slidan, mycket vass egg på bladet.
Men vad är det för träslag i skaftet? Björk?

Bilagor

• 20120627_120847.jpg
    20120627_120847.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,474
Jag har skaffat ett par knivar - och är intresserade av några till - som är konvexa, och tänkte höra med er om ni har några tips på en bra bandslip som skulle kunna användas av en nybörjare. Vill lära mig att underhålla fabrikseggen och bandslip verkar vara ett väldigt bra sätt.

Har kikat runt lite på webshopparna hos vanliga bygghandlarna som finns lite här och var, men har inte riktigt hittat något som passar in.

http://www.youtube.com/watch?v=eREokC4MPM0 är det någon som använder någonting i den stilen?

Har väldigt liten erfarenhet av elverktyg och har aldrig använt en förut. Alla bandsliparna jag har sett hittills har inte haft något tomrum bakom själva bandet, vilket verkar vara ett krav om man ska få till konvexa eggen.

Alla råd mottages tacksamt!

Pia

Att slipa upp konvexa knivar med maskin känns lite grovt. Prova istället klassikern med musmatta och slippapper. Fördelen är att det tar lite längre tid, men du riskerar inte att värma för mycket.
Börja med 240-papper och fortsätt uppåt med 600, 1000..... läderskärp... papper..

Jag har skaffat ett par knivar - och är intresserade av några till - som är konvexa, och tänkte höra med er om ni har några tips på en bra bandslip som skulle kunna användas av en nybörjare. Vill lära mig att underhålla fabrikseggen och bandslip verkar vara ett väldigt bra sätt.

Har kikat runt lite på webshopparna hos vanliga bygghandlarna som finns lite här och var, men har inte riktigt hittat något som passar in.

http://www.youtube.com/watch?v=eREokC4MPM0 är det någon som använder någonting i den stilen?

Har väldigt liten erfarenhet av elverktyg och har aldrig använt en förut. Alla bandsliparna jag har sett hittills har inte haft något tomrum bakom själva bandet, vilket verkar vara ett krav om man ska få till konvexa eggen.

Alla råd mottages tacksamt!

Pia

Ta en titt på EdgePal.

Benchmade Rift, en av mina absoluta Benchmadefavoriter. Osborne design, vet tyvärr inte så mycket om tillverkningsår men en riktigt fin kniv.
Jag har haft en de vanliga produktionsmodellerna, inte en limiterad upplaga.

//Per
Har fått tag på en sådan benchmade men vet inte så mycket om de. Någon som kan något om den här, vilket år osv...

bb-1.jpg

bbb-1.jpg

bbbb.jpg

b-9.jpg

re

Tackar :)

Vet Seved att du är en stor fan av benchmade o förstår det för de är kvalitet:)
Kanske kan göra en trade med dig mot kniven senare om jag vill avyttra den .-)

mvh

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg