Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag flyttade hit ett litet citat då jag tycker det är trevligt att hålla knivdiskuterandet i den här megatråden.

Citat:
Ursprungligen postat av nodh
Tapio Wirkaalas knivar, om det är den med trekantigt svart skaft du menar, så tillverkas den inte längre. Däremot är den oerhört eftertraktad på samlarmarknaden, på samma sätt som Hackmanns överlevnadskniv och den röda(eller om det var den svarta) fällkniven som ser ut som en balisong.

Egna funderingar.
Intressant det där att de tre knivarna blev samlarobjekt. Virkalan är ju även en av mina drömknivar ända sedan de dar jag stog på ICA-kiosk- macken i övehogdal och dreglade över den som hängde där nåt år i mitten av 70-talet. Ballisongen har jag en av fast en nyare produktion av korsakoski. Darimot har min svåger den röda legendaren från förra seklet. Ingen av dem är väl egentligen välgjord. Hackman kniven har jag bara läst om och sett på bild men vad jag förstår är det väl den som har en liten upplaga och är sällsynt på det viset.

Vad jag tycker är intressant är att Anders L Dahlman prickade in dessa 3 knivar som de tre stora samlarobjekten från nordisk knivproduktion i sin bok, kniven en personlig betraktelse från mitten av 90-talet. Var han ett orakel, var de redan samlarobjekt då eller är det så att den publisitet de gavs då till och med har stärkt samlarvärdet?
Jag tror att man inte ska undervärdera vad den dyre Dahlman haft för påverkan på vårt knivintresse här i Sverige. Tänk på knivspalten under 70-80talen i jaktjournalen samt hans digra knivskrivande i Allt om jakt och vapen. Det här var ju en tid utan internet så utbudet av kunskap för gemene man var mindre, betydligt mindre än nu.

Exempel på andra knivar som fick vår uppmärksamhet genom honom var exvis Puma prospector, Puma four star, Schrade i stort och herritage serien och i synnerhet CH 1 som sedermera blev PH 1 sedan schrade tagit upp den i produktion igen efter påtryckningar från svenska marknaden. Lika var det förresten med Prospektorn som gjordes i en final edition om 1000 knivar efter starka svenska önskemål. Han skrev även mycket om gerber som även de var stora på marknaden. Å andra sidan kanske han testade och skrev om knivar han fick sig tillskickade av starka marknadsaktörer. Vad han visste egentligen om knivar blir lite oklart ibland då han exvis tyckte att knivar i 440 A var bra egghållare men dissade moraknivar som lågklassiga i stålet???? Förvisso var hans artiklar mina bässta godnattsagor i tonåren.

Bosse

1. Intressant det där att de tre knivarna blev samlarobjekt.

2. Ballisongen har jag en av fast en nyare produktion av korsakoski. Darimot har min svåger den röda legendaren från förra seklet. Ingen av dem är väl egentligen välgjord. Hackman kniven har jag bara läst om och sett på bild men vad jag förstår är det väl den som har en liten upplaga och är sällsynt på det viset.

3. Vad jag tycker är intressant är att Anders L Dahlman prickade in dessa 3 knivar som de tre stora samlarobjekten från nordisk knivproduktion i sin bok, kniven en personlig betraktelse från mitten av 90-talet. Var han ett orakel, var de redan samlarobjekt då eller är det så att den publisitet de gavs då till och med har stärkt samlarvärdet?

4. Jag tror att man inte ska undervärdera vad den dyre Dahlman haft för påverkan på vårt knivintresse här i Sverige. Tänk på knivspalten under 70-80talen i jaktjournalen samt hans digra knivskrivande i Allt om jakt och vapen. Det här var ju en tid utan internet så utbudet av kunskap för gemene man var mindre, betydligt mindre än nu.

5. Exempel på andra knivar som fick vår uppmärksamhet genom honom var exvis Puma prospector......Lika var det förresten med Prospektorn som gjordes i en final edition om 1000 knivar efter starka svenska önskemål.

6. Han skrev även mycket om gerber som även de var stora på marknaden. Å andra sidan kanske han testade och skrev om knivar han fick sig tillskickade av starka marknadsaktörer.

7. Vad han visste egentligen om knivar blir lite oklart ibland då han exvis tyckte att knivar i 440 A var bra egghållare men dissade moraknivar som lågklassiga i stålet???? Förvisso var hans artiklar mina bässta godnattsagor i tonåren.
1. Ja, ibland blir man inte klok på det där. Det vill säga vad som slutligen kommer att bli ett bra samlarobjekt och vad som kommer ej bli eftertraktat. Synd att man inte kan se in i framtiden.

2. Den svarta Hackmankniven:
MinHackmanSorsakoskiButterflykniv.jpg

Tapio Wirkkala, den lilla:
MinHackmanFinlandTapioWirkkanenPuukkoformgiven1960-61bild3.jpg

3. Jag tror att det har funkat åt båda hållen. På 90-talet så kunde man trots allt set åt vilket håll "vinden blåste" eftersom antalet samlare ökade stadigt. Som vanligt så var det USA som angav tonen.

4. Precis. Kunskapen var ganska begränsad, så A Dahlman plöjde så att säga jungfrulig mark.

5. Puma Prospector:
MinPuma667ProspectoriPumasterSteel.jpg

6. Gerber tillverkade ju en del berömda knivar på den tiden, bl a Mark I och II stridskniven och Armorhideserien:
MinGerberMarkII1978L6stl3.jpg

MinaGerberA400ochA475denstrre.jpg

7. Som sagt så var han tämligen ensam om en massa "tyckande". Dylika kommentarer hade idag inte passerat obemärkta och odiskuterade.

~Paul~

Jag kunde inte motstå denna...

071-10.jpg

Ni som har knivar med trähandtag som vistas ute mycket, vad gör ni för att hålla träet i fint skick?

Det är en Backwoods-kniv. Fin pjäs. När det gäller behandling av trä så beror det lite på hur det är preppat sedan tidigare. Det går därför inte att svara på i generella termer.

~Paul~

Ok, tack för infon :) Ska kontakta säljaren och höra. Det borde jag ju iofs ha gjort först!

re

Joodå, visst går det att svara på :).Ser att det är stabiliserat o då är det så gott som vattentätt. Du behlöver inte göra speciellt något alls med det. Blir det lite oglansigt så gnuggar du bara med en handuk så har den lyster igen. Blir det repigt o dant pappra bara lite med fint sandpapper o poler trissa så är den som ny igen.
Stabiliserat är just en behandling för att tåla väta, blood osv.. trät blir också hårdare
mvh Kimmo L

Joodå, visst går det att svara på :).Ser att det är stabiliserat o då är det så gott som vattentätt. Du behlöver inte göra speciellt något alls med det. Blir det lite oglansigt så gnuggar du bara med en handuk så har den lyster igen. Blir det repigt o dant pappra bara lite med fint sandpapper o poler trissa så är den som ny igen.
Stabiliserat är just en behandling för att tåla väta, blood osv.. trät blir också hårdare
mvh Kimmo L
Är med största sannolikhet stabiliserat, precis som du skriver :).

Men egentligen kan man inte vara till 100 procent säker. Att träet uppvisar en hög grad av finish och en speciell färgton och mönster kan också bero på att man efter att ha laserat träet polerat upp det.

Men andra ord, det betyder inte i sig att man använt just akryl (eller annan stabiliserings-reagent).

Men som sagt. Med största sannolikhet är det så som du skriver. Dock är mitt råd att trots allt fråga säljaren för att vara riktigt säker (precis som pialia ämnar göra).

~Paul~

re

Tjena Paul.:)

Jag läste bara specsen pialia skrev o där står det på scales Stabilized :)
Stabiliserat är mycket vackert då det framhäver struktur,mönster osv i trät och tål väta som sagt.
Har själv använt och använder mycket stabiliserat i knivar jag gör ibland. Amerikanernas stabbade material är det bästa då de tung stabbar sitt trät o då blir det mycket solid o hårt.

SPECS:
STYLE: DROP POINT/WITH TOP BEVEL/CONVEX EDGE
STEEL: ALDO'S 1095
FINNISH: FINE SATIN BELT FINNISH
SCALES: BEAUTIFUL STABILIZED BOX ELDER BURL W/ BLACK TANG LINERS (HÄR )
HARDWARE:NATY MICARTA PINS & SILVER LANYARD TUBE
MEASURMENTS: 7" OVERALL 2 3/4" BLADE
SHEATH: TOOLED LEATHER W/BELT LOOP <RH> CARRY

Jaså! OK, missade den texten. I så fall är ju saken klar :).

Ja, det är min Prospector. Tog några år att få tag i ett bra ex. Jag använder den självklart inte ;).

Det är en fin kniv men den har enligt min åsikt en svaghet, nämligen den allt för stora ricasson. Om jag minns rätt så tillverkades den första utgåvan i Pumaster-steel och de andra i Thyssen/Krupp Ws. Nr. 1.4116. Pumaster är ju förstås ett fint stål. Kruppstålet är inget annat än en variant på AISI 440A. Inget märkvärdigt m a o.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg