Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ringde precis upp en finmek här nere i Skåne ang ärendet. Han trodde att materialet skulle vara mycket svårarbetat och ställde sig lite fundersam. Sämst av allt var att han trodde det skulle röra sig om ett pris i tusenkronorsklassen....brrr
Men attans vad bra det hade blivit med en stjärnmejsel där!

/M
 
När det gäller de stora Vicarna med låsbart blad så är Outridern enligt min åsikt den mest praktiska modellen med tanke på storlek, vikt och urvalet av verktyg.

Jag tycker Outrider är för stor men jag förstår logiken.

Jag föredrar schweizare som är mer som vanliga fällknivar i dimension. Jag har också slutat med blott fällkniv. Det är antingen SAK eller Skeletool som EDC. Min favorit bland 111mm Vic är Forester med svart och rött skaft.

Efter ett par dagar med min nya Climber måste jag säga att jag föredrar saxen på min Wenger har bättre konstruktion. Köpte en Victorinox Spirit X igår och den har en liknande sax.
 
Ringde precis upp en finmek här nere i Skåne ang ärendet. Han trodde att materialet skulle vara mycket svårarbetat och ställde sig lite fundersam. Sämst av allt var att han trodde det skulle röra sig om ett pris i tusenkronorsklassen....brrr
Men attans vad bra det hade blivit med en stjärnmejsel där!

/M
Hm. Det är ett helt absurt pris. Faktum är att man då lika gärna kan skicka kniven till Victorinox och be dem att byta verktygen. Vad jag vet så brukade de utföra den här typen av arbeten mot avgift (så länge ett byte är praktiskt möjligt).

Hårdheten på kroken ligger på runt 40 HRC. Det är således inte samma härdningsgrad i kniven som i kroken (knivarna ligger mellan 53-56)!! Det borde därför inte vara speciellt svårt att forma om kroken ur mekanisk-teknisk synpunkt.

~Paul~
 
Hm. Det är ett helt absurt pris. Faktum är att man då lika gärna kan skicka kniven till Victorinox och be dem att byta verktygen. Vad jag vet så brukade de utföra den här typen av arbeten mot avgift (så länge ett byte är praktiskt möjligt).

Hårdheten på kroken ligger på runt 40 HRC. Det är således inte samma härdningsgrad i kniven som i kroken (knivarna ligger mellan 53-56)!! Det borde därför inte vara speciellt svårt att forma om kroken ur mekanisk-teknisk synpunkt.

~Paul~

Ja..lite dyrt låter det allt. Funderar på att göra om den själv, men till en syl. Men den kan så klart bli bökig att fälla upp. Varför ska de envisas med den där kroken? Mitt perfektionistiska prylsinne lider allvarligt pga av det alltså. Oh well. Gillar Compacten stenhårt ändå.

/M
 
Jag tycker Outrider är för stor men jag förstår logiken.

Jag föredrar schweizare som är mer som vanliga fällknivar i dimension. Jag har också slutat med blott fällkniv. Det är antingen SAK eller Skeletool som EDC. Min favorit bland 111mm Vic är Forester med svart och rött skaft.

Efter ett par dagar med min nya Climber måste jag säga att jag föredrar saxen på min Wenger har bättre konstruktion. Köpte en Victorinox Spirit X igår och den har en liknande sax.
Saxen är erkänt bra på Wengrarna. Bättre än den på Vicarna.

Jag bär min Outrider i ett Blackhawk-fodral på bältet så storleken är ett ickeämne i sammanhanget. Rent viktmässigt är den heller inte speciellt mycket tyngre än de mer kompakta/små Vicarna. Det skiljer på ca 20 g mellan min Outrider och min Explorer med custom-skollor.

Forester är också fin. Det är i princip samma kniv som Outrider men utan sax och stjärnmejsel. Jag vill nog trots allt ha en stjärnmejsel. Den är praktisk att ha i samband med fiskeutflykter. Det är rätt ofta en och annan skruv behöver tajtas eller lossas på diverse rullar.

Saxen klarar jag mig inte utan. Det är en av de få verktygen som jag verkligen kräver på en multikniv. Näst efter kniven så är det just saxen som jag använder allra oftast.

~Paul~
 
1. Funderar på att göra om den själv, men till en syl.

2. Men den kan så klart bli bökig att fälla upp.

3. Varför ska de envisas med den där kroken?
1. Det finns några alternativ förutom sylen. T ex kroklossare, buköppnare modell mindre eller minimejsel/skruvmejsel.

2. Jo, det kan vara ett problem förstås.

3. Jag vill minnas att jag läste någonstans att folket nere i Alperna kräver kroken pga vanan att bära omkring paket inslagna i snören!?! Vet dock inte om detta stämmer eftersom jag läste det på ett amerikanskt forum. Vi vet ju hur amerikanerna uppfattar Europa ;).

~Paul~
 
Tror vi har läst samma tråd då! Kan inte komma på någon bättre förklaring, så får köpa det så länge. Men visst, jänkare är ju jänkare. Var inne i en vanlig sportaffär där de sålde lite Benchamde och Spyderco, i San Diego. När jag sade jag var från Svea så påpekade killen att "you have great Swiss army knives!". Men Europe e ju ETT land eller hur.

/M
 
De Paul. Customskollorna vore intresanta att se på bild.
Explorer är väl en fin, välutrustad minimalist, men numera utgången modell? Förstoringsglaset är faktiskt bra.

Jag har lite grön canvas micarta liggande som jag funderar att sätta på en climber som jag likaledes har liggande.. Tänkte att det skulle räcka till en grön micarta classic oxå. Kanske filar jag bort nyckelringen som jag inte gillar på de större knivarna. Bryr mig inte heller om tandperaren men kanske installerar jag pinsetten. Jag gillar dem faktiskt bäst utan men pinsetten är trots allt användbar. Jag har dessutom en waiter med nån typ av lastbilsreklam som skulle bli mer användbar med handgjorda sidor. Kanske vackert ådrad masurbjörk, Har nån bit att såga skivor ur.

Dessutom vad gäller kroken, skulle kunna bli en bra mejsel att skruva i kontakter med, likt lilla Letherman pst mejseln. Det är ju dock fingergreppet i kroken som ger själva taget i verktyget. Jag ogillar kroken starkt men är inte heller förtjust i ideen med svåranvända verktyg i en SAK.

Blev dessutom lite sugen på mercatorn. Kind off....

När jag tittade efter mercatorn såg jag en Lone wolf city knife som designats av loveless som jag åtrår sedan bort åt ett decenium. Bäst att krascha hårddisken...

Bosse
 
Blev tvungen att googla kroken:

The hook is called the multi-purpose hook and serves multiple purposes, as they do.
The picking locks function wasn't mentioned in your Q so perhaps you meet only honest or ...err, secretive people.
Legitimate lock-picking though is sometimes necessary as when the key to the bureau is lost and the tax forms deadline is fast approaching.
As a fishing aid it is extremely useful. You can hook it through a fish's jaw and carry the fish like a strung parcel.
It is an elegant way to carry a fish, and if the fish is a fifteen pound salmon it is a delight to be seen calmly parading along the main street with it swinging gently in the breeze with an air of supremecy as a fiften pound salmon does so well when carried with the aid of a Victorinox Multipurpose Hook.
For disgorging deep hooks in fish and from the gullets of seagulls after such a bird has made a daring swoop on the bait before it hits the water I use a pair of long Spencer-Wells forceps but the Victorinox Multi-purpose Hook can be very useful for keepng the beak wide open in seagulls and for pulling a hook backwards fom the fish's mouth by inserting the multipurpose hook through the gills.
Forward extraction of the fishing hook is made quite inconvenient by the geometry of the Victorinox Mulipurpose hook, as is the use of the hook as a replacement or substitute for a sharpened fishing hook for fishing unless a multitude of tools is also opened out on the knife and allowed to gleam in the water like a multitentacled silvery baby octupus, and the quarry is an inexperienced but fully grown cod or marlin for which the opened tools will act as useful accessories to the hook when lodged firmly in the gut of the fish in allowing the fish to be successfully hauled to the boat of a smiling and eager fisherman.
Equine uses for the hook are numerous, from pulling teeth and unknotting knotted manes to cleaning the rims of spoiled horseshoes after a morning's riding in the marshes.
Inspection of horseshoes cleaned by a Victorinox Multipurpose Hook have shown the extreme usefulnes of the implement, especially on days following heavy rains resulting in the few dry passages through the marshes being rendered no longer dry.
The hook is also very useful for hanging Victorinox knives from small branches of trees in the wilderness or from nails or screws in a wall.
A Victorinox knife is conveniently already fitted to the hook by the manufacturer to make the task very much easier for the user.


Gillar tanken på att förvandla kniven till ett fiskedrag... :)
 
Supergeten. Ditt inlägg visar med all tydlighet hur vi försöker uppfinna användningsområden för ett i grunden värdelöst bihang. Det är rent ut sagt helt enkelt det mest värdelösa verktyget i en SAK.

Bosse
 
Tror vi har läst samma tråd då! Kan inte komma på någon bättre förklaring, så får köpa det så länge. Men visst, jänkare är ju jänkare. Var inne i en vanlig sportaffär där de sålde lite Benchamde och Spyderco, i San Diego. När jag sade jag var från Svea så påpekade killen att "you have great Swiss army knives!". Men Europe e ju ETT land eller hur.

/M
Man kan inte anklaga gemene amerikanen för att vara allmänbildad ;).

~Paul~
 
Supergeten. Ditt inlägg visar med all tydlighet hur vi försöker uppfinna användningsområden för ett i grunden värdelöst bihang. Det är rent ut sagt helt enkelt det mest värdelösa verktyget i en SAK.

Bosse


Hur länge har denna krok funnits? Kan det vara en sådan här ursprungligen?

http://www.leopardantiques.com/object/image/download/891/Tigers%20Eye%20Silver%20Glove%20Button%20Hook_Hallmark.Jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Buttonhook

Knappar i en arméuniform..? Dra åt kängknappar?
 

Liknande trådar