Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Customskollorna vore intresanta att se på bild.

2. Explorer är väl en fin, välutrustad minimalist, men numera utgången modell?

3. Förstoringsglaset är faktiskt bra.

4. Jag har lite grön canvas micarta liggande som jag funderar att sätta på en climber som jag likaledes har liggande.. Tänkte att det skulle räcka till en grön micarta classic oxå. Kanske filar jag bort nyckelringen som jag inte gillar på de större knivarna.

5. Bryr mig inte heller om tandperaren

6. pinsetten är trots allt användbar.

7. Kanske vackert ådrad masurbjörk, Har nån bit att såga skivor ur.

8. Dessutom vad gäller kroken, skulle kunna bli en bra mejsel att skruva i kontakter med, likt lilla Letherman pst mejseln. Det är ju dock fingergreppet i kroken som ger själva taget i verktyget. Jag ogillar kroken starkt men är inte heller förtjust i ideen med svåranvända verktyg i en SAK.

9. När jag tittade efter mercatorn såg jag en Lone wolf city knife som designats av loveless som jag åtrår sedan bort åt ett decenium. Bäst att krascha hårddisken...
1. De är inte så märkvärdiga. Lite formgjuten epoxy bara. Jag har sedan denna bild togs polishat upp skollorna. Så nu är de helt släta och skinande. Bilden är dock tagen innan renovering:

MinVictorinoxYeomanhybridbild2.jpg


2. Den finns att köpa men min variant är mer minimalistisk än den kontemporära. Den nya kostar runt 400:- kronor. Min kniv är från slutet av 80-talet.

3. Verkligen! Man kan tydligen göra upp eld med hjälp av det och lite sol :).

4. Låter kanon! Gillar heller inte den där ringen eller fästet till densamma.

5. Håller med igen. Jäkligt ohygieniskt om man nu använder den. Det är avsevärt lättare att snickra till en fräsch, ny, när man är ute i busken.

6. Pincetten är användbar när man fått flisor i händerna eller (som undertecknad) sjöborretaggar i foten.

7. Snyggt! Snacka om custom.

8. Bra idé. Man vill trots allt att den skall ha något syfte.

9. Haha, hur många ggr har man inte sagt så :).

~Paul~

PS Glömde säga att min gamla Explorer som tur är inte har den töntiga kroken!! Kroken presenterades 1991 på 91 mm modeller med sax.
 
Senast ändrad:
Ja det far fasiken inte mycket bra som hände på 90-talet!

/M
Håller fullständigt med! Betänk t ex hur kass musiken var! Fanns det egentligen något bra band förutom Smashing Pumpkins och The Verve?

Dessutom var maten knepig, allt skulle byggas på höjden och tacos var höjden av lycka. Alla skulle ha en wok som de inte kunde hantera eftersom de saknade korrekt värmekälla.

~Paul~
 
Korrekta iaktagelser! Grötig wok och piffiga mattorn har förhoppningsvis inte ens omskrivits i historieböckerna. Får även instämma i en hel del kass musik, de två du nämner är dock klockrena undantag. Även Stone Temple Pilots, Soundgarden och några indieband klämde fram en del bra.

/M

ps. får dock erkänna att vissa discodängor kan väcka en del trevliga minnen till liv :). ds
 
Mina barn är tacosfantaster så vi får stå ut flera fredagar i månaden. Med hembakt bröd och älgfärs blir det ändå en signal på att man blir ledig i flera dar och näringsladdning för lite skidåkning. längd eller utför kvittar. Den här helgen ska dock ägnas en hel del åt takskottning. Korkskruven kan komma till användning under middagen ibland eller också kapsylöppnaren på min Case scout jr.

Bosse
 
Vet någon om det går att köpa nya skollor till Vic:arna? Jag lånade ut min Swiss Champ en gång till någon som inte märkte att den lilla mikroskruvmejseln satt på plats i korkskruven innan han korkade upp en vinare. Följden blev att skruvmejseln trycktes in i plasten i skollan innan den gick av.

/ Morgan
 
Korrekta iaktagelser! Grötig wok och piffiga mattorn har förhoppningsvis inte ens omskrivits i historieböckerna. Får även instämma i en hel del kass musik, de två du nämner är dock klockrena undantag. Även Stone Temple Pilots, Soundgarden och några indieband klämde fram en del bra.

/M

ps. får dock erkänna att vissa discodängor kan väcka en del trevliga minnen till liv :). ds

Precis. Men som sagt, mycket förvirrande årtionde.

~Paul~
 
1. Mina barn är tacosfantaster så vi får stå ut flera fredagar i månaden.

2. Den här helgen ska dock ägnas en hel del åt takskottning. Korkskruven kan komma till användning under middagen ibland eller också kapsylöppnaren på min Case scout jr.
1. Alltså visst är det gott med tacos men inte varenda helg eller t o m flera ggr i veckan som det kunde vara under vissa perioder på 90-talet ;). Jag tänker då på familjer med sviktande fantasi, samt skolbespisningar.

2. Skulle vara kul att se dokumentation på detta i form av några bilder! :)

~Paul~
 
Vet någon om det går att köpa nya skollor till Vic:arna? Jag lånade ut min Swiss Champ en gång till någon som inte märkte att den lilla mikroskruvmejseln satt på plats i korkskruven innan han korkade upp en vinare. Följden blev att skruvmejseln trycktes in i plasten i skollan innan den gick av.

/ Morgan
Visst går det. Kontakta Vic-fabriken så lär de kunna fixa det. Swiss Champ har skollor som passar till 91 mm längd. Det är den vanligaste längden och det borde därför inte vara några problem. Det finns dessutom möjlighet att erhålla custom-skollor som självklart höjer värdet på kniven. Frågan är dock om du får in tandpetaren och pincetten då.

Det här är bloodwood. Du kan erhålla fina skollor ur detta trä. Det enda du behöver göra är att limma fast dem, samt eventuellt polisha upp för extra lyster, samt behandla på något sätt. Skollorna är redan formade efter knivens specs.
 

Bilagor

  • Bloodwood.jpg
    Bloodwood.jpg
    18.2 KB · Visningar: 567
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 473
Vet någon om det går att köpa nya skollor till Vic:arna? Jag lånade ut min Swiss Champ en gång till någon som inte märkte att den lilla mikroskruvmejseln satt på plats i korkskruven innan han korkade upp en vinare. Följden blev att skruvmejseln trycktes in i plasten i skollan innan den gick av.

/ Morgan

Ska du int smäcka på ett par i Stayglow?! Finns på ebay. Sök på typ Victorinox stayglow scales.

/M
 

Liknande trådar