Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Inget att tacka för!

Min Mercator är den större modellen i kolstål (1095) och med ett överraskande stabilt bladlås, kniven känns verkligen som en nätt fastbladare trotts dess ringa bredd på 6mm.

Den finns även i rostfritt (420 C) för den hädiske, samt i ett mindre utförande, då med slipjointfunktion.
 
Mercatorkniven har väl liknande historia som de franska Douk Douk. Massproducerad som Moraknivar till kolonierna i olika versioner men högt samlarvärde om man hittar äldre fräsch.
 
Mercatorkniven har väl liknande historia som de franska Douk Douk. Massproducerad som Moraknivar till kolonierna i olika versioner men högt samlarvärde om man hittar äldre fräsch.

Så är det säkert, konstuktionen är mycket enkel. Mercatorkniven var dock drygt 60 år före.
Uppfunnen 1867 har jag läst!
 
1. Får hålla med om att de där ESEE knivarna ser lite skumma ut. Kan chefdesignern ha kombinerat pastelkritor med ett kryddat frimärke en långdragen helg måhända?

2. Den där choilen de envisas med sabbar det för mig, annars ser 6:an bra ut.

3. På Victorinoxämnet kan jag inflika att jag i måndags fick hem min absoluta favorit hittills, en Compact i svart.

4. Har precis det jag vill ha förutom att jag hellre hade sett en stjärnmejsel eller syl där flumkroken sitter på baksidan.

5. Passar på att updatera trådstartarens orginalfrågeställning:
1. Vic Compact (föregicks av en Spyderco Dragonfly 2)
2. Vid jakt: Primärt Bark River Gameskeeper (men i helgen tog jag ur och flådde en älgkalv med min Spyderco Paramilitary 2, nöjd!). Vid övrig friluft: En Condor Bushlore för tillfället.
3. Leatherman Juice S2 och Vic skalkniv.
4. Moras stora kockkniv. Slå den prisvärdheten om ni kan!
5. Denna är svår...För tillfället en med 20cm blad, 5mm tjock, full men täckt tånge, plan eller sabelslipad, lätt droppoint med tyngdfördelning som en huggare, stål oklart. Fluktar på FK A2, BR Bravo 2 och Ontario SP 50...lutar åt den siste. Varför drömkniven? Jo, sista halvåret har mer och mer övertygat mig: Stor kniv och såg slår yxa eller såg/yxa där ute, punkt slut.
1. Haha, kanske. Jag tror dock snarare att syftet varit att tillverka en kniv som man inte tappar bort.

2. Håller med. Jag har sexan och det irriterar mig att den har choil. Annars är det en kanonkniv.

3. Håller med igen. Den är också min favorit.

4. Som jag skrev tidigare så kan man lämna in kniven till en finmekanisk firma som formar om kroken till en stjärnmejsel i stället för den fåniga kroken. Tyvärr kommer det antagligen kosta en slant.

5. Tackar för uppdateringen!

~Paul~
 
Fick nyss hem mitt nyförvärv medelst post: En Mercator K55K
Fin kniv! Ett exempel på knivar som har funkat i århundraden. Det finns fler sådana storheter, som t ex japanernas Higonokami, fransmännens Douk Douk/Laguiole/Opinel, samt sydafrikanernas Okapi.

Dessa knivar borde finnas i varje samling ;). Tyvärr har undertecknad slarvat på den punkten.
 

Bilagor

  • Higonokami.jpg
    Higonokami.jpg
    27.4 KB · Visningar: 688
  • Douk Douk.jpg
    Douk Douk.jpg
    30.8 KB · Visningar: 737
  • Okapi och Opinel.jpg
    Okapi och Opinel.jpg
    28.8 KB · Visningar: 675
  • Laguiole.jpg
    Laguiole.jpg
    8.6 KB · Visningar: 625
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 662
Inget att tacka för!

Min Mercator är den större modellen i kolstål (1095) och med ett överraskande stabilt bladlås, kniven känns verkligen som en nätt fastbladare trotts dess ringa bredd på 6mm.

Den finns även i rostfritt (420 C) för den hädiske, samt i ett mindre utförande, då med slipjointfunktion.
Stålet i din kniv (XC 75) är snarare likt AISI 1080 än 1095. Det vill säga, det har inte så mycket kol i sig som 1095 och därmed kan du inte erhålla samma grad av hårdhet och i förlängningen - slitstyrka.

420C är den tyska (L. Klein SA) benämningen på AISI 420. Lite förvillande eftersom denna designation inte stämmer med den amerikanska dito. I USA har man antingen 420J (J2 t ex), 420HC eller 425M. 420C som benämning används inte. Jag förmodar att den tyska benämningen syftar på det här stålets ursprungsland, dvs Kina.

~Paul~
 
Ringfällisar görs i många länder och i varierande kvalitet. Min Syriska är ett riktigt blindarbete.
Ja, ringfällisar finns i många länder i hela mellaöstern och ända ner till indien och Pakistan. Det är dock den sydafrikanska varianten som har blivit världsberömd. Förmodligen i samband med boerkrigen.

Har du inga bilder på din syriska kniv??

~Paul~
 
När det gäller de stora Vicarna med låsbart blad så är Outridern enligt min åsikt den mest praktiska modellen med tanke på storlek, vikt och urvalet av verktyg.
 

Bilagor

  • Min Victorinox Outrider.jpg
    Min Victorinox Outrider.jpg
    66.6 KB · Visningar: 640
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 631
dePaul: Mkt bra tips angående att låta en mek göra om kroken på Vic till en mejsel! Hade jag missat att du skrev innan. To the Knife-mobile!

/M
 
dePaul: Mkt bra tips angående att låta en mek göra om kroken på Vic till en mejsel! Hade jag missat att du skrev innan. To the Knife-mobile!

/M
Tack. Jo, jag har funderat på det här länge. Storleken på stjärnmejseln borde i så fall vara i paritet med den som sitter på Outrider-kniven eftersom godset har ca samma grovlek.

~Paul~
 

Liknande trådar