Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har du någon koll på blade sports? Jag har alltid förundrats över hur bra deras knivar skär och håller skärpan. En sport jag hoppas ska växa i Sverige :). Kanske redan finns?

Ja cutting comps verkar kul. Jag har varit i kontakt med några i UK som utbildar folk inom det. Man kan åka dit å få utbildning för att sadan tävla. Har funderat på det faktiskt.

M4 är en populär legering i cutting comp

Seved
 
Senast ändrad:
1. 3V-stålet ser onekligen grymt ut.

2. Diagrammet är inte smickrande för A2 men jag tycker det är ett fantastiskt stål som håller skärpan länge länge och ändå är blir rakbladsvasst bara man tittar på brynet.

3. A2 är långt överlägset 1095 IMHO.

4. Appropå Victorinox stål så är det inga höjdar-spec men jag tycker ändå mycket om det.

1. Ja. Det uppvisar en fin balans mellan slagseghet/elasticitet och slitstyrka (motstånd mot abrasiv nötning). Dock skulle jag personligen välja CPM-M4.

2. A2 är ett mycket fint stål. Det faktum att ett stål är bättre än ett annat betyder inte att det "sämre" stålet är helt kasst ;).

3. Absolut. I alla fall ur slitstyrke-synpunkt. 1095 är dock slagsegare. Det är dock lite fel att jämföra dessa två eftersom det ena är legerat medan det andra i stort sätt är ett rent kolstål (1095).

4. Jag har för några år sedan skrivit till Victorinox generalagent i Sverige och frågat vilket stål som användes för de olika serierna. Svaret var att det i stort sett varierade hela tiden beroende på rådande världsmarknadspriser. Man använde därför stål från bland andra franska Bonpertuis,österrikiska Böhler/Uddeholm, tyska Thyssen/Krupp och italienska Udine. Men som sagt, det har alltid handlat om ett 440-A liknande stål.

~Paul~
 
Här är den. Victorinox 1.37 02 Original Traveller.
 

Bilagor

  • Min Victorinox Original Traveller.jpg
    Min Victorinox Original Traveller.jpg
    29.2 KB · Visningar: 615
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 609
Nu får de ge sig. Så här ser Esee's line up ut i år!
 

Bilagor

  • Esee 2012.jpg
    Esee 2012.jpg
    58.2 KB · Visningar: 630
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 613
Fin Traveller där dePaul! Har aldrig sett den modellen förut.

De nya ESEE ser ut som leksaker. Usch! Jag gillar orange ibland men det där ser ju för djävligt ut alltså. Massor med femmor har de också. Jag kan inte förstå entusiasmen för ESEE 5. Den måste vara snudd på helt oanvändbar. Min bastanta A1 är ju en slöjdkniv i jämförelse ;)
 
Fin Traveller där dePaul! Har aldrig sett den modellen förut.

De nya ESEE ser ut som leksaker. Usch! Jag gillar orange ibland men det där ser ju för djävligt ut alltså. Massor med femmor har de också. Jag kan inte förstå entusiasmen för ESEE 5. Den måste vara snudd på helt oanvändbar. Min bastanta A1 är ju en slöjdkniv i jämförelse ;)

Tack! Jag hade heller inte sett min Traveller tidigare. Först trodde jag av självklara skäl att det var en Climber. Det som störde mig dock var att det inte fanns en ring. Climbern har ju ring som bekant.

Haha, ja de ser inte så roliga ut. Som plastleksaker (som du säger).

Bladet på femman är som på en yxa i miniatyr. Säkert bra på att spänta ved ;).

~Paul~
 
Får hålla med om att de där ESEE knivarna ser lite skumma ut. Kan chefdesignern ha kombinerat pastelkritor med ett kryddat frimärke en långdragen helg måhända?
Skämt åsido. Har dock ännu inte fastnat för någon ESEE tillräckligt för köp. Den där choilen de envisas med sabbar det för mig, annars ser 6:an bra ut.
På Victorinoxämnet kan jag inflika att jag i måndags fick hem min absoluta favorit hittills, en Compact i svart. Har precis det jag vill ha förutom att jag hellre hade sett en stjärnmejsel eller syl där flumkroken sitter på baksidan. Nöjd, ny EDC klart!
Passar på att updatera trådstartarens orginalfrågeställning:
1. Vic Compact (föregicks av en Spyderco Dragonfly 2)
2. Vid jakt: Primärt Bark River Gameskeeper (men i helgen tog jag ur och flådde en älgkalv med min Spyderco Paramilitary 2, nöjd!). Vid övrig friluft: En Condor Bushlore för tillfället.
3. Leatherman Juice S2 och Vic skalkniv.
4. Moras stora kockkniv. Slå den prisvärdheten om ni kan!
5. Denna är svår...För tillfället en med 20cm blad, 5mm tjock, full men täckt tånge, plan eller sabelslipad, lätt droppoint med tyngdfördelning som en huggare, stål oklart. Fluktar på FK A2, BR Bravo 2 och Ontario SP 50...lutar åt den siste. Varför drömkniven? Jo, sista halvåret har mer och mer övertygat mig: Stor kniv och såg slår yxa eller såg/yxa där ute, punkt slut.

/M
 

Bilagor

  • comp.png
    comp.png
    58.5 KB · Visningar: 545
Fick nyss hem mitt nyförvärv medelst post: En Mercator K55K

http://www.mercatork55k.com/product/Mercator-K55K-carbon-steel-blade

En mycket enkel men stilig fällkniv med bladlåsfunktion som härstammar från det sena 1800 talets Tyskland.

De tillverkas än i dag utav gamla gubbar i Solingen till ett mycket förmånligt pris (24 Euro inkl frakt)

Ang korkskruven på SAK så använder jag den på min Climber till att hänga upp ryggsäcken på kniven, med korkskruven indragen i lämpligt träd eller liknande, funkar jättebra till att hänga allt möjligt annat också narurligtvis!
 
Tack för tipset. Gillar den där mercatorkniven! Hittade en video här. http://www.youtube.com/watch?v=rgiCOg08F7s

Priset är ju otroligt bra med tanke på hur manuell tillverkningen är. Kan inte riktigt bestämma om jag ska köpa kolstålet eller den rostfria. Traditionellt antar jag att den haft ett blad i kolstål?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar