Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En skamlös kopia på Victorinox är den här spanska armékniven som jag kallar för SPAK ;).

Kvalitétsmässigt är den inte långt efter originalet, varken i fråga om materialval eller noggrannhet i ihopskruvandet. Stålet är 440A och också den här kopians skollor är i Cellidor (liksom de flesta Vicars dito).

Bilagor

• Min spanska armékniv, SPAK.jpg
    Min spanska armékniv, SPAK.jpg
    38.8 KB · Visningar: 614
  • Min spanska armékniv, SPAK, 2.jpg
    Min spanska armékniv, SPAK, 2.jpg
    52.6 KB · Visningar: 596
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 591
Snygg Vic kopia där! Har just en röd Vic Climber på ingång. Annars en svart Spartan eller Skeletool som jag mest har med mig.
Postar en bild på katten och tillägger att jag sänkt priset på min fina Leatherman Charge till 800 pix.

Bilagor

• IMG_0845.jpg
    IMG_0845.jpg
    59.7 KB · Visningar: 549
  • IMG_0716.jpg
    IMG_0716.jpg
    38.2 KB · Visningar: 546
En bild på favoritkniven just nu.
Haha, katten ser verkligen intresserad ut. Kanske dags att skaffa den en egen samling med knivar av märken som Puma, Jaguar, Loewenmesser, Tiger brand, Ocelot (Spyderco), Cougar, samt Leopard (Frost Co) ;).

Fin bild på Vicen. Vilken modell är det? Antar Spartanen?

Climbern är fin. Har precis förvärvat en Traveller Original. Det är i princip samma kniv som Climber men Traveller har ingen ring! Kommer med några bilder på den senare, när ljuset är bättre.

~Paul~

Senaste tillskottet är en Frank Fischer Commander, flipper, med 3,75" blad i handlipat CPM154.
Titanbolsters och 2,5 mm tjocka titanliners. Kolfiberskalor.
Min första flipper, riktigt kul faktiskt.
Frank är son till Todd Fischer, en erkänt duktig knivmakare.
IMG_8118.jpg

IMG_8121.jpg

//Per

Den där flippen måste vara en bra fickslitare. Hur tjock är kniven hopfälld och vad väger den?
Vikten vet jag inte, sitter på jobbet utan våg.
Om du med tjock menar tjock över ryggen så är det samma oavsett ihopfälld eller inte, 15 mm. Bredast är den där flippern sticker ut, ca 35 mm ihopfälld.
Om flippern är en fickslitare eller inte får jag väl se.

//Per

Haha, katten ser verkligen intresserad ut. Kanske dags att skaffa den en egen samling med knivar av märken som Puma, Jaguar, Loewenmesser, Tiger brand, Ocelot (Spyderco), Cougar, samt Leopard (Frost Co) ;).

~Paul~

LOL @ kattmärken. Ska tipsa honom om det. För det mesta är han skeptisk till knivar. Ingenting jag har visat honom har slagit hans nuvarande EDC säger han.

Bilagor

• IMG_0844.jpg
    IMG_0844.jpg
    57.7 KB · Visningar: 500
Fin bild på Vicen. Vilken modell är det? Antar Spartanen?

Climbern är fin. Har precis förvärvat en Traveller Original. Det är i princip samma kniv som Climber men Traveller har ingen ring! Kommer med några bilder på den senare, när ljuset är bättre.

~Paul~

Tack, det är mycket riktigt Spartanen. Jag vet sen tidigare att du själv föredrar Compacten men jag gillar den här bättre.

Hade förut en Wenger Classic 14 som är liknande Climbern men gav den till behövande. Vill gärna se bild på din Traveller. Hörde du om de nya alox Cadet som kommer 2012 utan ring? Färgerna gärna fått vara roligare.

Hörde du om de nya alox Cadet som kommer 2012 utan ring? Färgerna gärna fått vara roligare.

Sånt där är jag nygiken på.
Kommer den i färger eller bara i silver alox. Själv har jag sett både röda och skogsgröna Alox jag skulle gilla utan tvekan. Även orange, svart och snorgrön som var ok samt mer tveksamma blå och guld. Färgen på aloxknivarna åldras fint i mitt tycke då de bleknar på topparna i rutmönstret.
själv har jag 6 st alox varav en är en röd 74 mm ambassador slät. resten silver.

just nu jagar jag efter Gerber LST till mina söner, liten tålig och med bladlåsning. Perfekta sommarlovsknivar för killar på 7 och 10 år.
Jag har en äldre LST från sent 80-tal med rött Zytelskaft och svärtat blad. Köpte den på en fällknivenutförsäljning för att den var billig och hade tänkt skänka den vidare men den blev kvar i den egna knivhögen.
En av mina absoluta drömknivar vore en tidig variant av LST då de gjordes av svart micarta med den där fina gamla slipfasbågen i kanten av flatslipningen bak mot ricasson.
Jag har fler Gerbrar som står högt på önskelistan, exvis en modell som hette Classic som slutade tillverkas mån gång kring 80-85. Ganska lik en folding sportsman 1 men ändå så mycket mer speciell. Jag har en sån FS1 och det är även det en kniv av mycket fin tillverkning. Jag tror man kan säga att gerber och Puma har gemensamt att de var mycket bättre förr. De tillverkade ju oxå paulkniven med sin mycket speciella bladlåsning. Speciellt den första tillverkningsrundan på tidigt 80-tal vore nåt att ha. Min syster har en LST stockman jag gav henne för länge sedan. Intressant blandning av gammal design och nytt material. Gerber före fiskars var ett riktigt välgjort märke. Gissar att de har höga priser på andrahandsmarknaden.

Bosse

Monokrom. Snygg Bark River kniv. Vad är det för stål i den?

De Paul. Din SPAK var fin. Tänk vad intessant det kan bli med lite genogående metall och ett chakel. Ovanligt att kunna säga att kopiorna kvalitetsmässigt ligger nära orginalet.

Bosse

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg