Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ska man titta på en mindre Case så får deras swayback jack otroligt fina resentioner. Den är 3 1/4. En design av Tony Bose och ganska ny så tillverkningsutrustningen är förmodligen väldigt osliten och bra. Den finns i truesharp stainless surgical steel och crome vanadium. Jag rekomenderar CV trots att det inte är rostfritt. Det får schyst patina och är inte riktigt lika rostkänsligt som 1095.

Jag gillar också att din opinell saknar tryck på skaftet. Dessutom tycker jag den har lite mer svängd form i bakre delen av skaftet än min vilket ger den mer karaktär. Nu är vi nere på navelskådar nivå i och för sig men vad tusan... det är ju det som är kul!

Bosse
Den där Swayback-modellen är inte helt ful ;).

http://members.shaw.ca/hacsteam/images/case_swayback.jpg

Vet du någon bra sajt att handla Case på nätet? Jag har som sagt inte varit speciellt intresserad av detta märke tidigare men börjar nu rätta till det misstaget :).

Håller med om greppet på min Opinel. Förmodligen är den lätt modifierad. Jag har dock köpt den i befintligt skick. Det är de små detaljerna som gör samlandet intressant, precis som du säger.

~Paul~
 
Med de knivar som jag har på väg så är det exakt 500.

Men jag har fler knivar än så. Jag tar nämligen inte upp de knivar som jag använder. Svårt att säga hur många jag har allt som allt.

~Paul~
 
Jag har ju sysslat med det här ett tag ;).

Kan tyvärr inte säga vilken som är favoritkniven. Många är unika på sitt respektive speciella sätt.

~Paul~
 
re

Paul har en hel del knivar :) Svår fråga det där med vilken som är ens favorit. Jag har en hel del knivar i min samling men det är sällan de är de dyraste knivarna som blir ögonsten utan de som känns bäst i handen o på något sätt tilltalar en personligen. Har en Randall tenite 14 från pre -65 som kanske är den kniven som man skulle ha som sin samlings höjdpunkt men det är det inte utan en mer vanlig Randall mod 28 som jag bara älskar att hantera även om jag inte använder den så ofta. Sen har jag sen ett tag en äldre remington fällis jag tagit upp tidigare som jag alltid har med mig i fickan o den är onekligen en av mina favoriter även fast den inte är dyr. :)
 
Tänkte köpa den här kniven. Jag ska ha den som brukskniv när jag är ute i skog och mark, hade tidigare en kniv från Karesuando, minns inte namnet på modellen.
Vad tycker ni om den här?
EKA Nordic JoF7 Wood
 

Bilagor

  • EKA_NORDICJOF7WOOD.jpg
    EKA_NORDICJOF7WOOD.jpg
    14.4 KB · Visningar: 576
Tänkte köpa den här kniven. Jag ska ha den som brukskniv när jag är ute i skog och mark, hade tidigare en kniv från Karesuando, minns inte namnet på modellen.
Vad tycker ni om den här?
EKA Nordic JoF7 Wood
Den är OK men EKA tillverkar många andra modeller som enligt min åsikt är lämpligare till en allroundkniv. Två sådana modeller är EKA Nordic W11 och EKA Nordic H8.

I stället för en kort skålslipning (JoF7) så har W11 en skandinavisk slipfas som funkar fint i samband med täljning och sådant som folk vanligtvis kallar "bushcraft", medan H8 har ett flatslipat blad utmärkt i samband med enklare matlagning på campingen, lättare fiske samt jakt.

JoF7-bladet är OK till sådana skärarbeten där materialets tjocklek/höjd inte överstiger slipfasens bredd. Allt tjockare än så resulterar i friktion mellan slipfasens övergång till bladkropp och därmed sämre kontroll.

Slipfasen är dessutom väldigt kort på JoF7-bladet, vilket begränsar dess användningsområde ytterligare:

MinEKAJoF72.jpg


MinEKAJoF7.jpg


MinEKAJoF73.jpg


~Paul~
 

Liknande trådar