Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack, det är mycket riktigt Spartanen. Jag vet sen tidigare att du själv föredrar Compacten men jag gillar den här bättre.

Hade förut en Wenger Classic 14 som är liknande Climbern men gav den till behövande. Vill gärna se bild på din Traveller. Hörde du om de nya alox Cadet som kommer 2012 utan ring? Färgerna gärna fått vara roligare.
Jo, jag gillar Compacten. Den har alla de prylar jag behöver utom en - stjärnskruvmejseln. Den hade jag föredragit framför den töntiga kroken.

Men men, i värsta fall kan man lämna in den på en finmekanisk firma som fixar den detaljen genom att forma om kroken ;).

Intressant info gällande Alox-Cadeten. Jag har faktiskt inte en enda Alox-Vic i min samling. Helt klart föredrar jag den så ren som möjligt, varför avsaknad av ring är något positivt i min bok :).

När det gäller färger så anser jag att de kanske kunde vara lite mer klatschiga.

Jag kommer att ta några bilder på min Traveller men tyvärr så är vädret uselt idag och ljuset därmed helt kasst. Hoppas att det här jäkla regnet upphör snart.

~Paul~
 
1. just nu jagar jag efter Gerber LST till mina söner, liten tålig och med bladlåsning. Perfekta sommarlovsknivar för killar på 7 och 10 år.

2. En av mina absoluta drömknivar vore en tidig variant av LST då de gjordes av svart micarta med den där fina gamla slipfasbågen i kanten av flatslipningen bak mot ricasson.

3. Jag har fler Gerbrar som står högt på önskelistan, exvis en modell som hette Classic som slutade tillverkas mån gång kring 80-85. Ganska lik en folding sportsman 1 men ändå så mycket mer speciell.

4. Jag tror man kan säga att gerber och Puma har gemensamt att de var mycket bättre förr.

5. De tillverkade ju oxå paulkniven med sin mycket speciella bladlåsning. Speciellt den första tillverkningsrundan på tidigt 80-tal vore nåt att ha.

6. Min syster har en LST stockman jag gav henne för länge sedan. Intressant blandning av gammal design och nytt material.

7. Gerber före fiskars var ett riktigt välgjort märke. Gissar att de har höga priser på andrahandsmarknaden.
1. De brukar finnas på Trattis ganska ofta. Jag har inte slagit till ännu eftersom de enligt min mening varit lite för överprissatta. Den saknas dock i min samling ;).

2. Fin kniv. Har också letat efter den ;).

3. Absolut. Också en modell som skulle pryda vilken samling som helst.

4. Ja, så är det. Puma i Pumaster-steel är ju rejält eftertraktade idag. Gerbrarna är dock inte så dyra som man skulle kunna tro.

5. Jag har två Gerber Paul Mark II modeller. Fina knivar med historiens lenaste utfälllning. Bladet formligen glider som i smör när man fäller ut det! De får vila sig i form i mitt vitrinskåp ;).

6. Absolut.

7. Faktiskt inte. En del är ju självklart dyra (Paul MK I, dolken Mark II och I och de i NIB Armorhide) men i övrigt så är de överkomliga.

~Paul~
 
Monokrom. Snygg Bark River kniv. Vad är det för stål i den?


Bosse

Det är en Bark River Aurora och stålet är A2 kolstål. Den är betydligt skarpare än F1 på bilden pga skarpare slipning. Ändå har den en rejäl bladrygg och är lika tjock som Fällkniven kniven. Den har fenomenal ergonomi, den känns mindre än den är, men är ändå för stor för finlir. För mycket massa helt enkelt. Men jag gillar det, man får en väldig kraft i skären och kan ta långa snitt.

Bark River kommer nu också i CPM3V men jag är helt nöjd med detta kolstål som är en barnlek att skärpa.
 
Tack för svaret.

Jag har tittat på den där tidigare. Den och Bravomodellen. Blev ingendera den gången men jag är imponerad över Bark River och alla variationer de kan åstadkomma. Jag gillar också bra kolstål i mina knivar.

En ankedot om en fin kniv jag hade en gång i ungdomen.
I tonåren när fällknivarna blev attraktiva för mig provade jag endel fina knivar. En vinter köpte jag en Schrade Yncle Henry. Jag tror modellen hette 127. Det var en jubileumsmodell som selebrerade statue of liberty och inhandlades av Peter hjortberger på Fällkniven som då fanns i Voullerim. Under alla omständigheter var det en enbladig copperhead/mini hunter.

Vi skulle lägga blodspår till några mårdfällor vi hade. För ändamålet hade vi sparat lite gottor i en gul appelsinsaftdunk. Blandningen bestod av grisblod och ägg med visst inslag av fiskrens och jäst och hade stått till sig i lagården mellan septemberslakten och vårvintern.
Obviously luktade det för djävligt så min ide var att hugga ett hål i dunken och dra den i ett kort snöre bakom min Larven snöskoter. Detta för att lägga ett doftspår över toppen på ett berg mellan två fällor. När jag högg min fällkniv genom plasten på dunken så fälldes den oavsiktligt ihop till hälften och skar upp pekfingret sisådär halvdjupt. Lite av innehållet i dunken rann förstås ut äver såret. Jag drog ut blodspåret innan jag for hem och plåstrade om mig. Jäsingen vad det såret blev svårläkt.
Skadan nog vad som behövdes i uppmärksamhetsträning för mig då jag numera sällan/aldrig skär mig men en erfarenhet som gör att jag söker små knivar med bladlåsning till mina söner att använda för att öka knivvanan. Båda hanterar kniv säkert i och för sig men......men

Bosse
 
Ajaj. Det gör ont i mig bara jag tänker på din skada! Självklart har jag också gjort något liknande :). Det var dock en EKA 38 som var boven i dramat.

~Paul~
 
Sånt där är jag nygiken på.
Kommer den i färger eller bara i silver alox. Själv har jag sett både röda och skogsgröna Alox jag skulle gilla utan tvekan. Även orange, svart och snorgrön som var ok samt mer tveksamma blå och guld. Färgen på aloxknivarna åldras fint i mitt tycke då de bleknar på topparna i rutmönstret.
själv har jag 6 st alox varav en är en röd 74 mm ambassador slät. resten silver.


Bosse

Jag gillar också alox. (dePaul köp nu!) De känns mer som vanliga fickknivar. Jag växlar mellan Spartan och Pioneer, men lutar åt Sparta pga mer verktyg och varmare att hålla i på vintern.

Nya färger : http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/926192-color-alox-cadet-limited-edition
 
Monokrom. Jag gillade de där, och den röda vill jag verkligen ha. Liten tunn och behändig fickkniv, alox och SAKröd. Whats not to like. Antar dock att det är ett jädra besvär att köpa den.

Bosse
 
:).

Här är en bild som visar skillnaden mellan de två ståltyperna:

http://www.crucible.com/eselector/prodbyapp/tooldie/cpm3vt.html

Jag har sett det diagrammet förut och 3V-stålet ser onekligen grymt ut. Diagrammet är inte smickrande för A2 men jag tycker det är ett fantastiskt stål som håller skärpan länge länge och ändå är blir rakbladsvasst bara man tittar på brynet. A2 är långt överlägset 1095 IMHO.

Jag tycker jag det är med stål som med allt annat - man har sin smak. Appropå Victorinox stål så är det inga höjdar-spec men jag tycker ändå mycket om det.
 
Monokrom. Jag gillade de där, och den röda vill jag verkligen ha. Liten tunn och behändig fickkniv, alox och SAKröd. Whats not to like. Antar dock att det är ett jädra besvär att köpa den.

Bosse

Jag har inte sett till dom någonstans än. Tror dom släpps senare. Jag brukar beställa från en tysk sida eller från en affär i Österrike till bra pris och låg fraktkostnad.
 

Liknande trådar