Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Var kan man bese, eventuellt köpa sådana knivar?
Det är bara att googla lite Sune: http://www.google.com/search?source...=GGLGGGLG:2005-40,GGLG:en&q=Bark+river+knives

Det finns således många källor till BR knivarna :)

~Paul~
Jo, men jag tänkte mer på butiker, i Sverige, gärna västsverige.

Jag är ägare till två dyra knivar som jag köpt via internet. Knivar jag sannolikt inte skulle köpt om jag vägt dem i handen.
 
Zeeke; sa:
Jo, men jag tänkte mer på butiker, i Sverige, gärna västsverige.

Jag är ägare till två dyra knivar som jag köpt via internet. Knivar jag sannolikt inte skulle köpt om jag vägt dem i handen.
Vad jag vet så finns det ingen generalagent i Sverige, tyvärr. Du blir således tvungen att beställa från USA.

Lite nyfiken. Vilka knivar är det som du har köpt över nätet och inte är nöjd med?

~Paul~
 
lapetter; sa:
1. De var nästan i samma klass som Mr Mora's.

2. Det är risk för att du drar in en något träsk om du fortsätter så där.

3. Vad tror du om Kizlyar knivar förresten? Deras produktionsmodeller menar jag.
1. Ja, hahhaa :). Med betoning på nästan.

2. Så bra, då kommer man inte våndas i sin ensamhet ;).

3. Skall jag vara ärlig så är jag inte riktigt förtjust i den här stilen. I mitt tycke ser de klumpiga och överarbetade ut. Jag saknar de följsamma linjer som de japanska knivarna ofta uppvisar. Dessutom är de flesta tillverkade i 440C med ganska stort spann i hårdheten, något som tyder på ojämn kvalité i värmebehandlingen.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Jo, men jag tänkte mer på butiker, i Sverige, gärna västsverige.

Jag är ägare till två dyra knivar som jag köpt via internet. Knivar jag sannolikt inte skulle köpt om jag vägt dem i handen.
Vad jag vet så finns det ingen generalagent i Sverige, tyvärr. Du blir således tvungen att beställa från USA.

Lite nyfiken. Vilka knivar är det som du har köpt över nätet och inte är nöjd med?

~Paul~
Combatknivarna vi ventilerat tidigare. De är odugliga till allt annat än att sticka i kött med. Det enda bruk jag tänka mig ha av dem är om jag blir överfallen av en björn i skogen. Men det kommer inte att ske och skulle det mot all förmodan ske får jag väl använda min Mora2000. Eller gå till hospitalet och be om roliga tabletter mot inbillade syner.
 
Re: Finkornigt snabbstål i Damascus

Eärendil; sa:
1. Har man använt snabbstål i Damascuskombination tidigare eller är Mr Itou först?

2. Undrar hur materialet i eggen ser ut, hur pass egglinjeseg kan den vara vid 62HRc?
1. Asså, när du säger snabbstål så tänker jag framför allt på AISI M2, M35, Cowry Dex 20, Dex 40, Dex 60 och liknande. I det sammanhanget kan man inte säga att R2 är snabbstål.

R2 är ett excellent pulverstål med hög kolhalt och minutiös kontroll under hela framställningsprocessen. Att få fram rostfri damascus är en ganska komplicerad procedur. Dock är inte mr Itou ensam om det här.

Så här på rak arm så kommer jag på amerikanarna Ron Claiborne, Rob Charleton, Daryl Meier och Bill Moran samt en del japaner som Hideo Kitaoka, Katsushige Anryu samt Kanetsune.

Som bekant så sysslade ju araberna och indierna med den här typen av tillverkning för många århundraden sedan (Wootz), liksom japanerna.

2. Ja, det är ju den stora frågan. Enligt mr Itou själv så är kärnan trots sin hårdhet också seg och slagtålig. Det är ett påstående som man antingen tror på eller inte. Jag antar det är endast ett riktigt fälttest som kan ge svaret.

Min Santoku i mr Itou's R2 har jag nu använt i snart två veckor och hittills så har inte eggen visat någon tendens till skörhet. Och detta trots att eggvinkeln är våldsamt snäv. Jag skulle tippa att den sammanlagda vinkeln ligger runt 15-16 grader. Stålet är ytterst lättskött. Att bryna kniven behövs inte. Det enda jag sysslat med hittills är att ge den en touch-up på min strigel var 3-4 dag.

I och för sig skall jag erkänna att jag inte skurit i något hårt material utan använt kniven till sådant den är designad för att skära i: Kött, grönsaker, bröd osv. Jag skulle inte drömma om att försöka dela en halvfrusen kyckling med den ;).

~Paul~
 

Liknande trådar